Jump to content

tycka om konditionsträning?


Johan_soldat

Recommended Posts

Guest joxxe
det är så att jag har sett att det är ett krav att man måste klara 1mil på 55min.och det klarar inte tror jag.måste man tycka att kondition är "roligt" om man ska göra värnplikt som skyttesoldat,flygbassäk etc etc.dvs en fysisk tjänst.

10km på 55min klarar du ju enkelt av om du lär dig att springa 10km. Klarar du av att springa 10km och kör det någon gång i veckan så är du under 55min fooort.

Det underlättar ju om man gillar löpning, för de kommer du nog få göra en heldel om du har en fysiskt krävande tjänst. Men jag lovar dig, när du blir bättre på löpningen blir det bara roligare och roligare. Hur kul är det inte att springa om andra medan man själv har ryggsäck och kängor?

Link to comment
Share on other sites

Det är nemas problemas att komma ned under 55min på milen. Började själv kuta seriöst i juli och springer nu milen på ca 55-60 minuter, tilläggas kan vara att det är väldigt kuperat där jag springer med. Inte heller jag var någon entusiastisk löpare innan men nu gillar jag det starkt, så det är bara att nöta så blir du nöjd och glad.

 

//Tobias

 

(Bör inte denna tråden ligga på Hinderbanan?)

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till konditionsträning behöver man inte tvunget springa. Men om man nu vill ut och spring och bli bättre på det har jag lite tips.

 

1. Försök att göra ett chema eller be någon göra ett där man blandar distans och intrevallträning.

 

2. Hitta en eller några kompisar att springa med, det blir grymt mycket lättare då.

 

3. Ha roligt

 

 

Jag har hållt på med idrott länge och spungit en hel del. Nu i höstas hittade jag en grupp som bestod av militärer, roddare, triathleter, friidrottare och entusiaster som gillar att sringa och sist vi kollade milen kuperat sprang jag in på 37.51. Hitta rutinerna och "gänget" så kommer allt gå fin fint!! :rolleyes:

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

<snip>

1. Försök att göra ett chema eller be någon göra ett där man blandar distans och intrevallträning.

 

2. Hitta en eller några kompisar att springa med, det blir grymt mycket lättare då.

<snip>

 

Håller med Cuatro gällande det där, iallfall till en början. Dvs. att ha en kompis med sig inte det med intervaller. Jag upplevde när jag först kom igång med att springa att det var enklare att ha en polare med sig i och med att man fick möjlöigheten att elda på varandra litet och inte bara vara upplåten till sina egna tankar i stil med "åååh nej kommer jag orka mera, fy fan jag kan ju inte springa ju!" etc.

 

Men efter en tid har jag upplevt att det i många fall blir enklare att springa själv just för att man kan hålla ett tempo där man själv är bekväm och man kan ta i när man själv orkar etc. på så vis blir ju träningen optimerad för en själv.

 

Sedan undrar jag lite över intervaller, hur bör man gå till väga där? Personligen lägger jag alltid på lite extra när det är uppför för att på så vis få nån form av intervallträning, är detta lite i underkant?

 

/Tobias

Link to comment
Share on other sites

Sedan undrar jag lite över intervaller, hur bör man gå till väga där? Personligen lägger jag alltid på lite extra när det är uppför för att på så vis få nån form av intervallträning, är detta lite i underkant?

 

/Tobias

 

Det beror ju lite på hur backarna ser ut och hur många de är, men generellt sett skulle jag tycka att det är lite för lite. Personligen vill jag dessutom gärna skilja intervall- och konditionspassen åt (men det tar man upp i en annan tråd) och kör därför dessa i olika pass.

Link to comment
Share on other sites

Sedan undrar jag lite över intervaller, hur bör man gå till väga där? Personligen lägger jag alltid på lite extra när det är uppför för att på så vis få nån form av intervallträning, är detta lite i underkant?

 

/Tobias

 

Det beror ju lite på hur backarna ser ut och hur många de är, men generellt sett skulle jag tycka att det är lite för lite. Personligen vill jag dessutom gärna skilja intervall- och konditionspassen åt (men det tar man upp i en annan tråd) och kör därför dessa i olika pass.

 

När det gäller intervaller är det en del av konditionsträningen och inget annat. När man springer intervaller är det dessutom bättre konditionsträning än om man springer milen på tid eftersom hjärtat måste jobba hårt på att snabbt komma upp i puls flera gånger om.

 

När vi spriner intervaller springer vi aldrig under en mil.

 

Ex. 3 km uppvärming (streching)

Intervallerna

3-5 km nervarvning (streching)

 

Tips till Tobias på intervaller.

