Vildmannen Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13958912.asp Detta är vad som kom in under förra amnestin; 6 698 enhandsvapen (pistoler och revolvrar) 10 224 gevär 54 helautomatiska vapen (kpistar och kulsprutegevär) 74 luft- fjäder- och harpunvapen 1 luftvärnskanon Jag antar att många passade på att lämna in gamla oredovisade vapen som hittats i dödsbon. Vad tror ni resultatet skulle bli i en ny vapenamnesti, fler eller färre vapen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Plus ca 15 ton ammunition enligt ekot. OT, undrar hur polisen reagerade när någon kom och lämmnade in en luftvärnskanon.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 (edited) Kommer ihåg att jag läste det där med luftvärnskanonen på tidigt 90-tal. Så gammal är man. Vad var det för en pjäs? Edited October 30, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 (edited) Skulle tro att de får in en hel del gamla jaktvapen, dock tror jag att det totalt sett blir färre vapen än sist. Varje inlämnat vapen gör amnestin värd de korvören den nu kan tänkas kosta (något puckona i Vänstern missat*). * Hörde hon Alice Åström från Vänstern säga att de minsann inte trodde Hells Angels skulle lämna ifrån sig sina vapen bara för att det var vapenamnesti. Snack om noll koll. Edited October 30, 2006 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Kommer ihåg att jag läste det där med luftvärnskanonen på tidigt 90-tal. Så gammal är man. Vad var det för en pjäs? Enda som går att hitta utan smaskig tillgång till artikelarkiven som tidningar har... Ett inlägg på flashback forum.. http://www.flashback.info/showthread.php?t=98039&page=4 För några år sedan utlystes en allmän "vapenamnesti" bestående i att folk fick lämna in olagliga vapen utan att bli åtalade. Då var det en person i, om inte minnet sviker mig, Gbg-trakten som rullade in en 40mm luftvärnskanon till en polisstation. Trovärdigheten på det forumet kan dock variera extremt mycket... Om 40mm samt gbg stämmer så kanske vi har tur att någon här känner någon på gbg-polisen som kan fråga runt? För det lär nog garanterat vara en historia som lever där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Har vi ett så stort problem av illegala vapen att det allmänna säkerhetsläget kommer att gynnas av en tidsbegränsad vapenamnesti? De flesta vapen som kommer fram som illegala är de som hittas vid dödsbon eller när gårdens åldrige ägare kommer i håg den gamla knallpåken. Knappast något som kan ställa till skada, minns att amnestin bara gäller vapeninnehavet, inte eventuella brott som vapnet kan ha varit med om. Därför anser jag att en sådan amnesti kan gott vara permanent. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Det där med Lv-akan kännerjag igen från nånstans på det här forumet, det var väl så att det inte var en komplett akan utan snarare typ eldröret eller motsvarande (spekulation spekulation). Ang amnestin tycker jag är bra. Även om det inte får bort de tungt kriminellas vapen så fårman bort en hel del "potentiella" vapen. Dvs gamla hagelbrakare som ligger hos nån gammal farfar och riskerar att försvinna när det lokala buset sticker ut på stöldturne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Ang amnestin tycker jag är bra. Även om det inte får bort de tungt kriminellas vapen så fårman bort en hel del "potentiella" vapen. Dvs gamla hagelbrakare som ligger hos nån gammal farfar och riskerar att försvinna när det lokala buset sticker ut på stöldturne. Just därför tycker jag att den gärna får vara permanent. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Just därför tycker jag att den gärna får vara permanent. J.K Nilsson Tror persnoligen att tidsbegränsad amnesti ger mer. Särkilt om det sker med ojämna mellanrum och får uppmärksamhet i media. Att ha den permanent kanske resultatet blir att det inte känns lika aktuellt att lämna in det man inte ska ha hemma... - HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Tror ju kanppast på nån större rusning men som sagt varje vapen som kommer in är ju ett mindre som skulle kunna komma ut till FEL person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 ... De flesta vapen som kommer