Jump to content

muskler och värnplikt


molin_visby

Recommended Posts

Hej, jag undrar bara en sak:

Om man är väl uppbyggd med muskler innan man rycker in, kommer man då förlora vikt och muskulatur under värnplkten i en hårdare placering. Detta undrar jag eftersom man måste äta och sova för att ge musklerna energi för att leva och man hör mycket att man inte äter och sover väldigt ofta i lumpen... Visserligen så tränar man ju både styrka och kondition, men när lämnas det tid ¨åt återhämtning? Om man inte sover mycket och inte äter mycket men tränar mycket så kommer det ju tillslut sluta med att kroppen tar energi från musklerna och bryter ned dom och man förlorar vikt.

 

Svårt att formulera mig kanske, mne nån förstår säkert

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig tappade 14 kg muskler under sina första månader på I22. Sen är det nog lite skillnad på snabbt upptränade discomuskler och muskler som är uppbyggda av lång tids kämpande och träning. Blir ju en hel del onödigt vatten som binds i kroppen om man bygger snabbt med hjälp av div preparat (olagliga som lagliga).

Link to comment
Share on other sites

jag har tränat styrka en hel vinter nu på gym och jag har växt i muskelmassa. Jag har kört mycket maximal styrka.. dvs. 3*8 reps på det mesta. Nu tänkte jag att jag ska börja träna lite dynamisk styrka i vinter.. kan någon tipsa om hur många reps m.m. jag ska tänka på att göra?

Link to comment
Share on other sites

jag har tränat styrka en hel vinter nu på gym och jag har växt i muskelmassa. Jag har kört mycket maximal styrka.. dvs. 3*8 reps på det mesta. Nu tänkte jag att jag ska börja träna lite dynamisk styrka i vinter.. kan någon tipsa om hur många reps m.m. jag ska tänka på att göra?

 

Maximal styrka är snarare 8 set med 3 tunga reps, ca 80 - 90% av din maxvikt, inte åt andra hållet. En sak som du däremot skulle kunna göra är att köra flera olika lyft i rad utan vila.

T. ex. 1 set knäböj, 2 Clean&Jerk (Ryck och stöt på svenska tror jag), 1 set militärpress, och sen repetera x3.

 

Tabata metoden är också bra för uthållighet. I 20 sekunder gör du så många reps som du kan, sen vilar du 10 sekunder, sen gör du samma sak 7 gånger till. :baskerPa:

Mer info om Tabata träning om du vill ha det bättre beskrivet (på engelska).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Enligt en träningsPDF jag fixat från US Navy SEAL:s så rekommenderas det styrketräning 2 till 3 gånger per vecka..... Först 7 veckors styrkebyggande träning med 12-3 reps på 5 set... t.ex:

12 reps - 8 reps - 6 reps - 5 reps - 4 reps (ökande vikt...) Sedan nästkommande vecka kan man ju gå ner till 3 reps på sista kanske... Efter detta följer 12 veckors träning med uthållighet, då ska man köra 20-60 reps två set... Exempel:

 

Vecka1: 20 reps

Vecka2: 30 reps

Vecka3: 40 reps (tills man är uppe i 60, sedan trappar man ner repsen för att sedan gå uppåt i repsantalet igen.)

 

Sedan kör man om allt igen. På så sätt blir det ju en träningscykel som både ger styrka och uthållighet på strax under 5 månader... När man kört 5 månader med den lär man se/känna rätt stora skillnader.

 

Jag har börjat nyttja skolans gym nu och kör detta program. Är på tredje veckan nu... Kan avlägga en rapport om sisådär 4 månader... :lala:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...