Liquid Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Håll är jobbigt som alla vet, och jag själv får det ganska ofta. Vad beror det på? Vad är det som gör ont? Vad händer i kroppen? Går det att motverka, typ inte springa efter matintag? När man väl har fått håll, får det att få bort det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 En av de saker som upplevs som "håll" vid löpning är när levern pumpar ut sin reserv av glykogen i blodomloppet. Detta går inte att komma ifrån, utan att bara att genomlida. Det enda man uppnår av att då sakta in är att processen avstannar för att sedan sätta igång igen när man ökar igen. Med reservation för att jag glömt/blandat ihop någonting från teorin på Karlberg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 jag har dock märkt själv att jag lätt får hållvid början av löpning, men om jag bara härar ut en kort stund och fortsätter i samma takt så försvinner det efter cirka 10-15 sekunder Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Vet inte om det bara är trams, men när jag springer brukar jag plocka upp en lagom stor/liten sten att hålla i en handen. Så fort känslan av håll kommer så knyter man till handen rejält om stenen. Av någon anledning försvinner hållet. Funkar för mig iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Idag fick jag en mer skrämmande form av håll. Det verkligen högg till konstant precis till höger om naveln (från mitt håll). Det kom ungefär den sista kilometern, det kändes ungefär som något brast där inne. Inget att oroa sig över, jag vet, läskig känsla dock. Fick trycka min hand mot stället för att motverka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Då minns jag nog helt fel eftersom jag har för mig att håll är kompis med mjölksyra dvs man pinar på för fort för sin egen kropp? Och att balansera det så är det bara att sakta ner lite så tar man sig hela vägen.. Fler övningar så flyttar man på barriären så man kommer fortare fram? Eller är jag helt ute å cyklar nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 den hitills bästa förklaringen jag hittat och några råd om vad man kan göra åt det.. berätta om det funkar för dig http://sportsmedicine.about.com/cs/injuries/a/aa053100a.htm Up until recently there was no clear explanation for the cause of this annoying cramp, also called exercise related transient abdominal pain (ETAP). Now researchers believe that the side stitch is caused by stretching the ligaments that extend from the diaphragm to the internal organs, particularly the liver. The jarring motion of running while breathing in and out stretches these ligaments. Runners tend to exhale every two or four steps. Most people exhale as the left foot hits the ground, but some people exhale when the right foot hits the ground. It is the later group who seem more prone to get side stitches Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Vet inte om det bara är trams, men när jag springer brukar jag plocka upp en lagom stor/liten sten att hålla i en handen. Så fort känslan av håll kommer så knyter man till handen rejält om stenen. Av någon anledning försvinner hållet. Funkar för mig iaf. Trams eller inte, det funkar för mig också.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Får jag håll koncentrerar jag mig på andningen och försöker andas lugnt och djupt, fungerar för det mesta. Knyta nävarna kan även fungera ibland, och ibland stanna och stretcha lite en stund samtidigt som jag koncentrerar mig på att få igång en lugn andning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
molin_visby Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Jag har en metod som jag testat ett tag nu. Jag tror jag hörde om den här på forumet.. När man får håll på sin vänstra sida så ska man andas ut när man trampar ner med högra foten, och tvärt om. Då jämnfördelas hållet och ibland försvinner det helt. Men om man springer och pustar ut så för länge på samma sida så kommer tillslut hållet gå över till denna sida.. Denna metod brukar funka bra för mig.. kombineras också ibland med en sten eller kotte i handen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Slipper håll om jag har tre timmar mellan träning och matintag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Ta å kälm på typ en kotte eller en sten det brukar hjälpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Funkar varje gång för mig: 1. stanna. 2. lägg två fingrar på det smärtande stället. 3. forma läpparna till ett O och andas in och ut genom munnen samtidigt som du trycker med fingrarna. Eventuellt kan du cirkla med fingrarna. Ingen risk att du klämmer åt något organ, bukmusklerna är i vägen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zache Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 När jag får håll så försöker jag bara att koncentrera andningen (jämn andning), samt hålla magen så still som möjligt (andas med bröstet). Och för det mesta så brukar hållen ge sig efter x antal sekunder. Om det nu inte är ett sånt där monster håll som slår knut på hela magen.. Då bör man nog stanna och se till så att det går över innan man fortsätter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Länus Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Idag fick jag en mer skrämmande form av håll. Det