Jump to content

FM fyskrav

BasSäk95/96

Recommended Posts

Detta är vad en FM-anställd ska klara även US.

Springa två kilometer med full stridsutrustning. Detta innebär uniform, kängor, kroppskydd, stridsväst, hjälm och Ak5 vilket tillsammans väger cirka 22kg. Beroende på vilken "nivå" den anställda jobbar på ligger tidskravet från nio till tolv minuter.

Efter löpningen skall ett styrketest med fem olika moment genomföras. De fem momenten är armhävningar, situps, upphopp, rygglyft samt räckhäng (att hänga i en bom och hålla sig uppe så länge som möjligt). Poäng delas ut för varje repetition eller sekund och sedan finns olika minimi- och maximikrav. Syftet med övningarna är att se förmåga i att klättra, lyfta, bära och gräva.

Testet infördes för bara ett år sedan. Innan dess var kravet att springa en kilometer med stridsutrustning samt att springa 10km i vanliga kläder. Detta ansåg FMIF, Försvarsmaktens Idrott & Friskvårdsavdelning, inte var bra nog och tog fram ett nytt test. De tyckte att löpningen på två kilometer bättre visar en officers stridsvärde. Numera är det bara flygvapnet som har kvar 10 kilometerslöpningen.

Någon som känner till poängkraven?

Du hittar alla poängkrav och tider på mil.se:

Försvarsmaktens Fysiska Standard

Direktlänk: fmfyss_regler.pdf (436 kB)

Detta är kraven för Nivå B, Markstridsförband huvudgrupp (taget ur ovanför länkade dokument):

• Kondition/Spjälkning; Fälttest 2 km: 11 min 15 sek

• Styrka; Multitest Kolumn 2, 25 poäng

Multitest i kolumn 2:

Push-ups (antal) Min: 12, Max: 32. 1 poäng/upprepn.

Sit- ups (antal) Min: 25, Max: 45. 1 poäng/upprepn.

Vertikalt upphopp (cm) Min: 35, Max: 55. 1 poäng/cm

Back- ups (antal) Min: 30, Max: 50. 1 poäng/upprepn.

Bom-/räckhäng. (sek.) Min: 10, Max: 50. ½ poäng/sek

Poäng utdelas för varje enhet över min.nivå.

Krav: 25 poäng

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...