Nifelhel Posted September 21, 2002 Report Share Posted September 21, 2002 Vad säger man?? Tragiskt, han hade tydligen inte koll på vad det var han siktade på... ??? http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,207442,00.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 21, 2002 Report Share Posted September 21, 2002 jag som trodde att man alltid skulle se vad det var man siktar/skjuter på. det visste tydligen inte den här mannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted September 21, 2002 Report Share Posted September 21, 2002 Men herrejävlar... Det är sådant där som får mig att fundera på om man efter en viss ålder (säg 70) borde införa nya prov för t ex jaktlicens och körkort etc. Måste kännas förjävligt för den stackars Litauerns (stavas det så?) kompis. Komma till någon jävla välfärdsstat för att tjäna lite pengar på skitjobb, så PANG! Jaja, tragiskt som fan hur man än ser på det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Men herrejävlar... Det är sådant där som får mig att fundera på om man efter en viss ålder (säg 70) borde införa nya prov för t ex jaktlicens och körkort etc. Kan bara hålla med Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Gubben såg nog inte ens sitt eget gevär när han sköt Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Det är som sagt mycket tråkigt när olyckor av det här slaget inträffar, särskilt när dom med enkla medel borde kunna undvikas. En incident för ett par år sedan skedde ju när en äldre jägare med en 9,3x62 och öppna riktmedel sköt en häst i en hage. Han skulle sitta på pass i närheten och misstog hästen för en älg, den tidiga morgon timmen. Man måste dock tänka på att det inte kan vara lätt att bli gammal och inse att man inte kan jaga längre, eller inte kan köra bil längre, något som man kanske har gjort sedan tidiga tonår... Många äldre funderar säkert kring detta, men kan ändå inte sluta jaga, eller sälja bilen… Idén med körkortskontroller eller lämplighetsprövningar för licenser är inte så tokig, frågan är bara hur man ska lösa detta, vem ska sköta kontrollerna, vad ska det kosta, hur ska det finansieras mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Om man inte ser skillnad på en älg å en lett eller en häst, hur ser man då att man siktar rätt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Det finns et fenomen som kallas "jaktfrossa" där personen blir väldigt nervösa och skjuter vad som än rör sig... Det rycker ju ett par Hundar, ett gäng kor, och ett par bilar varje år... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Om man inte ser skillnad på en älg å en lett eller en häst,hur ser man då att man siktar rätt?? Är du gammal, har taskig syn, dåligt ljus och kanske morgon dis/dimma. Då är det nog tyvärr lättare än vad man tror... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 HvPrsk: Man kan väl komma överens om att en bra regel för när man ska skjuta är att man är 100% säker på vad man skjuter på. Är man inte säker skjuter man inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 Det är bara att konstatera att skjutvapen är farliga saker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 22, 2002 Report Share Posted September 22, 2002 HvPrsk: Man kan väl komma överens om att en bra regel för när man ska skjuta är att man är 100% säker på vad man skjuter på. Är man inte säker skjuter man inte. Ja, det borde ju vara en självklarhet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 HvPrsk: Man kan väl komma överens om att en bra regel för när man ska skjuta är att man är 100% säker på vad man skjuter på. Är man inte säker skjuter man inte. jag tror att den iden redan är lag. Det finns bestämda områden på älgen som man ska skjuta på. Och kan man inte ens se att det är en älg så.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 HvPrsk: Man kan väl komma överens om att en bra regel för när man ska skjuta är att man är 100% säker på vad man skjuter på. Är man inte säker skjuter man inte. jag tror att den iden redan är lag. Det finns bestämda områden på älgen som man ska skjuta på. Och kan man inte ens se att det är en älg så.... Jag som jägare tänkte att jag kunde komentera detta. Som ni alla fattat så ska man inte ens sikta förän man är helt säker på att det är rätt vilt man ser. Man ska vidare aldrig skjuta om det finns risk för skadeskjutning. En bra jägare släpper bytet hellre än att han tar risker. Vidare ska man aldrig skjuta ett friskt hondjur från dess ungar. Och så vidare... Så vanligt sunt förnuft är det som gäller. Detta är bara regler, inget lagstadgat, men de skall följas. Vissa betenden ledar dock till djurplågari, och är på så sätt även förbjudna enligt lag, t.ex. att skjuta bort friska hondjur. Vad det gäller bestämda områden på älgen som man ska skjuta på så finns det inte något sådant. Det enda kravet (som vid alla jakt) är att man inte ska orsaka viltet onödigt lidande. Hade man en jesuspistol skulle hela viltet vara godtagbart mål. Nu använder vi dock kula på på älg, och detta ger på friska djur bara två lämpliga mål; lungor och halskotepelare. Att skjuta i halsen på ett friskt djur är dock något som bara en god skytt på kort håll bör använda. Vid avlivning är det standard. Om djuret redan är skadeskjutet så ger dåliga träffar inget onödigt lidande då det kan innebära att man kan "få död" på djuret tidigare, och då smärtan kommer först efter 1-2 timmar är det mycket vänligare mot djuret att få död på det innan den uppträder, även om det ger fler dåliga träffar. Även vid på tok för långa avstånd, eller situationer som raka frånskott (banlysta på friskt vilt) så är det alltså lovligt att skjuta på skadat vilt, det gäller att få stopp på det så så fort som möjligt så att man kan komma nära nog för att avliva det. Fler sår ökar chanserna för att det går i sårlega tidigare, även om det inte fäller viltet. Naturligtvis är det fruktansvärt obehagligt att bli skjuten, men chocken bedövar området så själva smärtan inte känns i början. Sedan vill jag bara komentera denna händelse: Det är tragiskt, och jag blir fruktansvärt arg. Hur man för det första kan skjuta på något innan man vet vad det är övergår mitt förstånd (även om jag vet att vissa kan bli så upphetsade att de skjuter allt som rör sig), och när jag tänker mig in i fallet att jag (eller en nära bekant) skulle bli skjuten av någon idiot som inte kollade känner jag hur arg jag blir. Hur kan man så ignorera andras säkerhet??!?! Men det är också jävligt synd om jägaren... Om inte värst. Fy fan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.