Jump to content

Kosttillskott


prsk

Recommended Posts

Tänkte det skulle finnas en renodlad tråd om just kosttillskott här på soldF.

 

Då alla tillverkare i denna bransch lovar guld och gröna skogar med just sin produkt kan det vara skönt med recensioner och utvärderingar av resultatet från fotfolket.

 

Utsvävningar om kosttillskotts vara eller icke vara rent generellt kan diskuteras i en tråd som redan gått off-topic åt det hållet här

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Köpte i veckan 2kg gainer från dahlblads, 1kg whey-80 protein från star nutrition, båda i chokladsmak. Kör dessa i kombination 2/3 + 1/3. Blandar sig väldigt bra utan klumpar och smakar som kosttillskott brukar göra, sådär ;). Personligen gillar jag choklad då det är svårt att tröttna på till skillnad från andra sötare smaker.

 

Köpte även på vinst och förlust Star nutritions "Lose it". Jag var inte ute efter fettförbränningen utan mer mitt galna sötsug som pajjar allt vad disciplin heter. Måste säga att denna produkt verkligen funkar på denna punkt. Redan efter 4 dagar märker jag en ganska markant skillnad, dock alldeles för tidigt för att säga med säkerhet att det funkar. Det har blivit betydligt lättare att laga mat istället för att välja snabbmatsalternativet och att gå förbi snaskhyllan i affären är nu mer bara frestande, inte en pina. :navy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Kör på kolozzeums egna protein efter träning, Detta och det funkar bra. Det smakar riktigt bra för att vara så billigt och det är lättblandat. Blandar man det med lättmjölk så smakar det faktiskt väldigt likt en sliskig milkshake. Just kolozzeum är ett företag jag litar på då det faktiskt finns en oändligt djup brunn av kunskap inom den communityn. Kör även detta vissa morgonar när jag inte hinner äta frukost och det fyller sitt syfte till 100%. Man blir mätt och pigg samt att det går oerhört snabbt att svänga ihop.

Link to comment
Share on other sites

Ett par tips:

Byta fabrikat och protein/carb ratio vid varje nytt inköp så hinner inte kroppen anpassa sig.

 

Prova kreatintransport, typ Celltech. Riktigt bra.

 

Att göra sin egen blandning av protein, carbs, kreatin och aminosyror.

Link to comment
Share on other sites

Prova kreatintransport, typ Celltech. Riktigt bra.

 

Kan hålla med. Körde Celltech + Nitrotech ett tag när jag kört fast ordentligt träningsmässigt. Ökade mycket mer i styrka än vad man borde göra av kreatin. Vart så fokuserad vid att jag kunde öka vikterna hela tiden att jag glömde bort skaderisken. Till slut gick en sena i axeln just för att musklerna ökade snabbare än vad senorna gjorde (ganska vanlig gymskada).

 

Dock ställer jag mig tveksam till produkten. Minnet sviker mig lite men under ks08 skickades bl.a celltech (som var mångas favorit) hem till sverige för dopingkontroll och jag HAR FÖR mig att det vart förbud på att använda just det preparatet efteråt på missionen.

 

"Du spørger også om cell tech indeholder ulovlige stoffer, og det kan jeg ikke svare på. Studier har vist at skræmmende mange kosttilskud er forurenet af potente dopingstoffer, hvilket kan være bevidst eller ubevidst fra producentens side. Uanset om du har handlet i god tro er ansvaret for hvad du har i din urin dit eget, og derfor er det vores anbefaling af hvis man insisterer på at bruge kosttilskud såsom fx kreatin, at man så køber det i danmark hos anerkendte forretninger. Dette mindsker risikoen, men fjerner den ikke helt."

Citerat från www.doping.dk

Riksidrottsförbundets svar på kosttillskott i allmänhet. Summa summarum är att jag inte köper produkter från usa eller andra mindre trovärdiga länder. Vet inte om star nutrition är svenskt men whey-80 är iaf dopingkontrollerat.

 

 

Personligen ratar jag kreatin numer, blir alldeles för svullen och vattnig av det.

Link to comment
Share on other sites

Ett par tips:

Byta fabrikat och protein/carb ratio vid varje nytt inköp så hinner inte kroppen anpassa sig.

 

Hinner anpassa sig till vad, kolhydrater och protein? Ja det vore rätt läskigt.