verkligen högg till konstant precis till höger om naveln (från mitt håll). Det kom ungefär den sista kilometern, det kändes ungefär som något brast där inne. Inget att oroa sig över, jag vet, läskig känsla dock. Fick trycka min hand mot stället för att motverka. Höger sida sett från ditt håll. Är inte det där blindtarmen sitter? Rätta mig om jag har fel. Men har för mig det. Hände min vän för ett antal år sedan, fick operera bort den. Lät som samma smärta, om man nu kan förklara smärta. Angående hur man får bort hållet. Det försvinner oftast ju mer tränad och van man blir. (källa: mig själv, utbildade idrottslärare) Jag själv brukar ge mig f*n på att inte tänka på smärtan. Fokuserar på omgivningen, min kommande vpl, innebandyn eller vad som helst. Fungerar utmärkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 Håll enligt NE. "håll, smärta i nedre delen av bröstet, vanlig vid kraftig fysisk ansträngning. Håll beror troligen på syrebrist och mjölksyrabildning med kramp i andningsmuskulaturen. Håll kan också vara ett symtom vid lungsäcksinflammation eller lokal skada, t.ex. revbensbrott." Tydligen ingen som är helt hundra på vad det är (min fetstil). /martinator EDIT: Håll enligt wiki. "Mjälthugg (även kallat håll) är en typ av värk i kroppens ena eller båda sidor i magtrakten under revbenen. Det uppstår efter en längre tids hård fysisk ansträngning men orsaken till att det uppstår är okänd. En teori för mjälthugg är att de inre organen (såsom levern) trycks ner mot mellangärdet, vilket gör ont. En annan orsak som skulle kunna vara orsaken till mjälthugg är att det blir syrebrist i inandningsmuskulaturen så att det bildas mjölksyra. Det är vanligast hos otränade personer." Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Carlsson Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 jag brukar få håll efter matintag eller om jag inte är uppvärmd börjar kuta som en galning. Jag brukar när detta händer hålla samma tempo på min framfart och lägga hela handen över stället och klämma åt där det gör ont. Kläm lagom hårt så det blir en sorts balans i det kottar brukar funka någorlunda mäst i förebyggande syfte men när det väl kommer kastar jag kotten o klämmer ;) Ett tipps för att undvika håll när du är ute i skogen är att dricka lite vatten ofta. Dricker man mycket vatten på en gång får man kramp och håll plus att man mår illa ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Vet inte om det bara är trams, men när jag springer brukar jag plocka upp en lagom stor/liten sten att hålla i en handen. Så fort känslan av håll kommer så knyter man till handen rejält om stenen. Av någon anledning försvinner hållet. Funkar för mig iaf. Hållet försvinner inte, utan när du klämmer på t.ex. en sten så fokuserar du på att det gör ont/obehaglighet/motsv. i handen och tänker då inte på hållet.. Det gör att efter en kort stund så jänner du det inte längre.. Man kan säga att det försvinner då.. Vilket det gör tillslut Det funkar alltid för mig att klämma på nått hårt i handen..! //Schmutte + Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conan Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 Håll enligt NE. "håll, smärta i nedre delen av bröstet, vanlig vid kraftig fysisk ansträngning. Håll beror troligen på syrebrist och mjölksyrabildning med kramp i andningsmuskulaturen. Håll kan också vara ett symtom vid lungsäcksinflammation eller lokal skada, t.ex. revbensbrott." Tydligen ingen som är helt hundra på vad det är (min fetstil). /martinator EDIT: Håll enligt wiki. "Mjälthugg (även kallat håll) är en typ av värk i kroppens ena eller båda sidor i magtrakten under revbenen. Det uppstår efter en längre tids hård fysisk ansträngning men orsaken till att det uppstår är okänd. En teori för mjälthugg är att de inre organen (såsom levern) trycks ner mot mellangärdet, vilket gör ont. En annan orsak som skulle kunna vara orsaken till mjälthugg är att det blir syrebrist i inandningsmuskulaturen så att det bildas mjölksyra. Det är vanligast hos otränade personer." De klassiska (kanske förlegade?) förklaringarna är som nämnts diafragmaischemi (inadekvat cirkulation i förhållande till ökat behov av syre) med smärta som följd, samt smärta i ligamenten som håller bukens organ på plats till följd av belastning vid exempelvis löpning. Dessa teorier faller mer eller mindre om man betänker att håll är är vanligt förekommande hos ryttare (har själv upplevt detta massor av ggr). Ridning är en aktivitet som i regel kräver en relativt låg syreomsättning jämfört med tex löpning. Vidare är håll ofta vällokaliserad, koncentread smärta, som uppträder likartat oavsett under vilken aktivitet den uppstår. Det talar för att håll är ett enskilt fenomen och inte kommer av olika orsaker. Beträffande ligamentteorin så är har ligamenten en nervinnervering som ger en mer allmän och svårlokaliserad smärta. Håll uppstår även vid simming som inte är en särskilt "stötig" aktivitet. En teori som kanske hamnar närmare sanningen är att peritoneum, vilket är ett väl nervinnerverat membran som omger bukhålan och många organ, utsätts för någon slags retning retning. Det stämmer bättre med smärtbilden samt att syreomsättningen inte nödvändigtvis är av största vikt. Men vem vet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.