Jump to content

Marathon

Grängan

Recommended Posts

Satt och kollade lite och hittade ingen ren Maratontråd. Göteborgsvarvet hade en tråd och jag såg att det halkade iväg till mer än just Göteborgsvarvet. Tänkte då att en tråd där vi kan tipsa varandra om olika maraton och även kortare tävlingssträckor man kan springa...

Tänkte slänga in en länk här till ett nystartat maraton uppe i Östersund

Östersunds Marathon (nån kanske kan berätta via ett pm hur man gör länken snyggare?)

Har inte bestämt mig om jag ska testa o springa, har aldrig testat maraton förut... :ph34r:

Men jag är lite sugen, så om folk har nå tips kan ni väl slänga in dem här.

(Hoppas tråden är OK nu, sökte nämligen på maraton och har kollat runt som sagt...)

Jag tänkte springa Stockholm Maran med min kusin, men vi slapp pga att biljetterna tog slut väldigt tidigt. Men det är ju bra att folk springer nuförtiden :D

Enda tipset är att inte läsa expertråden för hur man springer marathon, dom är ofta skrivna för löpare som springer maran på 2-3 timmar. Om man springer på en 3-6 timmar så är man i en helt annan verklighet, tex när det gäller hur man ska fylla på med näring och vatten.

Spring för att det är kul och en utmaning, men testa en halvmara först.

Jag tänkte springa Stockholm Maran med min kusin, men vi slapp pga att biljetterna tog slut väldigt tidigt. Men det är ju bra att folk springer nuförtiden :D

Enda tipset är att inte läsa expertråden för hur man springer marathon, dom är ofta skrivna för löpare som springer maran på 2-3 timmar. Om man springer på en 3-6 timmar så är man i en helt annan verklighet, tex när det gäller hur man ska fylla på med näring och vatten.

Spring för att det är kul och en utmaning, men testa en halvmara först.

Den som springer maran på 2-3 timmar lyssnar garanterat inte på olika s.k. expertråd för de har som regel tillgång till tränare etc. (världsrekordet är 2.04.55) . :banana

Titta gärna på marathon.se så hittar du råd och tips Mina råd är att ha många mil i kroppen, sprungit många långpass och sprungit några långpass på över tre mil. Då slipper du så mycket smärta. Dessutom skall du ha större skor än normalt för fötterna sväller.

Den som springer maran på 2-3 timmar lyssnar garanterat inte på olika s.k. expertråd för de har som regel tillgång till tränare etc. (världsrekordet är 2.04.55) . :baskerHV:

Om du läser dom artiklar som ofta handlar om vinnarna så får man råd som att inte äta fast föda innan loppet, drick inte vatten efter 90 min in i loppet. Kör med så lätta skor som möjligt.

För folk som springer normalt, är det ganska värdelösa råd, men det är sådant som tidningar etc gillar att skriva om ändå. Betyder inte att det är bra tips för normal personen.

Fötterna sväller spring heldre med dämpade skor än lätta tävlings skor, kläderna skaver, smörjer man inte in sig och man springer i bomulls underkläder kan man få ganska djupa sår efter ett lopp.

På Marathon.se och Puls.se kan du få tips på olika lopp.

St. Eriksloppet är ju en halvmara som en del kanske vet. Nån som har sprungit den och har någon sorts uppfattning?

Den går av stapeln 2 september i år vilket skulle passa ganska bra tycker jag som ett litet "genrep" inför inryck för mig den 18 september..

Om du läser dom artiklar som ofta handlar om vinnarna så får man råd som att inte äta fast föda innan loppet, drick inte vatten efter 90 min in i loppet. Kör med så lätta skor som möjligt.

För folk som springer normalt, är det ganska värdelösa råd, men det är sådant som tidningar etc gillar att skriva om ändå. Betyder inte att det är bra tips för normal personen.

Fötterna sväller spring heldre med dämpade skor än lätta tävlings skor, kläderna skaver, smörjer man inte in sig och man springer i bomulls underkläder kan man få ganska djupa sår efter ett lopp.

