Jump to content

Pulsmätare

Rickard N

Recommended Posts

Tänkte köpa en pulsklocka/pulsmätare/vaddenuheter... Någon som har lite idéer? Jag tycker det är trevligt med överföring till dator för att ha lite koll på träningen... Sen undrar jag lite vad som händer om man använder en pulsklocka som är av "cykelmodell" (jag har kikat lite på polars utbud) när man springer. Behöver den data från hastighetsmätardelen eller funkar den som en "vanlig" pulsmätare?

Jag fick en Polar F11 i födelsedagspresent förra veckan. Den är nice. Efter ett pass lägger man den vid mikrofonen och lägger över informationen om passet direkt till deras hemsida, sen väl på hemsidan för man statistik över träningen. Så du kan se antal minuter du använt den, maxpuls, medelpuls och kaloriförbrukning... Fast på min kan man inte räkna distans. Men det kan man göra på t.ex. www.löpning.se och sen skriva in distansen i en "km" ruta...

Jag är nöjd som attans. Den gick på 1600 SEK.

ha de.

Om man kan göras avkall på komunikationen med datorn så har Jula en prisvärd pulsmätare. vilket märke detr är kommer jag inte ihåg men den kostade inte mer än runt 400 kr. Har dessutom ett fäste så att den går att sätta fast på cykelstyret på ett bra sätt.

Själv kör jag med Polar F6, funkar bra och har en rätt ok träningsdagbok inbyggd. HR även i % av maxpuls, "ownzone" vilket ger din optimala (teoretiska) träningspuls beroende på om du förbränner eller konditionerar :winner:, varning när du går för högt eller för lågt, kodad signal så du inte får in träningspartnerns värden om ni skulle bli närgångna.

Dessutom ser den rätt ok ut såvida du inte köper en blå.

EDIT onsdagsfingrar

Även jag har en polar F6, väldigt basic men den har de funktioner jag tycker att jag behöver (medelpuls, maxpuls, tid, ownzone, kalori, tidtagning samt detaljlagring av de tolv senaste träningspassen).

Vet inte riktigt vad skillnaden mellan cykel och löpmätare är men jag har cyklat med min och det gick alldeles utmärkt vad jag vet.

EDIT: stavning

Jag kan rekommendera forerunner 305, det finns både puls, hastighet, takt, sträcka tid, samt en massa andra olika funktioner, överförning via USB och man får sträckan utritad på karta med stigningar kontra puls. Men visst det kostar lite...

Rekomenderar märket "Polar". Köp ingen pulsmätare där klockan känner av pulsen via fingertopparna eller liknade pulsavkänning. I sportaffären kan du hämta en Polar-broschyr där det står vilka funktioner alla de olika Polar-klockorna har. Det finns pulsklockar där man kan se hastighet och distans via en sensor på skon (sensorn kostar en del pengar), men den funktionen känns overkill och jag använder mig inte av den speciellt ofta så jag avråder dig från att köpa en sådan sensor. Tänk igenom vad du vill ha för funktioner och vad den får kosta. Exempelvis tycker jag att funktionen "% av maxpuls" är bra att ha.

Jag använder en Polar RS200sd.

• 11 months later...
Tänkte köpa en pulsklocka/pulsmätare/vaddenuheter... Någon som har lite idéer? Jag tycker det är trevligt med överföring till dator för att ha lite koll på träningen... Sen undrar jag lite vad som händer om man använder en pulsklocka som är av "cykelmodell" (jag har kikat lite på polars utbud) när man springer. Behöver den data från hastighetsmätardelen eller funkar den som en "vanlig" pulsmätare?

Använder en Polar S625x till löpning och cykling. Har den alltid i cykelläge eftersom jag inte använder poden för att mäta fart/distans vid löpning. Får den inga signaler från en hastighetsgivare eller fotpod reggar den bara puls och tid.

Nästan på gränsen till nekroposting här :D

Jo det blev en 625X, frågan är om jag inte skulle köpt en 700nånnting eftersom jag cyklar mer än jag springer, men jag vet inte om den klarar av att producera mer info på displayen iofs (jag tycker det är lite lite med bara två enheter samt puls)

Kör med en polar RS200 SD och är jätte nöjd!

Inga problem med att klockan "nollställs" ibland när du är ute och springer? Eller använder du alltid knapplås? Min Rs200 nollställer sig ganska ofta om jag inte har knapplås intryckt, vilket är irriterande.

Kör med en polar RS200 SD och är jätte nöjd!

Inga problem med att klockan "nollställs" ibland när du är ute och springer? Eller använder du alltid knapplås? Min Rs200 nollställer sig ganska ofta om jag inte har knapplås intryckt, vilket är irriterande.

Aldrig upplevt att den nollställs. men jag har inte några kläder över den kanske är därför vet inte men inte haft problemet i alla fal.

Jag är dessutom nöjd med överladnings funktionen. Visst tränings dagboken är ingen hit men den ger en bra över blick och ja man har alla tider och puls!

/OT (ser det inte som nödvändigt att skapa en hel tråd om puls men om BG ser behovet PM mig gärna så rättar jag :blink: )

Förresten vad har ni för vilo puls? jag har mellan 38-40 just nu när jag mäter med puls bandet. ungefär där jag brukar vara.

Har ganska låg vilo puls. kan vara för att jag har varit "större" vikt mäsigt före.

/slut OT

Suunto T6 spelar i en egen division. Den har allt man kan tänka sig och mycket mer. Kan varmt rekommendera den, dock väldigt dyr men man lever ju endast en gång och hjärtat är ju bland det viktigaste man har...medföljande träningsmanager är ett skitbra verktyg oavsett vilket kondis man har. Har en GPS-pod som mäter distans och hastighet vilket kan vara intressant.

Hade i mars vilopuls på 35 bpm men ska tillägga att jag är en fanatisk längdskidåkare och bättre träning kan nog inte hjärtat få, men nu efter 1 månad på Minjakt i Östersjön och noll konditionsträning har vilopulsen faktiskt stigit!!! :banghead:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...