Jump to content

Multisport

Amfibie

Recommended Posts

• 1 year later...
Är det någon här på forumet som sysslar med multisport?!?

Hva er multisport?

Vad är multisport?

Lagen

Lagen (3-5 i varje lag, varav en tjej) ska förflytta sig i mycket skiftande terräng och alltid genom vildmark. Normalt är att tävlingen går upp på berg, över glaciärer, genom grottor, raviner, forsar och djungler. Multisport är ett modernt, progressivt sportevent som skiljer sig från traditionella, mer statiska sporter som t ex tennis, formula 1 och friidrott.

Historik om Multisport

De första multisporttävlingarna, Coast To Coast och Southern Traverse, startades för ca 15 år sedan av traditionella triatleter i Nya Zeeland. Därefter har antalet tävlingar ökat kraftigt i omfång, speciellt i länder som Frankrike, Spanien och USA. I Frankrike arrangeras varje år ett 60-tal Raider (sk äventyr-tävlingar).

Norden

Även i Sverige och Norge har nya intressanta tävlingar med multisportinslag växt fram på senare år. Några exempel är Salomon X Adventure, Åre Extreme Challenge, F.E.M. Fjällräven Extreme Marathon i Björkliden och nu senast T.E.O. The Endless Odyssey. Intresset växer för varje år och vänder sig till en bredare målgrupp och detta genom att de två största globala tävlingarna, Raid Gauloises och Eco Challenge, ökar i awareness och genomslag i media för varje år.

Erik Ahlström 2000

Källa: http://www.multisport.nu/start/content.cfm...an_ID=1&RacID=6

Jag är också väldigt intresserad av Multisport, dock har jag aldrig gjort det.

Visst har jag vandrat, klättrat, cyklat, paddlat... osv.

Men inte allt på en gång!

Jag är på... är bara tvungen att skaffa mig en kondition först. :D

Det projektet som ligger i närtid (Juni) är Vätternrundan för 4:e ggn.

/Thomas

För er som inte är helt nybörjare på uthållighetssporter så fanns (finns?) i alla fall förut en tävling som hette (heter?)

Försvarsmaktens Adventure Races, en fom av serie med olika multisport tävlingar runt om i landet i anslutning till något regemente.

Mer info finns här:

Korpen.se info om FM Adventure Races

Jag har tävlat i en gång i Försvarsmaktens Adventure Races med två kompisar, kul tävlingsform utan ett krav på blodigt allvar, finns givetvis de som går in för att vinna medan andra går in för att ha en kul tävling.

För inspiration rekomenderar jag följande hemsida:

FJS-klubben

klicka på FJS-multisportlag, finns under "diverse".

//C

Jag rekommenderar FEM, även om jag inte kallar det multisport. Det är helt enkelt två dagar fjällorientering med ryggsäck.

FEM

/Ace (som ska springa uppför Åreskutan, stämpla, dricka lite, beundra utsikten och kanske kräkas lite innan utförslöpningen för tredje året i rad om några månader...)

Edit: Länk är ju bra...

• 2 weeks later...
Guest Fågel Fenix

Även jag är anmäld till FEM. Fick ju inte springa förra året. Var lite för ung :dong:

Har även anmält mig till SARA Skåne adventure race (fråga mig inte vad sista "a":et står för)

Samt lidingörloppet och vansbrosimmet har jag betsällt lapp till. Vasaloppet skall jag anmäla mig till och vättern frå jag nog genom jobbet (cykelbutik). Funderar även på Bockstensturen. Sv. klassiker är mitt mål.

Är inte FM:s tävlingar ersatt med Sv cupen ? :blink:

//Högberg team m/85

>>Ace. Då lär vi ses uppe i Åre! ;)

har du ngt tips sådär för en förstagångsspringare??

>>Ace. Då lär vi ses uppe i Åre! ;)

har du ngt tips sådär för en förstagångsspringare??

Tips? B) *Ace står i ett hörn och visslar*

Backträning! -Slalombacke finns det väl hos dig?

Med ryggsäck! -Den väger mer än du tror när du springer.

Orientering! -Även om orienteringsdelen inte är så svår, så bör du ha koll på karta och kompass. Mitt tips är att göra lite egna banor med hjälp av ett naturpass eller liknande (brukar säljas av lokala orienteringsklubbar och Apoteket framåt våren)

Jag använder orienteringsskor så fort jag inte springer på asfalt. Då vänjer jag fötterna vid en sko med minimal dämpning, men med otroligt fäste.

De fungerar betydligt bättre än vanliga joggingskor. Bättre fäste, lättare och blir inte tunga och instabila av lite vatten...

Det är inte uppförsbackarna som är jobbiga, det är när man ska ner, som knäna talar om att de lever! Alltså ska man springa NERFÖR slalombackarna också...

/Ace (som inte riktigt har kommit igång än. Det är för många ungar i backen...)

• 8 months later...

