Jump to content

Recommended Posts

Tjenare gott folk,

efter att ha f#¤%at upp mig på konditionscykeln på mönstringen blev det ingen jägartjänst utan stridsfordonsplutonsbefäl, men då jag även ska på extramönstringen till stridsbåtsförare tänkte jag höra om någon här möjligtvis gjort den tjänsten? Skulle få mer info om tjänsten och vad extramönstringen innebär någon månad innan själv extramönstringen, men då detta är först i januari nästa år tänkte jag höra om någon här visste något om saken (om det inte verkar passa är det bättre å tacka nej redan nu så att någon annan får min plats...) Och ja, jag har sökt på webben men hittar inte särskilt mycket....

En möjlig version som jag fått reda på genom ett annat forum är att man först å främst tas ut som Amfibiesoldat och sedan placeras som Båtchef/Båtförare, men detta stämmer inte riktigt överens med de knappa svar jag fick från mönstringsförättaren som anmälde mig till extramönstringen.

Så snälla möp:s, upplys mig!

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Extramönstringen kan jag tyvärr inte svara på hur den går till eller vad som ingår i den, och även om jag visste det så skulle jag inte berätta det för dig. Jag gjorde varken extramönstring eller uttagning efter inryck. Jag blev uttagen till tjänsten vid ordinarie mönstring. Men så hade vi å andra sidan fler som inte fullföljde utbildningen av olika anledningar också.

Jag har gjort värnplikt som båtchef ombord på Stridsbåt 90H på 90-talet på KA2 i Karlskrona. Som stridsbåtsförare kommer du att agera antingen som chef eller ställföreträdande chef på Stridsbåt 90H eller 90HS. Du kommer att agera både som rorgängare (förare) och navigatör. Med på båten har du en maskinist som ansvarar för båtens motorer, samt bemannar vapnet i båtens ringlavett, dvs tung kulspruta eller granatspruta. Man kan säga att en stridsbåtsbesättning står för trupptransport till sjöss. Förutom trupptransport ska du och besättningen kunna stå för eldunderstöd med de vapen som finns på båten, antingen från båten eller grupperat på land, så du kommer inte BARA lösa din uppgift ombord på båten, dvs det kan förekomma tillfällen då du ska lösa en stridsuppgift på land. Du får lära dig att navigera med hjälp av det du kan se av omgivningen med blotta ögat, med hjälp av radar, bildförstärkare i mörker. Allt med hjälp av sjökort. Och detta sker i hög fart upp till 40 knop i alla väder. Förutom när isen blir för tjock på vintern, dvs 10mm om jag inte minns helt fel. Båten är även utrustad med GPS och med hjälp av den kan du även navigera med hjälp av båtens digitala sjökort, men dessa används bara som komplement till de vanliga sjökorten.... eller som i praktiken inte alls.

Utbildningen är mycket hård vad gäller studiekapacitet och det ställs väldigt höga krav. Kan du inte uppfylla kraven så kan du bli avskiljd då man under utbildningen ska lära sig väldigt mycket på mycket kort tid. Samtidigt så ska du även uppfylla de fysiska kraven som ställs. Under den teoretiska delen av utbildningen hade vi skriftliga prov varje vecka där vi inte fick skriva om, och därtill praktiska prov som man kunde göra om ifall man inte blev godkänd första gången.

Utbildningen verkar ha formats om något med det nya terminsystemet, så jag kan inte skriva något om hur det är idag. Men det jag har skrivit är väldigt enkelt och pedagogiskt uttryckt, så jag hoppas att det räcker för dig. Lycka till.

Edited by Amfibieslusken

• 4 weeks later...

Uttagningen till båtförare i år vart nog lite improviserad tror jag..

Det var så att man valde ut personer som var uttagna tilla amfsoldater till att göra extramönstringen i höstas.. Man fick dock inte ut det antal man ville ha så typ nån vecka in under gsun kallade man typ rätt många nya till nya tester... dessa togs ut från både amf samt insats...

Hur uttagningen kommer att ske till nästa år vet jag faktikst inte.. tror det kommer vara så att man får söka dirket på mönstringen om man vill bli förare...

Nya direktiv säger att det nu ska vara en sergant med på båten, som är båtchef.. pga att förarna bara gör 11 månader och de inte får de timmar som krväs..

Iår har vi (mekaniker) blivit snuvade på 12,7an och istället får Kulspruta 58...

Nya direktiv säger att det nu ska vara en sergant med på båten, som är båtchef.. pga att förarna bara gör 11 månader och de inte får de timmar som krväs..

En frivilliganställd båtchef alltså? Är sergeanten ordinare båtchef eller är det en extra "överrock", dvs 4 pers. i besättningen? Är sergeanten med i besättningen under hela GU:n?