fram som illegala är de som hittas vid dödsbon eller när gårdens åldrige ägare kommer i håg den gamla knallpåken... J.K Nilsson Exakt! Några äldre släktingar gick bort kort tid efter varandra för inte allt för länge sedan och där fanns endel grejor som säkerligen saknade licens - kommer ta tillfället i akt att bli av med de grejorna nu. för övrigt så tror jag likt HvPrsk att tillfällig amnesti ger mer genomslag än permanent. Just på grund av att det då uppmärksammas i media etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Helt klart att det är en bra aktivitet att minska antalet vapen i samhället. Men som redan noterats så är det nog bättre att ha det återkommande och inte hela tiden. Man skall trots allt inte underskatta medias makt och att man kan jämföra hur mycket som kommit in under en period. * Hörde hon Alice Åström från Vänstern säga att de minsann inte trodde Hells Angels skulle lämna ifrån sig sina vapen bara för att det var vapenamnesti. Snack om noll koll. Att suspekta MC-klubbar och andra ljusskygga organisationer inte kommer att lämna in alla sina vapen och börja sälja majblommor borde inte vara ett skäl för att neka amnestin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Permanent amnesti skulle ju innebära att man kan sitta på ett vapen olagligt och lämna in det när man känner för det, inte samma panik som en tillfällig amnesti. Å andra sidan är det ju bra med permanent amnesti för personer som tidigare införskaffat vapen eller ammunition på ett dumt sätt, ångrat sig och sen vill bli av med grejerna utan att behöva dumpa det i skogen eller i en kontainer.. jag är kluven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Sker det någon kontroll av vapnena man lämnar in tex räfflor? alltså om de händelsevis kan vara intressanta i någon brottsutredning etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Jag kommer också ihåg att man nämnt det där med en LV-kanon dock har jag för mig att det var en 20mm kanon och dom är ju inte så väldigt stora en 20mm M/41 tex var ju axelriktad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Sker det någon kontroll av vapnena man lämnar in tex räfflor? alltså om de händelsevis kan vara intressanta i någon brottsutredning etc?Lämnas det in HS och CZ-pistoler eller automatvapen kan man lugnt räkna med att de kontrolleras. Med största sannorlikhet finns det vissa vapentyper som eftersöks i samband med pågående brottsutredningar, så om det dyker upp exemplar i samband med amnestin så kommer de naturligtvis kollas. Som tidigare nämnts så täcker amnestin endast det olaga vapeninnehavet - inte eventuella andra brott som vapnet använts till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Sen är det väl även så om jag inte missminner mig att man kan lämna in vapnen anonymt. Så även om vapnet har använts vid brott så är det inte säkert at dom kan spåra tillbaka det till inlämnaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Så varför inta bara kasta skiten i sjön om man inte vill ha det kvar? Tror inte många av de vapen som vållar problem i samhället kommer in. Vet även att vissa licensfria vapen togs imot utan att lämnas tillbaka. Blev dessa med i statistiken också? Det borde informeras till den som lämnar in att det är OK att behålla vapnet. Antar att de som tar imot är måttligt vapenkunniga eller bryr sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julenissen Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Kan man registrere uregistrerte våpen som man leverer inn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted January 24, 2007 Author Report Share Posted January 24, 2007 Klubbat och klart. Amnesti införs under perioden mars-maj http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14491845.asp Har ni något hemma i gömmorna som ni inte borde ha så är det bara att lämna in det hos Farbror Blå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Citerar friskt från minnet nu. Eller med stöd av bifogat artikel http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=197247 Sker det någon kontroll av vapnena man lämnar in tex räfflor? alltså om de händelsevis kan vara intressanta i någon brottsutredning etc? Tror