 

Det har jag också lite svårt att tro på. Att man ska försöka chocka kroppen lite då och då har jag också hört men att den skulle anpassa sig efter så stora grupper av mat tror jag inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Själv använder jag också Kolozzeums protein, jordgubb är klart överlägsen alla andra märken jag testat. Billig och bra smak är de enda krav jag ställer då 90% av allt protein innehåller samma mängd/kvalité.

 

Dahlblads kreatin använder jag just nu, av misstag. Annars använder jag Strengh kreatin, Dalhblads ger inte samma effekt för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag dricker ren aloe-vera som fins på dunk, från forever living products. Där finns allt jag behöver för kroppen. Gör detta istället för att äta massa pulver då det funkar mycket bättre! :/

 

Men??? Aloe vera har absolut inga dokumenterade eller påstådda effekter för muskelbyggnad eller återhämtning, glukogen inlagring, fettförbränning eller något annat som kosttillskott kan hjälpa dig med.

 

Så vad är det som funkar mycket bättre?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag själv tycker så ger det mig all näring som jag ev. kan ha missat på en dag, och jag är inte heller ute efter att bli en bodybuilder, utan mer uthållighet. Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

 

Aloe verans effekt är ungefär såhär: första månaden är nedbrytande. andra månaden ger balans. och tredje månaden då börjar kroppen byggas upp, tex immunförsvar m.m.

Själv är jag inne i tredje månaden och jag känner att det har en bra effekt.

 

Jag dricker inte detta enbart för träningens skull utan också för välmåendet, och jag känner att jag är mer koncentrerad, pigg, stark m.m. Jag blir inte heller lika lätt förkyld som tidigare vilket är skönt för träningens skull..

 

Jag är inget proffs på ämnet utan jag kan återkomma med mer specifik fakta om det är viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag själv tycker så ger det mig all näring som jag ev. kan ha missat på en dag, och jag är inte heller ute efter att bli en bodybuilder, utan mer uthållighet. Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

 

Aloe verans effekt är ungefär såhär: första månaden är nedbrytande. andra månaden ger balans. och tredje månaden då börjar kroppen byggas upp, tex immunförsvar m.m.

Själv är jag inne i tredje månaden och jag känner att det har en bra effekt.

 

Jag dricker inte detta enbart för träningens skull utan också för välmåendet, och jag känner att jag är mer koncentrerad, pigg, stark m.m. Jag blir inte heller lika lätt förkyld som tidigare vilket är skönt för träningens skull..

 

Jag är inget proffs på ämnet utan jag kan återkomma med mer specifik fakta om det är viktigt.

 

Jag hittar ingen riktig forskning angående det du påstår. Hittade i princip detta:

"In animal experiments, Aloe vera gel clearly promotes the healing of minor burns and small wounds. Aloe vera juice or encapsulated powder result in reduced intestinal transit time. In heart disease patients, aloe vera leaf, added to the diet, reduced total serum cholesterol, serum triglycerides, fasting and post prandial blood sugar levels."

 

Dock så har det i rapporterna inte uteslutits att aloe vera kan ha de effekterna dock saknas den forskningen.

 

Själv använder jag ON 100% Whey och lite vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag själv tycker så ger det mig all näring som jag ev. kan ha missat på en dag, och jag är inte heller ute efter att bli en bodybuilder, utan mer uthållighet. Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

 

 

Vet du ens vad "pulver" är för något? Det är protein och kolhydrater i koncentrerad form, mat alltså. Inget man blåser upp musklerna med, inget man heller blir bodybuilder av genom att äta.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, folk som inte fattar att kosttillskott är substitut för vanlig mat är för roliga :P

 

Istället för att ställa sig och laga mat när man är trött och inte har tid, tar man ett tilskott för att vara säker på att man får i sig det man behöver för att få ut något av träningen. Bekvämt och ganska billigt. Thats it.

Link to comment
Share on other sites

Vinter, jag förstår vad du menar. De tror att kosttillskott är något annat än "mat" (näring) i pulverform. Dock skulle jag personligen inte kalla det för "substitut" för vanlig mat, utan ett komplement.. Jag vet folk som köpt gainer för att gå upp i vikt, bytt ut vanliga måltider mot en portion gainer, och sedan klagat över att de "inte funkar", eftersom det inte går upp i vikt - vilket ju inte är så konstigt, eftersom det totala kaloriintaget är detsamma. ,O

 

Jag använder Star Nutrition Whey -80 som ett komplement för att få i mig tillräckligt med protein. Ett relativt billigt och bra protein. Jag tycker att vaniljsmak på kosttillskott är mest "neutralt" vilket håller i längden. Dessutom går det att blanda med andra smaker om man vill ha lite omväxling..