En frivilliganställd båtchef alltså? Är sergeanten ordinare båtchef eller är det en extra "överrock", dvs 4 pers. i besättningen? Är sergeanten med i besättningen under hela GU:n?

Tror du får svar genom länken...

Är 4 i besättningen: 1 båtchef (serganten), 2 bårförare, 1 mekaniker

• 6 months later...
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35001

Har en bror som funderar på att söka. Någon som har koll på hur/vilka tester som genomförs?

Vet inte exakt vad som gäller - men man gör ett simultankap. prov sedan är ett prov logiskt tänkande, likt det som gjordes på mönstringen.. så mycket vet jag..

Är det någon mening att söka om man inte uppfyller kraven som amfibiesoldat?

Dvs 5 styrka, 6 kondition (om jag minns rätt).

Ja du...När jag mönstrade i våras behövde man 7 på cykeln, 5 styrka, 7 befälslämplighet och plikttjänstförmåga. Svaret på "Ansökan till ytterligare utredning till stridsbåtförare vid amf Berga" har skickats ut till ansökande för våren 2007, bara så att du vet.

"Är det någon mening att söka om man inte uppfyller kraven som amfibiesoldat?

Dvs 5 styrka, 6 kondition (om jag minns rätt)."

Jag hade en 6:a på cyckeln och hade inga större problem med konditionen under min utbildning. Du kommer träna upp konditionen snabbare än vad du tror. Se till att träna ben och rygg med lite belastning bara så du slipper skador.

Sen så är tjänsten som stridsbåtsförare inte lika fysikst krävande som vissa andra tjänster innom amfibiekåren, men du måste endå genomföra t ex övning Amf och snabbmarchen.

Jag ringde till Pliktverket i Göteborg häromveckan och frågade om jag kunde extramönstra. Mannen som jag pratade med sa att det var omöjligt på grund av att jag inte uppfyllde alla krav, men han kunde inte berätta vad det var på telefon. Nu är det dock så att den här mannen berättade för mig att det var helt omöjligt för att hamna i Flottan när jag höll på att krångla med det tidigare i höst, vilket visade sig vara fel, så jag skickade ett mail till PV i Stockholm och frågade. De sa att jag skulle få svar via post.

Dock så fick jag ett mail av mannen i Göteborg där han berättade varför jag inte kunde få extramönstra. Problemen var:

Befälslämplighet - det behövdes en 7, jag hade en 6.

Styrka - det behövdes en 5, jag hade en 4.

Syn - man behövde ha A, jag hade B.

Där har vi några av kraven iallafall. Jag väntar dock med spänning på att se vad Regionalkontoret i Stockholm säger i sitt brev.

När jag pratade med inskrivningsförättaren på mönstringen ang. båtchef, sa han att han då var tvungen att höja min 6:a till 7:a. Dum som jag var nappade jag inte.

Meddela gärna om svaret sedan!

Jag fick brev från RKS idag där de skrev följande:

Din begäran att få delta i uttagningarna till stridsbåtsförare vid amfibiekåren.

Beslut

Pliktverket kommer inte att kalla dig till ytterligare utredning.

Information

Dina resultat vid mönstringen avseende befälsskattning, muskelvärde och syn räcker inte till för en befattning som stridsbåtsförare. Din tidigare inskrivning gäller.

Beslutsfattare

Ovanstående beslut har tagits av produktionsledare Mxxx Bxxx och undertecknad har varit föredragande.

Bxxx Txxxx

Du kan inte överklaga detta beslut

Enligt 11 kap. 4 § lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt kan detta beslut inte överklagas.

Det var lite synd, men jag väntade mig inte att få extramönstra heller, så jag är inte speciellt besviken. Jag tycker att det är bra att man faktiskt väljer bort folk med synfel för en sån här befattning (även om jag tror att just mitt synfel är ganska ovidkommande).

• 2 weeks later...
Tjenare

fick nyss besked idag att man ska på extramönstring i vår, nån annan som ska dit? Står bland annat att vi kommer utsättas för "simultankapacitetstest" nån som vet vad detta innebär egntligen?

Grundbetydelsen av simultanförmåga är förmåga att kunna göra flera saker samtidigt, vilket lär behövas på en stridbåt som drar fram i skärgården. Kan dock inte svara på hur testet kommer gå till, tyvärr.

Du kommer sitta vid en dator och hantera massor utav information samtidigt.

DU kommer få frågor att svara på hela tiden samtidigt som du får andra frågor du ska svara på en exakt tid.

Det är ganska svårt, så de krävs verkligen 110% fokus.

• 4 weeks later...

Tar och bumpar upp den här för lite diskussion.

Ett litet trevligt brev dök upp idag från pliktverket, innehållandes all info om extramönstringen. Någon mer som fått hem det än?