Löpning i backe är bland den bättre intervallträningen du kan få för då måste kroppen jobba maximalt. Hitta några backar som är mellan 200 - 1000 meter långa och kör olika intervaller upp för dem. Det jobbigase du kan göra är att köra backträning på "kenyanskt" sätt. (D.V.S. upp och ner uttan att stana när man vänder och i samma hastighet ner som upp)

 

(sek) (st) (ggr) (vila)

*40/20 x 15-20 x 2 (8')

 

*4 x 1500m

 

*3x 1000m (2min') + 4x 500 (1min') + In and Out 10 min

 

*6-8 x (800 + 200m) Löp 800m i transportfart ca:80%, lungt 30 sek därefter Löp 200m i 95%, vila 2 min

 

*snabbdistans te.x. 4 km

 

*10 x 100m x2 (15-25 sek')

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
F.ö. anser jag att folk som gillar konditionsträning bör få sin skall undersökt ;)

Nja, det håller jag inte med om. För mig funkade det ypperligt som meditation att ta en runda på 1-1,5 mil när jag behövde samla tankarna efter jobbet eller när jag läste på universitet.

Det gäller bara att hamna på en nivå då det inte längre känns jobbigt att ta varje steg utan att det går att slappna av.

Vill man lägga in ett tävlingsmoment kan man räkna hur många cyklister som man springar om.

 

Hitta bara bra träningskompisar så är det lättare att komma till den nivån. Jag tränade tillsammans med orienterarna och de hade varierande och bra träning. Långpass, långintervall, kortintervall och andra skumma träningspass som brännboll i skog och myrträning.

 

Kupperad är att rekommendera. När vi ryckte in hade vi en från Trelleborg som blivit skolmästare eller regionmäster i terränglöpning och han bestämnde sig för att visa oss andra hur man skulle springa. Bara det att han inte var van vid backar. Terränglöpningen som han gjort var och att springa på plattmark, de hade inte backar. Han blev grymt knäckt efter första fyspasset eftersom han inte kunde klara backarna och många sprang om honom.

Link to comment
Share on other sites

...Det gäller bara att hamna på en nivå då det inte längre känns jobbigt att ta varje steg utan att det går att slappna av...

 

Och där slår KA2 huvudet på spiken vad gäller all form av konditionsträning. Iaf för min del. Är det lite, lite jobbigt hela tiden så blir det ännu jobbigare i backarna. Då måste man ta till pannbenet och efter många många pannbenspass så är det helt enkelt inte roligt längre och träningen blir mera som en börda. Något som är jobbigt och tråkigt och "måste" göras.

Om man däremot ser till att alltid springa lite lugnare än klockan vill så brukar iaf jag kunna hitta en rytm där benen bara fortsätter att göra sitt och hjärnan kan vandra iväg och tänka på annat. Sådana pass brukar för mig vara veckans höjdpunkter och paradoxalt nog mycket avslappnande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Problemet som jag får vid löpträning är ofta övertro på mig själv, "idag ska ja springa det ännu snabbare" vilket leder till brist på motivation och det är ju inte särskilt rofyllt att alltid springa tillsman spyr, men om man lär sig att pressa sig själv lagom varje gång, en balansgång mellan att de ska vara härligt och skoj, och att träningen ska ge ngt så kan löpträning absolut vara något jag ser fram emot.

 

Tycker också att det rensar huvet och man tänker bättre efter en stund på elljusspåret!

Link to comment
Share on other sites

det är så att jag har sett att det är ett krav att man måste klara 1mil på 55min.och det klarar inte tror jag.måste man tycka att kondition är "roligt" om man ska göra värnplikt som skyttesoldat,flygbassäk etc etc.dvs en fysisk tjänst.

 

Milen på 55 är inga problem bara man har huvudet på skaft.

 

Jag kan lova dig att om du bara tar lumpen och träningen seriöst i en "fysisk tjänst" så kan du komma dit hur otränad som helst och innan muck klara milen utan problem.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

det är så att jag har sett att det är ett krav att man måste klara 1mil på 55min.och det klarar inte tror jag.måste man tycka att kondition är "roligt" om man ska göra värnplikt som skyttesoldat,flygbassäk etc etc.dvs en fysisk tjänst.

 

Milen på 55 är inga problem bara man har huvudet på skaft.

 

Jag kan lova dig att om du bara tar lumpen och träningen seriöst i en "fysisk tjänst" så kan du komma dit hur otränad som helst och innan muck klara milen utan problem.

 

Lycka till!

Kommer du till en fysiskt krävande tjänst helt otränad så lär man dra på sig skador tämligen omgående.

Johan_soldat har ju i andra trådar skrivit om sina problem med fysiken (ryggen) och han bör nog träna upp sig inför i princip vilken tjänst som helst. Dock så är inte 55 min på milen det viktigaste inför inryck utan att orka gå med utrustning. Har man tränat upp den förmågan en aning så kan man slippa en del skador som man annars riskerar.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...