Link to comment
Share on other sites

Sant, beror lite på hur man ser på det kanske. Jag använder det mest efter träning istället för att tillaga något kolhydrat och proteinrikt som bara tar extra tid.

 

Jag köper protein från farmacia.cc, deras proteinpulver smakar okey. Däremot skulle jag skippa deras jordgubb smaker som är rena giftet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

 

 

Vet du ens vad "pulver" är för något? Det är protein och kolhydrater i koncentrerad form, mat alltså. Inget man blåser upp musklerna med, inget man heller blir bodybuilder av genom att äta.

 

Han kan ju ha syftat på kreatin. Det som händer då är dock bara att kreatinet binder ganska mycket vatten och får då kroppen att se lite uppblåst ut. Men några dagar efter avslutad kur så går man tillbaka till normalvikt och så även utseendet.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet ni egentligen att kosttillskotten fungerar? De är ju mycket svårt att veta hur man skulle bli utan tillskotten, eller är det så stora skillnader? Jag har aldrig provat så jag vet faktiskt inte.

 

För min del har Mjölk, gröt och en gnutta vilja hjälpt mig från 0 tills iallafall en bit på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet ni egentligen att kosttillskotten fungerar? De är ju mycket svårt att veta hur man skulle bli utan tillskotten, eller är det så stora skillnader? Jag har aldrig provat så jag vet faktiskt inte.

 

För min del har Mjölk, gröt och en gnutta vilja hjälpt mig från 0 tills iallafall en bit på vägen.

 

Hur vet vi att mat fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju äta så kroppen får i sig det som den behöver, dock så vet jag ju inte vad skillnaderna blir i verkligheten mellan olika maträtter osv.

 

Däremot tycker jag det är ganska viktigt att veta att det fungerar om man köper tillskott för flera hundra kronor.

Link to comment
Share on other sites

Däremot tycker jag det är ganska viktigt att veta att det fungerar om man köper tillskott för flera hundra kronor.

 

Är det inte viktigare att veta att vanlig mat fungerar innan du köper det då? Med tanke på att protein är mycket billigare i pulverform och om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein från vanlig mat så köper man hellre protein från mycket billigare proteinkällor.

Link to comment
Share on other sites

Men man kan väl inte leva bara på pulver

 

I vilken grad märker ni av kosttillskotten/hur mycket skillnad gör dom?

 

Jo de kan man men det SKA man inte för att det är inte bra. Som många tror så är kosttillskott inte ett substitut till vanlig mat utan det är bara ett kompliment.

 

http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?id=9442 - Bra information om kosttillskott.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

 

 

Vet du ens vad "pulver" är för något? Det är protein och kolhydrater i koncentrerad form, mat alltså. Inget man blåser upp musklerna med, inget man heller blir bodybuilder av genom att äta.

 

Han kan ju ha syftat på kreatin. Det som händer då är dock bara att kreatinet binder ganska mycket vatten och får då kroppen att se lite uppblåst ut. Men några dagar efter avslutad kur så går man tillbaka till normalvikt och så även utseendet.

 

Så är det förstås inte.

 

Återigen, kreatin förbättrar också uthålligheten och återhämtningen vilket är jävligt viktigt och gör så att man kan/orkar träna mer. Det ger en extra kick i träningen vilket gör att du orkar några reps till och förhoppningsvis (läs: om du gjort rätt och vet hur man styrketränar) kommer du att kunna öka vikterna, även efter kuren. Efter en kur finns kreatinet kvar i kroppen ca en månad (alltså inte ett par dar) alltså varvar man kreatinet i cykler, jag brukar köra drygt en månad kreatin, sen inget kreatin en månad osv. Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av kreatin (som för övrigt finns i kroppen, samt i tex. kött fast i så små mängder att du får käka ett kilo för att uppnå önskvärd effekt) så du borde låta bli att uttala dig om det.

 

Sensmoral: Sluta såga kreatin om man inte har erfarenhet av det! Det funkar inte på alla med det funkar på mig så jag är nöjd!

 

Englund, jag har svårt att tro att nån får för sig att man kan byta ut mat till kosttillskott. Självklart behövs det inte för en normal Svensson. Men om man vill bygga muskler effektivt på bästa sätt; då behövs det. Och det får jag utgå från att man vill om man tränar styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Nej, "överflödet av kreatin" går ur kroppen inom en vecka efter avslutad kur. Jag har fått medhåll från personer på bl.a. halso.info och kolozzeum men jag har däremot inte hittat några studier eller artiklar om just detta. Men jag ska fortsätta att söka.

