Jump to content

Hur monterar man ihop stridsbältet?

EyEr0n

Recommended Posts

Bältet ska anpassas med hjälp av de låsfjädrar som sitter på insidan så att de innersta hålen i spännet används när du bär stridsbältet utan förstärkningsplagg. Sen fäster du bältesfickorna på var sin sida om själva spännet. Sedan fäster du oket. Två krokar på ryggsidan i varsin öljett (metallförstärkt ring) och sen de främre krokarna i öljetterna på bältesfickorna. Flaskhållaren fäster du vid höger njure ungefär. Vassigo. Klart att användas.

Edited by Amfibieslusken

Bältet ska anpassas med hjälp av de låsfjädrar som sitter på insidan så att de innersta hålen i spännet används när du bär stridsbältet utan förstärkningsplagg. Sen fäster du bältesfickorna på var sin sida om själva spännet. Sedan fäster du oket. Två krokar på ryggsidan i varsin öljett (metallförstärkt ring) och sen de främre krokarna i öljetterna på bältesfickorna. Flaskhållaren fäster du vid höger njure ungefär. Vassigo. Klart att användas.

Så de främrekrokarna skall sitta i fickorna alltså.

Ok.

Jag fick med två lösa bäletsstumpar med krokar på också

Vad skall de vara till?

Antar att man får hjälp med detta på introutbildningen?

:}

Skulle gärna vilja ha stridsväst 2000 istället.

Kontakta din kompch el kvm, han/hon bör han Sold mtrl P att låna ut. Där har du instruktioner för att montera stridsbältet.

Ett annat tips är att söka efter stridsbältes tråden, där hittar du en massa bilder...

De två stumparna hade jag själv ingen aning om vad de var till för. Jag slängde dem. Vissa fick idén att sätta dem i de öljetter som finns på okets framsida för att hålla ihop oket på framsidan bättre.

Har du problem med monteringen så kan du föreslagsvis montera ihop så gott du kan och sedan be om hjälp om du behöver det.

EDIT: Glömde bort att stumparna användes till gamla skyddsmaskväskan. Straffar mig själv med 25 böjsträck.

Edited by Amfibieslusken

Jag fick med två lösa bäletsstumpar med krokar på också

Vad skall de vara till?

De var för att fästa väska 06, dvs den skyddsmaskväska som användes innan skyddsmaskväska 90 kom ut på förband (kring årsskiftet 99/00). Då satt den ena i det yttre hålet på vänstra bandet till oket och den andra i lämpligt hål på ryggen, själva väskan fästes förutom dessa spännen även med ett band runt livremmen till stridsbältet.

Nu fyller de egentligen ingen funktion så ganska många bygger om dem till bröstrem genom trä den ena fyrkantiga metallbiten igenom den andra och sedan fästa krokarna i de inre hålen (finns inte på alla ok) på höger respektive vänster del av oket. Har även använt dem för att fästa en ryggväska från stridsselen.

edit: pucktrea

Edited by 106

Ok.

De främre krokarna kan med fördel fästas i valfri öljett just bredvid spännet.

Detta för att undvika okets nedhasning från axel.

Gud så formellt...

...borde skrivas in i soldmtrlP!

Ok.

De främre krokarna kan med fördel fästas i valfri öljett just bredvid spännet.

Detta för att undvika okets nedhasning från axel.

Gud så formellt...

...borde skrivas in i soldmtrlP!

för att ......"undvika okets nedhasning från axel".....har jag satt på en "bröstrem" som du har på de flesta ryggsäckar.