På Marathon.se och Puls.se kan du få tips på olika lopp.

Att köra med så lätta skor som möjligt är ett mycket gott råd faktiskt. För den oskadade normallöparen finns det inget skäl att köpa ett par uppbyggda tunga och dämpade skor. Denne kan gott köpa ett par lättare skor (nu menar jag inte Nike Mayfly men ändå hyggligt lätta). Det har byggt upp någon form av myt att motionären måste springa i klossar i stil med Asics Kayano med alla möjliga finesser. Tids nog blir den som springer mycket skadad och då kanske det är dags att skaffa särskilda sulor eller så

Att äta nära ett lopp brukar för många leda till olika problem. Att inte äta någon måltid 3-4 timmar innan starten på ett längre lopp är en god idé innan man vet hur ens kropp reagerar.

Ett annat gott råd är att tejpa bröstvårtorna och som sagts tidigare smörja in skavkänsliga ställen med vaselin.

Vänj kroppen vid att dricka under långpassen.

De viktigaste råden är ändå att gradvis vänja kroppen vid löpning och att öka träningsmängden långsamt, att stärka löpspecifika muskelgrupper med styrketräning samt att stretcha lite grann.

Jag tänkte springa Stockholm Maran med min kusin, men vi slapp pga att biljetterna tog slut väldigt tidigt. Men det är ju bra att folk springer nuförtiden :)

Haha inställning är ALLT! :-(

Vi bestämde oss för fjällräven classic istället ;)

St. Eriksloppet är ju en halvmara som en del kanske vet. Nån som har sprungit den och har någon sorts uppfattning?

Den går av stapeln 2 september i år vilket skulle passa ganska bra tycker jag som ett litet "genrep" inför inryck för mig den 18 september..

Den är platt, säger de som sprungit. Själv tycker jag att en halvmara med hyfsat resultat ett par veckor före inryck låter som en bra förberedelse.

Tyvärr är inte google och jag vänner. Min vän heter Altavista Men tack ändå. Fjällräven Classic är väl kanske inget nybörjarlopp men det ser inbjudande ut iaf.. ;)

Du bestämmer själv hur snabbt du vill gå, om du vill gå på guld-silver-brons tid. Bara att träna lite under sommaren, loppet är ju inte förrän i augusti. :)

Tyvärr är inte google och jag vänner. Min vän heter Altavista Men tack ändå. Fjällräven Classic är väl kanske inget nybörjarlopp men det ser inbjudande ut iaf.. ;)

Du bestämmer själv hur snabbt du vill gå, om du vill gå på guld-silver-brons tid. Bara att träna lite under sommaren, loppet är ju inte förrän i augusti. :baskerKav:

Inte helt omöjligt, verkade riktigt nice det där loppet. Siktar nog iaf på St. Eriksloppet i september... Nått till ska man nog hinna med...

I need som advice...

Är anmäld till sthlm maran (3 juli), men den går av stapeln tre dagar efter fjs förtest(29-31 maj). Man kanske får 4 vilodagar då den 31 maj antagligen kommer var psykologsnack o sånt.. Tror ni att det är möjligt att springa den ändå? :banghead:

Vänligen

A

I need som advice...

Är anmäld till sthlm maran (3 juli), men den går av stapeln tre dagar efter fjs förtest(29-31 maj). Man kanske får 4 vilodagar då den 31 maj antagligen kommer var psykologsnack o sånt.. Tror ni att det är möjligt att springa den ändå? :surprise:

Vänligen

A

Visst kan du det, du behöver nog en 2-3 dagars vila innan loppet ändå. Är du bara rätt förberedd i övrigt ser jag inget problem. Får ju hoppas att det blir lite mer normalt sommarväder i år. En veckas vila innan kan vara helt riktigt som uppladdning. Det finns värre misstag du kan göra under loppet som kan påverka mer, som att inte förbereda dig för "väggen" ;)

I need som advice...

