Jump to content

Medic?

mazon

Recommended Posts

Gissar att denna avdelning passar sig bäst, det handlar trots allt om kroppen. Har råkat ut för ett litet knä problmen, föll okontrollerat ner från en klippa, cirka 1m ut från väggen och närmare 2m nedåt innan kroppen slungades in mot väggen av repet varvid jag tog emot hela smällen med mitt högra knä. Väger cirka 80kg, så med farten och den vikten vart det en hård kyss av farbror granit.

Knät blev genast skrapat och små blödningar syntes under huden, fortsatte med verksamheten i en timme innan jag avbröt. På kvällen hade stora mängder vätska? samlats runt knät vilket gjorde det väldigt stort och stelt. Följande två-tre dagar var haltandet ett faktum och knät gick inte att böja mer än väldigt marginellt. Beröring hårdare än en smekning smärtade ordentligt.

Har nu gått några dagar och det går att böja det hyffsat, inte så mycket att vaden vidrör låret men så att det är 10-15cm ifrån. Färgen är är något blålila aktig. Samt att jag kan lägga tryck på knät utan att smärtan blir omänsklig. Nu till frågan. När jag går runt känns det mellan varven som att det rinner vätska, alternativt att knät är blött på huden. När jag i min enfald försöker torka bort det upptäcker jag att knät är tort. Varför känns det på detta viset? Hur länge kan denna stelhet finnas kvar? ledbanden verkar ok, "knäkappan" går att röra. Kan inte känna något som är krossat i knät. Drar jag i huden ovanför knät på låret är känslan dock lite som när man pillar bort en inte ännu färdiläkt sårskorpa med varbildning under. Närmaste beskivning jag kan komma på :bash:

Nåväl, hobbyläkare med tankar runt detta?

omöjligt att avgöra vad det kan vara utan att genomföra en ordentlig undersökning, och det bör du anförtro den reguljära sjukvården med _utbildade_ läkare i spetsen, inte till hobbyvetenskapare som mig.

knäskador kan bli jäkligt dryga, så mitt tips är att om du har problem uppsök läkare. Har du frågor, så ring sjukvårdsupplysningen.

mvh

Kan bara hålla med föregående talare, uppsök läkare snarast. Jag struntade i att gå till läkaren när jag drog till knät och det drog ut på läkningstiden avsevärt :bash:.

Det är för övrigt ganska osannolikt att nån här på forumet kan ställa en korrekt diagnos på dig utan att undersöka dig (om ens då) :bash: .

Så gå till farbror doktor imorn.

Får väll traska dit om någon vecka om det inte blivit bättre, har ju redan blivit mycket bättre på några dagar. Men när man endå är igång och frågar om dessa ting, hur fan får man bort en sådan där vagel eller vad de heter? Som en finne fast hårdare gul och djupare som sitter längst in mot näsan just under ögat. Mycket besvär nu ;)

Tänkte återknuta till mitt knäproblem om någon nu skulle vara intresserad, röntgen visade att det inte var frågan om skelettskada, var smånervös när läkaren lät medela att det kunde röra sig om en tvärgående spricka på knäskålen. Utan det visade sig vara någon sorts blödning som blivit infekterad, hur man kurerar? "Ta det lugn ett par veckor har du svårt att böja benet efter det så hör av dig".

Ingen antibiotika eller smärtstillande här inte. Gilla läget gillalalala läget, eller hur han nu sjunger karljäveln.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...