att jag hört att alla vapen skickas till SKL för provskjutning, kanske inte hagelbrakare. Kan man registrere uregistrerte våpen som man leverer inn? Nej, det går inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 (edited) En länk till som är lite mer ingående: Polisen Riktigt bra initiativ måste jag säga. Förhoppningsvis får polisen in en massa illegala vapen så samhället blir av med dem. Edited January 25, 2007 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtydozen Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 Citerar friskt från minnet nu. Eller med stöd av bifogat artikel http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=197247 Sker det någon kontroll av vapnena man lämnar in tex räfflor? alltså om de händelsevis kan vara intressanta i någon brottsutredning etc? Tror att jag hört att alla vapen skickas till SKL för provskjutning, kanske inte hagelbrakare. Kan man registrere uregistrerte våpen som man leverer inn? Nej, det går inte. jODÅ! Vapen som lämnas in till polisen och som inte är Registrerade kan säljas senare som lagliga vapen med kravet att de inte har varit använda i något brottsligt sammanhang av grövre art t ex rån, mord eller tom självmord. Dock krävs det att de har tillverkningsdata kvar på vapnet.. Vanligtvis handlar det om kanske en änka som hittat ett gammalt vapen på vinden efter makens död och där inte finns licens. Jag tror att det endast är Värnamo Vapen som handlar med polisens inlämnade vapen, men jag kan ha fel!! Jag ska till polisen 1:a Mars med en liten inlämning... /DirtyDozen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 Hm, vad händer om de lämnar in något vapen som tillhör försvaret? Kollas och återförs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 (edited) Fritt ur minnet: Jägareförbundet nämnde ju i sitt yttrande att de inte så gärna såg att man kunde få ett inlämnat olagligt vapen omregistrerat som ett lagligt. De såg dock gärna att jägare och skyttar skulle få köpa inlämnade vapen av polisen. Anledningen till att de inte tyckte om idén med att få ett olagligt vapen reggat som legalt var att de trodde att folk kunde sätta det i system att skaffa vapen olagligt för att sedan få dem lagliga. Personligen så tycker jag att det låter sunt, och jag skulle gärna gå på en vapenauktion hos polisen. Edit: Vinsten skulle ju kunna gå till brottsofferfonden eller liknande Edited January 25, 2007 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Anledningen till att de inte tyckte om idén med att få ett olagligt vapen reggat som legalt var att de trodde att folk kunde sätta det i system att skaffa vapen olagligt för att sedan få dem lagliga. Ex. 1: Jag får inte vapenlicens för en AK-47 så jag tar färjan till Baltikum och köper/stjäl en av ljusskygge Ivan, lämnar in den anonymt till polisen, väntar på att den simsalabim blir "laglig" och köper den? Ex. 2: Jag får inga vapenlicenser alls p.g.a. jag är tungt kriminell, så jag stjäl en helt vanlig .30-06 cylinderrepeter, lämnar in den anonymt till polisen, och väntar på att den simsalabim blir "laglig" och köper den? Ex. 3: Jag har inte råd att köpa varken en AK-47 eller en vanlig studsare, så jag stjäl en, lämnar in den anonymt till polisen, och väntar på att den simsalabim blir "laglig" och... köper den? Jag eller Jägareförbundet har missat nåt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtydozen Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 de vapen som "återanvänds" är vapen av sk användbar karaktär dvs vapen som är möjliga att få licens på. Idag så är det näst intill omöjligt att få licens på Automatvapen och sk militära vapen. Om ett vapen som stulits från FM lämnas in så går det nog under katerogin vapen använda vid grova brott och de lämnas säkert tillbaka efter kontroll eller destrueras (OBS! spekulationer!!) Jag vet från ovan nämnda handlare att är det minsta lilla tveksamhet från polisens sida så hamnar vapnet i centralförvaring på SKI och om inget nytt dyker upp så förstörs det inom en viss tid! handlaren berättar även att han köper vapnena av polisen i osett skick och mycket av vapnena är i uselt skick och får skrotas, ofta handlar det om gamla mausergevär