 

"(som för övrigt finns i kroppen, samt i tex. kött fast i så små mängder att du får käka ett kilo för att uppnå önskvärd effekt)" - Hade det inte funnits i kroppen på naturlig väg (alltså utan kreatintillskott) så hade det klassats som AAS.

 

"Sensmoral: Sluta såga kreatin om man inte har erfarenhet av det! Det funkar inte på alla med det funkar på mig så jag är nöjd!" - Jag har väll aldrig sågat kreatin. Iofs så påstår du inte heller att jag har gjort det men du får det att låta som om jag har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, en kille skrev att han hade läst en artikel i BODY. Där så stog det att kreatinnivåerna är något förhöjda ca: 1 månad efter avslutad kur. Det hade tydligen också stått att kreatinnivån sjunker betydligt under första veckan så att nästan all vätska som kreatinet hade bundit upp i kroppen försvann. Däremot inte precis allt, som är borta efter ca: 1 månad som sagt. Så man är nästan tillbaka på normal vikt efter 1 vecka.

 

OBS. Detta är bara vad jag har läst och det är inte från någon utförlig studie eller forskningsrapport. Men eftersom du inte har kunnat lägga fram nått att gå på heller så tror jag mer på det jag har skrivit än det du har skrivit. Du får gärna försöka överbevisa mig.

Link to comment
Share on other sites

"(som för övrigt finns i kroppen, samt i tex. kött fast i så små mängder att du får käka ett kilo för att uppnå önskvärd effekt)" - Hade det inte funnits i kroppen på naturlig väg (alltså utan kreatintillskott) så hade det klassats som AAS.

 

Varför skulle det klassas som AAS?

Möjligtvis som doping.

Link to comment
Share on other sites

http://www.farmacia.cc/

http://www.kolozzeum.com/

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

 

Där är några internetbutiker du kan kolla runt på. Annars om du tycker det är obehändligt att beställa från internet så kan du alltid besöka en hälsokostbutik som finns i de flesta städer. Men du kan ju gå in o kolla runt på länkarna jag postade och läsa lite om olika tillskott.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, en kille skrev att han hade läst en artikel i BODY. Där så stog det att kreatinnivåerna är något förhöjda ca: 1 månad efter avslutad kur. Det hade tydligen också stått att kreatinnivån sjunker betydligt under första veckan så att nästan all vätska som kreatinet hade bundit upp i kroppen försvann. Däremot inte precis allt, som är borta efter ca: 1 månad som sagt. Så man är nästan tillbaka på normal vikt efter 1 vecka.

 

OBS. Detta är bara vad jag har läst och det är inte från någon utförlig studie eller forskningsrapport. Men eftersom du inte har kunnat lägga fram nått att gå på heller så tror jag mer på det jag har skrivit än det du har skrivit. Du får gärna försöka överbevisa mig.

 

Tja, jag har ingen anledning att försöka överbevisa nåt du skrivit ang. hur länge det stannar i kroppen, eftersom du rättar dig själv i detta inlägg. Har också läst en del rapporter (eller referat på rapporter, går säkert att leta fram på google men jag är kass på sånt) där man anger tiden till ca en månad innan kreatinnivåerna är "normala" igen. Däremot invänder jag mot att man är tillbaka på normalvikt efter kuren. Mitt syfte med användandet av kreatin är nämligen inte att sträva efter vätskeansamlingen, utan de fördelar jag påtalade i mitt tidigare inlägg. (Att man samlar vatten o ser lite fylligare ut får man se som en bieffekt som dock kan inverka positivit när man är ute på disco och rullar hatt med damerna0:) ) Brukar öka en del i muskelmassa och styrka efter en effektiv kreatinkur, även efter att kreatinet har försvunnit alltså. Detta förstås under förutsättning att man intar kreatinet korrekt tillsammans med snabba kolisar (ex maltodextrin) och ser till att äta en massa mat + protein, vila, sömn mm. mm. Anmärker alltså på detta: "Det som händer då är dock bara att kreatinet binder ganska mycket vatten och får då kroppen att se lite uppblåst ut". Hoppas jag har lyckats förklara att kreatin innebär andra saker än det... Annars får du fråga igen så får jag förtydliga mig :bash:

 

För övrigt är jag långtidsskadad i ryggen och rehabtränar bara, surt att tappa styrka och muskler när man inte kan träna tungt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...