Jump to content

springa med packning

twintip

Recommended Posts

hejsan. var nyss ute och provade att springa med ryggsäck...

körde bara med 7.5kg så det kändes rätt chill. problemet är att ryggsäcken hoppar som man har ett enormt bröst på ryggen... med andra ord skumpar hela ryggsäcken REJÄLT.

Jag stör mig som fan på ljudet som uppkommer, skump skump skump skump skump.

Ett annat problem är att man får ett annat löpsteg med en ryggsäck på sig. När man springer med ryggan blir det ju korta snabba kliv medan man utan tar rätt långa snärtiga steg.

plcebergen0017yt4.th.jpg

(Använder inte samma inställningar som på ryggsäcken på bilden. Bara visar vilken modell som används...)

om jag går med ryggsäcken tycker jag det är bekvämast att ha den på ett visst sätt men det suger totalt vid löpning med den inställningen. Brukar man skifta inställningar eller ska jag försöka hitta en all-roundare alternativt öka vikten för att få lite mer tyngd där bak?

Vad kör du för vikter? Jag brukar springa med en mindre ryggsäck, typ klätterryggsäck där man kan dra åt den så att den sitter hårt mot kroppen och dra åt säcken så själva innehållet också sitter fast. Kör även med sandpåsar som vikter.

Dra åt remmarna så det intte rör på sig i säcken..

Alt så kan du blåsa upp nåra påsar från ica eller liknande så att du får mer volym ifall remmarna på baksidan av säcken inte tar åt nog mycket.

Då det gäller löpsteg så är det alldelens för många som tar jättekliv både då dom går och springer i skog och mark.

Du kan jämföra hur slut du blir i benen med 100m jättekliv och 100m bra kliv enligt kroppen.

Oftast är ett kortare steg bättre för tyngdpunkten drar inte iväg samt du tröttar inte ut musklerna i samma takt.

Det var iaf vad jag fick lära mig när jag orienterade.

Dra åt remmarna så det intte rör på sig i säcken..

Alt så kan du blåsa upp nåra påsar från ica eller liknande så att du får mer volym ifall remmarna på baksidan av säcken inte tar åt nog mycket.

Då det gäller löpsteg så är det alldelens för många som tar jättekliv både då dom går och springer i skog och mark.

Du kan jämföra hur slut du blir i benen med 100m jättekliv och 100m bra kliv enligt kroppen.

Oftast är ett kortare steg bättre för tyngdpunkten drar inte iväg samt du tröttar inte ut musklerna i samma takt.

Det var iaf vad jag fick lära mig när jag orienterade.

Grymt, jag har världens kortaste gång och löpsteg. Marschering är ett helvete för mig eftersom jag tar typ 5 steg när alla andra tar tre :P

Och till Twintip: Jag har en liknande ryggsäck när jag löper, fast förmodligen "sämre"(för ändamålet). Jag använder en Haglöfs Shosho 30. Trycker ner lite böcker och vadderar med någon tjock tröja eller så så dom inte skaver mot ryggen och så att volymen i ryggsäcken fylls ut(så inte sakerna i ryggsäcken skumpar). Det går finfint för mig. Allt handlar om att anpassa ryggsäcken. Dra åt avbärarbältet ordentligt och ha en över bröstet också, samt att axelremmarna måste ju givetvis sitta åt också.

Och ja, löpsteget blir lite annorlunda. Ungefär som att springa med stridsutrustning. Man får ju en annan balans i kroppen så man böjer helst inte benen lika mycket och tar lite kortare steg.

Min midja är för liten för att kunna dra åt avbärarbältet ordentligt. Funderar på att modifiera den...

Bröstspännet saknas. Funderar på att skaffa en. Men sånt är dyrt.

Spänn den över höften då?

30-40kr för ett clips och nån tia för lite rem å en symaskin?

Ett kardborreband?

Någonting du får runt axelremmarna och kan spänna åt över bröstet. Ett snöre som du knyter skulle ju till och med kunna fungera. Ett kardborreband tror jag skulle ha en tendens av att "knäppa upp sig själv".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...