siros Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Tjena Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat. //Siros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 För kompressorhorn till lastbilar är det bara att knalla in på närmaste ställe som säljer lastbilar och tillbehör, brukar finnas en stor skylt där det står Scania eller Volvo. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 http://www.lastvagnsdelar.com kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 Tjena Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat. //Siros Valfri lokverkstad, Borlänge, Hallsberg, Mjölby mfl. En stor tårta brukar hjälpa! //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Biltema har budgetvarianter (sök på horn eller signalhorn på deras hemsida). Vill man vara lite "extravagant" finns ju alltid detta: Appelt styling (OBS! lyssningsbara bildlänkar) Mvh, B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Kanske personerna bakom detta vet? www.bighorn.com //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osprey Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Om du ska använda det på en vanlig bil så får du tänka på att lastbilar är 24 volt, du måste alltså så att säga växla upp spänningen. Iofs inte så svårt och det finns säkert omformare att köpa för det, men det är ändå något som tillkommer. Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf... Men varför inte löpa hela linan ut så att säga och skaffa en begagnad "Hesa Fredrik", eller en mistlur från en större oljetanker...??? säkert tillräckligt för att väcka en medelstor svensk stad iallafall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Vet allt varfor du vill ha Train Horn's, handla gör du typ Har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf... Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 8, 2007 Report Share Posted February 8, 2007 Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf... Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst. //Nisse Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum). Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 (edited) På tåg har man ett annat system där ett bortfallande styrtryck innebär applikation av bromsarna. Vidare läsning - http://www.railway-technical.com/air-brakes.html /Besserwisser Edited February 9, 2007 by Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 10, 2007 Report Share Posted February 10, 2007 Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft. Jo, men om du läser tråden från början så står det så här: TjenaJag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat. //Siros Annars så har du ju rätt i sak. Mvh Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 10, 2007 Report Share Posted February 10, 2007 På tåg har man ett annat system där ett bortfallande styrtryck innebär applikation av bromsarna. Vidare läsning - http://www.railway-technical.com/air-brakes.html /Besserwisser Ja fast på svenska lok och vagnar så tappar man bromsarna om luften försvinner. Man har andra system utomlands men den svenska modellen är faktiskt vanligast. Mvh Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 I alla fall i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Fiamm tillverkar ordentliga kompressor horn. Edited February 12, 2007 by 111 SSK BAT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 I alla fall i Sverige? OT Korrekt uppfatat! Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös. Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"), SLUT OT! Mvh Nisse (järnvägsnörd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft. Jo, men om du läser tråden från början så står det så här: TjenaJag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat. //Siros Annars så har du ju rätt i sak. Mvh Nisse Noterat i den "blå skrivboken" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Hittade denna Horn Jag blir ruskigt sugen!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånsk makaron Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 (edited) Kockum Sonic De e grejjer! Kan komma med kostnadsförslag om intresse finns... Edit, grisfingrar.. Edited February 27, 2007 by Skånsk makaron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Kockum Sonic De e grejjer! Kan komma med kostnadsförslag om intresse finns... Edit, grisfingrar.. Lite overkill om jag får säga, men..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 (edited) Lite overkill om jag får säga, men..... Nänä, när det gäller tutor finns det inget som heter overkill!! //Nisse Edited March 1, 2007 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Lite overkill om jag får säga, men..... Nänä, när det gäller tutor finns det inget som heter overkill!! //Nisse Undrar vad SÄKI säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T48 Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 I alla fall i Sverige? OT Korrekt uppfatat! Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös. Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"), SLUT OT! Mvh Nisse (järnvägsnörd) Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms. En skönt tyfon borde gå att hitta hos järnsvägsskroten i Nykroppa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom. /Stocken (också järnvägsnörd ) Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"), SLUT OT! Mvh Nisse (järnvägsnörd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 (edited) OT! Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms. Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet? OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom. Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms. Slut OT. Mvh Nisse Edited April 11, 2007 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T48 Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 (edited) OT!Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms. Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet? OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom. Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms. Slut OT. Mvh Nisse Mycket OT Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt Nio år som förare av diverse spårgående fordon Edited April 11, 2007 by T48 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Mycket OT Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt Nio år som förare av diverse spårgående fordon Överjävligt mycket OT! Du pratar om tåg(lok), jag pratar om vagnar. Jag var nog lite snabb när jag svarade Bengt, det jag menade att svara på var hur en järnvägsvagn fungerar. You say Tomato, I say tomato.... Slut OT //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.