Jump to content

Projektarbete

Vinceres

Recommended Posts

Hej käre vänner

det är nu såhär att jag går mitt sista år på gymnasiet och vill göra en dokumentärfilm om en värnpliktigs vardag samt följa en pluton delvis under en period.

Naturligtvis måste man ringa regementet och allt sånt , undrar bara vad ni tycker?

M.V.H Robert

Hej käre vänner

det är nu såhär att jag går mitt sista år på gymnasiet och vill göra en dokumentärfilm om en värnpliktigs vardag samt följa en pluton delvis under en period.

Naturligtvis måste man ringa regementet och allt sånt , undrar bara vad ni tycker?

M.V.H Robert

Du kommer säkert att få lära dig mycket om hur livet i gröna kläder kan vara men jag hoppas att du inser villket jätteprjelt du tar på dig.

Först så ska du ju få tillstånd, du ska veta vad du vill få fram med filmen, sedan ska du filma allt. Gissningsvis så tar det en bra stund att filma allt som du vill/behöver ha med och sedan redigerandet tar säkert en bra stund sedan ska du knyta ihop allt på ett bra sätt.

Det som kommer ta mest tid för mig är att få tag i allt matrial och planera det. Visst klippningen kommer ta tid, men det vet jag hur det ska gå till. Har viss tidigare erfarenhet av det. Men sen så jobbar jag med två st som inte vet ngt om det militära. Halva arbetet handlar om att lära dem. Det är dock bra att de är med, för om dte är ngt vi missar så kommer de väl på det för de vet inte det.

Hej käre vänner

M.V.H Robert

Vilken är din frågeställning?

:happy:

ah jag förstår, jo jag vet vad en Vpliktigs liv är i korthet men nu är ju inte denna film för mig utan den skall göras för att upplysa andra

Min fråga är väl mera ideer och frågeställningar som borde tas upp , exempel på dessa som NI tycker är viktiga .

• 2 weeks later...

Sådärja. Har mejlat min önskan till P7 nu. Bara att hålla tummarna på att de ger oss de tillstånd vi så desperat behöver! Annars så kommer det bli ngt hopkraffs av vad man gör på övningar etc, men det är ju inte samma sak :angry:

• 1 month later...
Behöver idéer på vad för info man kan tänkas behöva i en film om försvarsmakten. Om ni har tips och idéer så PM'a dem till mig!

Hur lång tid har du på dig?

Det optimala torde vara att följa en kull från mönstring/inryck till muck.

Alternativt klippa ihop mönstringsbilder och sedan gå över till vardagsliv för vpl under olika skeden i GU'n?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...