och hagelgevär om okänt belgiskt ursprung... Han handlar nästan bara med jaktvapen och en del eldhandvapen men han har en del udda saker som han använder till förevisningsex i undervisningsyfte tex ett ganska underbart helautomatiskt hagelgevär med 10-15 skottsmag! tänk er 10 st 00:or i luften på ett par sekunder!!! Det är tung blymatta det!! /DirtyDozen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Citerar friskt från minnet nu. Eller med stöd av bifogat artikel http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=197247 Sker det någon kontroll av vapnena man lämnar in tex räfflor? alltså om de händelsevis kan vara intressanta i någon brottsutredning etc? Tror att jag hört att alla vapen skickas till SKL för provskjutning, kanske inte hagelbrakare. Kan man registrere uregistrerte våpen som man leverer inn? Nej, det går inte. jODÅ! Vapen som lämnas in till polisen och som inte är Registrerade kan säljas senare som lagliga vapen med kravet att de inte har varit använda i något brottsligt sammanhang av grövre art t ex rån, mord eller tom självmord. Dock krävs det att de har tillverkningsdata kvar på vapnet.. Vanligtvis handlar det om kanske en änka som hittat ett gammalt vapen på vinden efter makens död och där inte finns licens. Jag tror att det endast är Värnamo Vapen som handlar med polisens inlämnade vapen, men jag kan ha fel!! Jag ska till polisen 1:a Mars med en liten inlämning... /DirtyDozen Va? njaaa.. polisen själva säger: Alla polisstationer i hela landet ska ta emot vapen, utan att ställa några frågor. Rikspolisstyrelsen ska utfärda föreskrifter för hur polisen ska hantera de vapen som lämnas in. Polisen måste bland annat registrera att de tagit emot vapnet och kontrollera om det har någon känd ägare. Kontrollen sker genom att tillverkningsnumret jämförs mot polisens vapenregister. Är vapnet registrerat, finns det också en licens. Polisen ska då upplysa den rätte ägaren om att vapnet lämnats in. Om ingen hämtar vapnet, eller om vapnet inte är registrerat, skrotas det på Statens kriminaltekniska laboratorium. De allra flesta vapen kommer att skrotas. länken finns tidigare i tråden.. bara att läsa /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Anledningen till att de inte tyckte om idén med att få ett olagligt vapen reggat som legalt var att de trodde att folk kunde sätta det i system att skaffa vapen olagligt för att sedan få dem lagliga. Ex. 1: Jag får inte vapenlicens för en AK-47 så jag tar färjan till Baltikum och köper/stjäl en av ljusskygge Ivan, lämnar in den anonymt till polisen, väntar på att den simsalabim blir "laglig" och köper den? Ex. 2: Jag får inga vapenlicenser alls p.g.a. jag är tungt kriminell, så jag stjäl en helt vanlig .30-06 cylinderrepeter, lämnar in den anonymt till polisen, och väntar på att den simsalabim blir "laglig" och köper den? Ex. 3: Jag har inte råd att köpa varken en AK-47 eller en vanlig studsare, så jag stjäl en, lämnar in den anonymt till polisen, och väntar på att den simsalabim blir "laglig" och... köper den? Jag eller Jägareförbundet har missat nåt.. Det är väl mest så att man kan stjäla ett jaktvapen utomlands, föra in det och sedan få det reggat. Så äger man ju det helt lagligt sen. Bara något som jag kom på spontant Edit tillägg: Eller helt enkelt att man privat köper och för in vapen från något anant alnd för sedan regga dem här (vet dock inte varför man skulle göra det, men ändå). Man får dock regga olagliga vapen som lagliga om man påträffar dem i t.ex. dödsbon och det inte är av "samhällets intresse" att konfiskera vapnet. Så om man har nån gammal släkting som dör och han ovetandens från dig hade en mauser olagligt så kan man få den reggad på sig själv. Edit igen: Worddokument från jägareförbundet Edited January 26, 2007 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Hm, vad händer om de lämnar in något vapen som tillhör försvaret? Kollas och återförs? Kan någon något om detta? Skulle vilja veta. Ett intressant scenario faktiskt, Att någon kommer in med en Ak4 eller något (Även om detta är rätt så mycket fantasi så kanske någon sitter o trycker på en Ak4!! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts