Jump to content

JAS Anti - missil facklor


Tompe

Recommended Posts

För några år sedan hörde jag på nyheterna att JAS saknade anti-missil facklor (eller vad dom nu heter) vilket var en nackdel (stor sådan) när planen skulle säljas eller möjligtvis delta i EU- styrkan.

 

Hur är det med den saken nu för tiden. Det måste väl försvarsmakten ha fixat till nu. Och varför tänkte man inte på det från början. Såg en dokumentär om Sovjets krig i Afghanistan. Där var ju facklorna väldigt nödvändiga på grund utav Afghanernas Sting-missiler.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jaja där står det ju, men undra när dessa facklor installerades. Måste ju ha varit under de senaste åren.

Vill minnas att det inte står något om dem i boken "JAS 39 Gripen" av Lindqvist och Widfeldt som gavs ut 2003 och artikeln är från 2005 - antagligen kom facklorna där i mellan.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med den utrustning som som varnar för inkommande missiler? Jag kommer ihåg att JAS saknade det för x antal år sedan. Facklor i all ära men dem är nog ganska värdelösa om man inte vet när man ska använda dem?

 

Det finns inget varningssystem för värmesökande robotar eftersom de förlitar sig på passiv värmestrålning från planet; de utsänder inga egna signaler som flygplanet kan fånga upp.

För att få förvarning om signalsökande robotar använder man radarvarnare, vilket jag rakt av förutsätter att Gripen är utrustad med.

Edited by Rolex
Link to comment
Share on other sites

@Rolex

Direktkopierat från Eurofighter Technology and Performance: Defense

 

Missile Approach Warner (MAW)

 

Although the goal of any fighter pilot is to remove an enemy before they have fired there will of course be occasions when this is not the case. To enable tracking of such missile launches the DASS incorporates three Missile Approach Warners (MAW), one each in the port and starboard wing roots (near the cockpit) and one in the rear fuselage (near the tail). The units are derived from the Plessey PVS2000 MAW which utilises an active, pulse-doppler radar for detection. Since the units are active they are able to detect not only radar guided ordnance but also passive weapons such as infra red guided short range missiles. To increase the effectiveness of the system the MAW is also directly linked to the flare launchers allowing an instantaneous response to a local launch.

 

Two possible upgrades to the MAW system have been discussed as part of on-going DASS improvements for inclusion on either Tranche-2 or more likely Tranche-3. The first of these is a UV based system. These were discounted for the initial install of DASS because GEC-Marconi thought the technology immature at the time. A UV system detects the characteristic emmisions from the missile plume. The advantage is it can be highly discriminating against counter measures. However since it is reliant on detecting the plume of the missiles engine its primarily useful only during the burn phase.

 

The second and more likely potential replacement, announced by Germany's Bodenseewerk Geratechnik (BGT) in June 2001, is termed PIMAWS, or Passive Infra-red Missile Approach Warning System. PIMAWS began development in 1997 as an advanced technology demonstrator jointly funded by the German Ministry of Defence and BGT, the project is due to complete in 2003. The system is intended for installation as Line-Replaceable Units in both of the wing-tip pods achieving full spherical coverage. The detector portion of the system is a step-stare infra-red sensor operating in the 3-5µm frequency range allowing for both air to air and surface to air missile detection up to the post-burn-out phase. All the resulting data is fed into a custom designed image processing system utilising a Systolic Array Processor and DSP. Over 64 targets can be tracked simultaneously and through a built-in threat library they can also be determined. All the resulting data can be fed via a STANAG-1553B databus to the rest of the avionics, here one unit acts as the master the other the slave. This should allow the information to be fused with the other AIS sources. Although ground tests have been carried out and flight tests are scheduled for October 2001 no decisions have been reached by EADS or the partner nations as to whether PIMAWS will be integrated into Eurofighter.

 

Detta gäller ju Eurofightern, men det är nog mest en kostnadsfråga att stoppa in det i Gripen.

 

Usch... nu leker jag med tanken...

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Signalsökanderobotar (SSRB) är av föga värde mot ett flygplan eftersom de söker sig mot en sändande källa som radarantenn eller radioantenn. Tez Shrike och HARM. NATO brukar bära sådana som självförsvar mot lv-robotar installationer, dvs är de belysta av en målsökarradar från marken skjuter de i självförsvar.

 

Rdarjaktrobotar däremot finns i två varianter semiaktiva som Rb71 Skyflash som behöver en ledstråle, dvs radarbelysning av målet från moderplanet, är något svårare att störa eftersom skytten kan flytta fokus från eventuella remsmoln till målet.

 

Sedan finns Fire and Forget robotar, både passiva och aktiva, men framförallt tänkte jag på aktiva robotar som Rb99 AMRAMM, där roboten uppdaterar målet med egen målsökar radar. Förmågan att störa dem med rems eller aktiva telemotmedel är beroende på målsökaren, vinkeln osv.

 

På sjösidan kommer Combomålsökare, dvs målsökare med tex IR och Radar för kunna välja bort motmedel etc, hur är det på flygsidan?

Från Airforce Technology

Saab Avionics is responsible for the EWS 39 electronic warfare suite, which has been ordered by the Swedish Air Force. EWS 39 is an integrated EW system that provides radar warning, electronic support measures and chaff and flare decoy dispensers.
Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Signalsökanderobotar (SSRB) är av föga värde mot ett flygplan eftersom de söker sig mot en sändande källa som radarantenn eller radioantenn.

Hört talas om AWACS? ;) De torde vara lika känsliga för SSRB som markbaserade radarstationer.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men stäng av radarn så missar den, en markradar står stilla och roboten lagrar positionen i händelse av att operatören har oskicket att stänga av sin station eller sända i intervaller.

1. Alla markradar står inte stilla.

2. Tvingar jag en AWACS att stänga ner sin radar så har jag vunnit en hel del.

Link to comment
Share on other sites

@Psilander

Ja men vad gör det att AWACS har stängt av radarn?

Jo rätt så mycket. De tappar ju all överblick, de kan inte leda det egna flyget och fi kan ev. komma i ett bättre utgångsläge för bekämpning av AWACS, och ingen vet hur väl de synkroniserat insatsen. Kanske är så att samtliga fi flygföretag byter riktning och då går mot nya mål medan AWACS inget ser.

 

Borde ge en hel del huvudvärk att städa upp i den soppan efter ett robotskott!

 

EDIT: Jag är så puck 2, men det är väl inte så förvånande med tanke på oppositionen :wub:

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Köpte inte tyskarna SAABs Missile Aproach Warning System för sina Eurofighters?

 

Vad jag vet levererar Saab ingen MAW (Missile Aproach Warning System ) till Eurofightern. Däremot radarvarnare till Tyska Tornado uppgraderingen som nu pågår.

 

Naturligtvis har Gripen radarvarnare, som finns i olika generationer.

Även fällare av olika slag är levererade. Tex BOL539 och BOY402/403.

 

Se länk: http://www.saabgroup.com/en/ProductsServices/products_az.htm välj R (som Radar Warning Systems) så finns data om RWR och div fällare.

Link to comment
Share on other sites

Att Gripen idag kan ta facklor framgår väl med all önskvärd tydlighet på denna bilden:

f7759zd.th.jpg

(foto: Danne)

 

/E

 

Är Bop/C (fackelfällarna vid vingroten) operativa än? Vill minnas att FMV hade nån förfrågan på sin hemsida om sådana i våras?

 

---------------------------------

 

Kanske ingen nyhet men fler förmågor till Gripen. :dribble:

 

För att möta försvarsmaktens ökade krav på internationellt uppträdande är det främst inom följande områden som nya och förbättrade förmågor skall utvecklas inom ramen för denna beställning:

 

* Markmål

* Mörker

* Interoperabilitet

* Närstrid

* Egenskydd

Satsning på Gripen

 

EWS 39 på Gripen, är det likadant som Tornadosystemet?

 

Mvh, B

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Att Gripen idag kan ta facklor framgår väl med all önskvärd tydlighet på denna bilden:

f7759zd.th.jpg

(foto: Danne)

 

/E

 

Är Bop/C (fackelfällarna vid vingroten) operativa än? Vill minnas att FMV hade nån förfrågan på sin hemsida om sådana i våras?

