Jump to content

Baskermarch I19/AJB

Guest InsatsSold

Recommended Posts

Guest InsatsSold

hej hallå!

jag gör just nu värnplikten i arvidsjaur på Vakt & Insats, muckar i november.

har egentligen bara en kortare fråga.. när vi gjorde våran baskermarch så gick vi ca 15mil i snorkallt väder osv..

hur vanligt är det egentligen att Insatsförband gör sånna här baskermarcher? är inte det lite mer jägar-stuk eller är jag helt ute och cyklar?

jag har hört av våra befäl att det tydligen skulle snackas ganska friskt om den här baskermarchen och att en av våra instruktörer hade "bedrivit underrättelsetjänst" här på soldf forum för att se vad som sas... men nu när jag sökerrunt så hittar jag inget...

kan det helt enkelt vara så att det inte fanns nått ämne om våran basker här ?

/ InsatsSold på AJB :unsure:

Guest InsatsSold

är helt ny här på forumet.. var det opassande av mig att starta den här tråden?

sökte först men hittade inte någon.. ber om ursäkt om det nu är så att det är opassande, ska jag ta bort den?

sökte först men hittade inte någon.. ber om ursäkt om det nu är så att det är opassande, ska jag ta bort den?

Är väl lite svårt kanske om man inte varit medlem på forumet ett tag att hänga med i svängarna ibland.

Diskussionen om basker (och bashatten) tillhör de mer infekterade som bedrivits här.

Om din frågeställning rör skillnader i tjänst och utmaningar med andra Vakt/insatssoldater på andra regementen (utan att då glida in på "vi-är-hårdast-och-ballast"-spåret) ser jag personligen inget fel på tråden.

Det är dock upp till BlåGul som är forumets moderatorer och löser uppgiften med den äran.

Edited by Toll

Nu kan jag ju vara helt ute och cyklar men enligt min uppfattning så är rätten att bära basker ngt som har med regementet att göra och inte befattningen. För att förtjäna ett visst regementes basker (bashatt motsv) så bör ju alla oavsett befattning göra samma saker...

Om du fått slita extra mycket för din basker så tycker jag bara att du ska vara stolt för att du förtjänat den och inte bara blivit tilldelad denna med övriga persedlar. Dock är ödmjukhet ngt att fundera på i samband med detta annars så blir det bara en massa onödiga blåtiror =)

Är väl lite svårt kanske om man inte varit medlem på forumet ett tag att hänga med i svängarna ibland.

Diskussionen om basker (och bashatten) tillhör de mer infekterade som bedrivits här.

Om din frågeställning rör skillnader i tjänst och utmaningar med andra Vakt/insatssoldater på andra regementen (utan att då glida in på "vi-är-hårdast-och-ballast"-spåret) ser jag personligen inget fel på tråden.

Det är dock upp till BlåGul som är forumets moderatorer och löser uppgiften med den äran.

• 3 weeks later...
Guest InsatsSold

okej okej! tack så mkt !

jo det är lite svårt att hänga med ibland :baskerPa:

jo, vi slet och slet och efter era ord så förstår jag att man faktiskt borde vara riktigt stolt.

det var för några veckor sen nu som bataljonsövningen "ofelash" gick av stapeln, VoI fick chansen att ta den grön ND baskern och det var faktiskt ett helt gäng som klara av det också.

själv så sitter jag och ler och tänker på min blåa basker. ni har rätt, man ska vara stolt. jävligt stolt.