Jump to content

Signalhorn


siros

Recommended Posts

Tjena

 

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

 

//Siros

Link to comment
Share on other sites

Tjena

 

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

 

//Siros

 

Valfri lokverkstad, Borlänge, Hallsberg, Mjölby mfl.

En stor tårta brukar hjälpa! :blink:

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Om du ska använda det på en vanlig bil så får du tänka på att lastbilar är 24 volt, du måste alltså så att säga växla upp spänningen. Iofs inte så svårt och det finns säkert omformare att köpa för det, men det är ändå något som tillkommer.

 

Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...

 

Men varför inte löpa hela linan ut så att säga och skaffa en begagnad "Hesa Fredrik", eller en mistlur från en större oljetanker...??? säkert tillräckligt för att väcka en medelstor svensk stad iallafall... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...

 

Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! :rolleyes:

Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...

 

Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig! :)

Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.

 

//Nisse

 

Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).

Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).

Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft.

 

Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:

 

Tjena

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

//Siros

 

Annars så har du ju rätt i sak.

 

Mvh Nisse

Link to comment
Share on other sites

På tåg har man ett annat system där ett bortfallande styrtryck innebär applikation av bromsarna.

 

Vidare läsning - http://www.railway-technical.com/air-brakes.html

 

/Besserwisser

 

Ja fast på svenska lok och vagnar så tappar man bromsarna om luften försvinner.

Man har andra system utomlands men den svenska modellen är faktiskt vanligast.

 

Mvh Nisse

Link to comment
Share on other sites

I alla fall i Sverige?

 

OT

 

Korrekt uppfatat!

Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.

Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),

 

SLUT OT!

 

Mvh Nisse

(järnvägsnörd)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).

Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft.

 

Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:

 

Tjena

Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.

//Siros

 

Annars så har du ju rätt i sak.

 

Mvh Nisse

 

Noterat i den "blå skrivboken"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
I alla fall i Sverige?

 

OT

 

Korrekt uppfatat!

Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.

Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),

 

SLUT OT!

 

Mvh Nisse

(järnvägsnörd)

 

Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms.

 

En skönt tyfon borde gå att hitta hos järnsvägsskroten i Nykroppa.

Link to comment
Share on other sites

OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom.

 

/Stocken (också järnvägsnörd :rockon:)

 

 

Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),

 

SLUT OT!

 

Mvh Nisse

(järnvägsnörd)

Link to comment
Share on other sites

OT!

Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms.

 

Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?

 

OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom.

 

Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.

 

Slut OT.

Mvh Nisse

Edited by Bappelsinmannen
Link to comment
Share on other sites

OT!
Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms.

 

Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?

 

OT: Hur fungerar sådana där skruvbromsar? Jag har jobbat lite med järnvägsfordon (i en ideell veteranjärnvägsförening men aldrig sett sådana bromsar). Slut kom.

 

Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.

 

Slut OT.

Mvh Nisse

 

Mycket OT

 

Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt

 

Nio år som förare av diverse spårgående fordon

Edited by T48
Link to comment
Share on other sites

Mycket OT

 

Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt

 

Nio år som förare av diverse spårgående fordon

 

Överjävligt mycket OT!

 

Du pratar om tåg(lok), jag pratar om vagnar.

Jag var nog lite snabb när jag svarade Bengt, det jag menade att svara på var hur en järnvägsvagn fungerar.

 

You say Tomato, I say tomato....

 

Slut OT

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...