 

---------------------------------

 

Kanske ingen nyhet men fler förmågor till Gripen. :dribble:

 

För att möta försvarsmaktens ökade krav på internationellt uppträdande är det främst inom följande områden som nya och förbättrade förmågor skall utvecklas inom ramen för denna beställning:

 

* Markmål

* Mörker

* Interoperabilitet

* Närstrid

* Egenskydd

Satsning på Gripen

 

EWS 39 på Gripen, är det likadant som Tornadosystemet?

 

Mvh, B

 

Tror BOP/C är operativa.

 

EWS39 är ett varnar och störarsystem (integrerat) samt kontrollerar fällarna.

Tornado systemet är endast ett varnarsystem. Men Tornadon har ju även störkapsel och fackel/remsfällarkapsel så totalen blir väl desamma.

Se även http://www.airforce-technology.com/contrac.../ericsson_saab/ om Saab Avitronics som tillverkar dessa "burkar".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det finns inget varningssystem för värmesökande robotar eftersom de förlitar sig på passiv värmestrålning från planet; de utsänder inga egna signaler som flygplanet kan fånga upp.

För att få förvarning om signalsökande robotar använder man radarvarnare, vilket jag rakt av förutsätter att Gripen är utrustad med.

 

Jodå, flertalet VMS varnar för värmesökande robotar. Bara för att de inte strålar energi på radarvåglängd så betyder inte det att de inte strålar på en annan våglängd: värme.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Hmm, jaja där står det ju, men undra när dessa facklor installerades. Måste ju ha varit under de senaste åren.

Vill minnas att det inte står något om dem i boken "JAS 39 Gripen" av Lindqvist och Widfeldt som gavs ut 2003 och artikeln är från 2005 - antagligen kom facklorna där i mellan.

Om jag inte minns helt fel hörde jag talas om fällarna i bakkroppen någon gång 2000-2001. De i bakkant på balkarna hörde jag talas om ännu tidigare. Någon form av VMS/ECM har varit planerat hela tiden, därav bulorna i framkant på fenan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Såg på Militaryphotos.nets Gripen tråd att det kommit en ny "fackelfilm" med fällning från BOP/C i vingroten. För en gångs skull en film med naturligt ljud! Det är Tjeckerna som uppvisningsflyger (firande av NATO dagen).

 

För Kallebråttom sker avfyrning vid: 2:00, 4:30, 7:20 samt ett imponerande slutfyrverkeri! vid 8:30.

 

Förresten, kan facklor användas vid flyguppvisningar i Sverige(brandfara?)? Gripen har väl en speciell typ, pyrotekniska eller vad de kallas som "antänds" i luftströmmen.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, kan facklor användas vid flyguppvisningar i Sverige(brandfara?)? Gripen har väl en speciell typ, pyrotekniska eller vad de kallas som "antänds" i luftströmmen.

Tjaa dom kan väl användas....

Men säkerheten är så hårt hållen i sverige så vi kommer antagligen aldrig få se något sådant..

Vem vill stå och förklara att en i publiken fick en brinnande fackla i huvudet?

Även om denna publik inte skulle ha funnits i närheten av det området...

Link to comment
Share on other sites

Förresten, kan facklor användas vid flyguppvisningar i Sverige(brandfara?)? Gripen har väl en speciell typ, pyrotekniska eller vad de kallas som "antänds" i luftströmmen.

 

 

Det enda land jag VET att det är förbjudet med fackelfällning vid display är England, men det är säkerligen fler. Det är väldigt restriktivt här i Sverige och jag har personligen bara sett det vid uppvisningar vid F7, iaf med Flygvapnets maskiner...

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt restriktivt här i Sverige och jag har personligen bara sett det vid uppvisningar vid F7, iaf med Flygvapnets maskiner...

 

Det kan inte vara så att man vid F7-uppvisningar fäller facklor över vattnet? Har för mig att det vart så de få gånger jag sett fackelfällning. På så sätt kommer man ju undan brandrisk och personfara, även om det säkert finns fiskar med invändningar...

 

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Tänkte väl att det inte är möjligt p.g.a våra stränga säkerhetskrav, vilket är lite trist, det ger ju en extra krydda på uppvisningarna. Chansen att få en fackla i skallen bör väl vara minimal. Kanske införa hjälmtvång för publiken? :dribble:

 

Berg: En bild säger mer än tusen ord:

6ztyxf.jpg

Sitter en behållare på undersidan också.

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...