Är anmäld till sthlm maran (3 juli), men den går av stapeln tre dagar efter fjs förtest(29-31 maj). Man kanske får 4 vilodagar då den 31 maj antagligen kommer var psykologsnack o sånt.. Tror ni att det är möjligt att springa den ändå? :tveka:

Vänligen

A

Hänvisar till din signatur. Om du är lämplig fskjaspirant så ska det absolut inte vara omöjligt.

Jag tänkte springa Stockholm Maran med min kusin, men vi slapp pga att biljetterna tog slut väldigt tidigt. Men det är ju bra att folk springer nuförtiden :)

Haha inställning är ALLT! :D

Då kanske vi syns bland fjälltopparna!

Har anmält mig och en kompis. Enda kruxet är att det är lååååååååångt till Kiruna från Göteborg. :D

Haha inställning är ALLT! :lol:

Har anmält mig och en kompis. Enda kruxet är att det är lååååååååångt till Kiruna från Göteborg. :D

En liten grej bara. De här med avstånd, jag bor i Sveg, 3 mil norr om Dalarna och alltså Norrland. Jag har 80 mil till Luleå + 30 mil till Kiruna. Ville bara säga att Norrland är låååååååååångt.. 65 mil ner till Gbg också kan jag ju tillägga... :P

Har anmält mig och en kompis. Enda kruxet är att det är lååååååååångt till Kiruna från Göteborg. :banghead:

Neeh, tåg till Stockholm sedan tåg till Abisko inte långt därifrån ;) Stockholm-Boden tar ungefär 16 timmar sedan återstår det några till till Abisko. Brukar bli mycket folk, och alltid är det någon jeppe som springer loppet solo på runt ett halft dygn.

Nä det blir bil upp. Två pers som delar, vi tar det nog på två dygn, softar litet, campar och snackar en massa skit.

Tänkte försöka ta classicen på under tre dygn, skall väl inte vara något problem.

Jag vill ju gärna se hur det ser ut oxå! :blink:

Nä det blir bil upp. Två pers som delar, vi tar det nog på två dygn, softar litet, campar och snackar en massa skit.

Tänkte försöka ta classicen på under tre dygn, skall väl inte vara något problem.

Jag vill ju gärna se hur det ser ut oxå! :)

Går även att flyga väldigt enkelt... Vill du ha tips om ni nu ska köra bil upp så ta och åk i inlandet, åk inte ut till kusten. Ett X antal husvagnar som man blir totalt galen på.. :blink:

Jag vill ju gärna se hur det ser ut oxå! :banghead:

Kusinen har ju svärföräldrarna i Kiruna, så jag har inte tänkt så mycket på det. :banghead: Men det finns ju buss och lite andra möjligheter. Men man har ju med sig tält (tror jag väll), känner man för att knalla upp för Keb senare så finns det möjligheter.

Jo tältet kommer med.

Nja, vi tar nog kusten ändå. Inlandsvägen,45 har vi båda något dåliga erfarenheter av.

I alla fall södra delarna av den.

Nu har vi kommit med på classic listan också.

Vårt lag heter "kaxi pukkia"! :Malaj:

Jo tältet kommer med.

Nja, vi tar nog kusten ändå. Inlandsvägen,45 har vi båda något dåliga erfarenheter av.

Vårt lag heter "kaxi pukkia"! :clap:

Det är bara att önska lycka till då...

Jo tältet kommer med.

Vårt lag heter "kaxi pukkia"! :)

Det är bara att önska lycka till då...

Tackar!

Jag har själv inte sprungit en officiell marathonlopp, men mitt längst lopp ligger på 63 km som jag sprang på ca 6-7 timmar.

När det gäller kapaciteten att kunna springa en marathonlopp så har den som motiverade att börja med långdistanslopp sagt att "om du med två dagars vila från löpning och sedan att du klarar av distansen ett marathonlopp uppdelat på tre dagar så ska du ha konditionen att kunna springa ett marathonlopp".

HrH

EDIT : Meningsbyggnad

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...