Någon bättre vetande kanske kan rätta mig men är det inte väldigt dyrt? För ett antal år sedan så var vi några kompisar som skulle anmäla oss till en tävling och fick veta att ca 200 000 var en lämplig budget.. Sponsorer, visst, men det är ändå mycket pengar att skramla ihop.

Har kommit igång på allvar med träningen nu och är grymt sugen på F.E.M som nästa år ska gå i/på/vid Kebnekaise istället för i Åre. Är även sugen på triathlon, ska försöka skrapa ihop stålar till en cykel under våren. Någonstans inom en finns behovet av att testa gränser hela tiden. Märligt det där ;)

För övrigt så tycker jag det diskuteras alldeles för lite träning här. Enligt min åsikt borde det finnas en hel avdelning dedikerad till detta.

Kör hårt grabbar ...

Har kommit igång på allvar med träningen nu och är grymt sugen på F.E.M som nästa år ska gå i/på/vid Kebnekaise istället för i Åre. Är även sugen på triathlon, ska försöka skrapa ihop stålar till en cykel under våren. Någonstans inom en finns behovet av att testa gränser hela tiden. Märligt det där ;)

För övrigt så tycker jag det diskuteras alldeles för lite träning här. Enligt min åsikt borde det finnas en hel avdelning dedikerad till detta.

Kör hårt grabbar ...

Dem borde ha ett ställe för fysik aktivitet!

Typ som gemensam BRAK med SoldF-medlemmar på utvalda orter runt om i landet? ;) Var bara tvungen, vet inte riktigt hur du menar :clap:

För övrigt så la jag fram förslaget i en tråd om feedback här på forumet men sen har inget hänt, kan väl hoppas att BG läser detta, annars får jag väl skicka ett PM å tjata lite.

Guest Väbeln

Håller på lite grann. Riktigt skoj, härligt att få känna den där GU koman igen ute i skogen. Budget på 200,000 är vansinne, man tävlar inte i Raiden om man inte är proffs - börja med någon motionstävling (typ Korpen, C2, Kanot & Hoj...) de flesta tävlingar har en motionsklass eller liknande som kan vara bra att prova med.

Har man en schysst cykel så kommer man långt, kanoter eller kajaker lånas elelr hyrs alltid ut.

Pergite!

Vad värre är...du kan behöva samverka med en kvinna...  ;)

Hehe, du har missat tråden där jag talar varmt om kvinnliga chefer. Inte vara plutt nu trubbis.. :}

@Väbeln

Var inte Raid utan en tävling som gick från Narvik till Luleå (över skandinaviska halvön alltså).

Typ som gemensam BRAK med SoldF-medlemmar på utvalda orter runt om i landet? ;) Var bara tvungen, vet inte riktigt hur du menar :lol:

För övrigt så la jag fram förslaget i en tråd om feedback här på forumet men sen har inget hänt, kan väl hoppas att BG läser detta, annars får jag väl skicka ett PM å tjata lite.

Hehe, jag hade faktisikt kunnat tänka mig en gemensam BRAK här nere i Göteborg, hade vart coolt!

• 1 month later...

Lyfter det här ämnet i hopp om att väcka lite intresse för denna underbara sport.

Det är lite klent med anmälningar till Stockholm Winter Adventure Race . Kanske iofs beror lite på isläget, men vafan. Jag vet att ni sitter där på era feta julbordsrövar och bara längtar efter smaken av blod i munnen ,O Detta är en perfekt komma-igång tävling inför den kommande tränings- och tävlingssäsongen.

Vill även slå ett slag för TietoEnator Adventure 2005. Detta är en bra tävling med olika klasser beroende på hur länge du vill vara ute. Ska själv köra lightklassen och räknar väl med att gå imål på en sisådär 30 timmar. Det är ju inte farligt dyrt heller; 1000:- för Sprintklassen, 2500:- för Lightklassen och 5500:- för Huvudklassen.

Tiden är inne att infria dina nyårslöften om träning och ett mer hälsosamt liv

Kör tills det blöder!

• 3 weeks later...

Tänkte ta tillfället i akt att lyfta upp denna tråden med anledning av att det den 24/2 kl 1900 anordnas en temakväll om Multisport på Femmans Sport, Nordstan, Göteborg.

Jag och träningspolaren kommer att vara där för att ta reda på vad det egentligen handlar om, har ingen aning i dagsläget. Gillar bara att träna just nu :/

Glöm inte att mejla och berätta att du kommer för att få sittplats.

Femmans Sport

Vädjar fortfarande till BlåGul om ett träningsforum.

• 2 years later...
Guest koenigsegg88

Lyfter än en gång den här tråden, jag och Axly har tidigare varit med på multisport annordnat av Tsok som en del av Svenska Multisportcupen på kort distans, 45 km. Vi planerar att göra om det här även i år, vi planerar även att delta i Femmans multisport

Borde inte den här tråden passa bättre i Hinderbanan? Eller vad vet jag :rockon:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...