Jump to content

SOMMARKURSER 2006 Ungdomar

Squiddy

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sökt till sommarkursen på P4

även till Svks Sommarkurs på Lungö

Vilken kurs på Lungö? GK? FK? PK?

För övrigt är det rätt töligt att FK-IK/LK måste betala 2000 för sommarens kurser. Inte för att det inte är värt det, men det är lite konstigt att FM påstår att ungdomsverksamheten är prioriterad och sen får SVKRF 40% mindre pengar att genomföra utbildning för.

För övrigt är det rätt töligt att FK-IK/LK måste betala 2000 för sommarens kurser. Inte för att det inte är värt det, men det är lite konstigt att FM påstår att ungdomsverksamheten är prioriterad och sen får SVKRF 40% mindre pengar att genomföra utbildning för.

Nja, SVKRF har inte fått mindre pengar att genomföra sommarskolorna med - vi har inte fått några pengar alls. FM betalar bara för GK/FMSK/ISCE, övriga kurser har SVKRF själv fått stå för. Detta har resulterat i att sommarskolorna har gått duktigt minus dom senaste åren - det rör sig om miljoner minus i kassan...

Fr.o.m. nästa år har FM sagt att dom ska stå för hela kostnaden för sommarskolorna, men det innebär att SVK inte hade pengar till årets sommarskolor. Alternativen var att stänga en sommarskola, korta ner alla skolorna med en vecka, skära ner antalet elever eller ta betalt av FK/PK/IK. Man valde det senare alternativet och satte gränsen till max 100kr/dag per elev - vilket ungefär motsvarar kostnaden för kost/logi.

Detta är givetvis beklagligt men var tyvär nödvändigt för att kunna genomföra årets skolor... :(

Jag ansökte till ISCE men är just nu på reservplats. För att kombinera ISCE med PK så var jag tvungen att söka mig till MG1.

Sen så gick jag ju GK MG1. Innan jag fick bättre vetande.

Men nu är det PK MG2 som gäller! :lala:

Jag fick inga papper, men tack vare Strv S så kollade jag på försvarsutbildarnas hemsida, och jodå antagen till Väddö :lol: Kan dagen bli bättre?

Uh? Du menar modellen logga in på FU?

Har vi någon här från Gävleborg eller Västernorrland?

Kasta iväg ett PM till mig.

:baskerPa:

Har du fått tidningen så står det en siffer serie med sex st siffror. Dessa är ditt användarnamn. Ditt lösenord är medlXXXX där de fyra X är dina fyra sista siffror i personnumret! Lycka till och ha så kul :worthy:

Får dock ingen tidning :|

Men jag fick besked att jag kom in på kursen i Ånn..

När jag fyllde i anmälningspappret trodde jag att kolummn 1-2-3 var vilka kurser man ville ta och inte i prioritetsordning. Attans att man inte hamnade på falsterbo istället, nu får man ringa till jobbet istället :mad:

För en kurs kan man ju inte missa.

Bara att fundera på om man ska ta överlevnad eller vanliga.

Gick överlevnad under Lt Groth. Tro mig, tar du den så kommer du inte ångra nånting! Men sen så ska du veta att det krävs att man inte har skadade knän el andra problem t ex ryggen. Kul, men ansträngande.

Gick överlevnad under Lt Groth. Tro mig, tar du den så kommer du inte ångra nånting! Men sen så ska du veta att det krävs att man inte har skadade knän el andra problem t ex ryggen. Kul, men ansträngande.

Kan du beskriva lite kort om momenten, vore fint.

På vilket sätt är det ansträngande?

Kan du beskriva lite kort om momenten, vore fint.

På vilket sätt är det ansträngande?

Det mest ansträngande är bristdygnet skulle jag tro. Knata på i ca 36-40 h utan mat känns värre än det verkar. Särskilt med en packning på 30 kg. Visst, nu hade bara ett fåtal, men det var med tanke på att vi hade RS2K till skillnad från de stackare som hade LK70. Vi tog mer för vi hade bättre prylar. Inte pga att vi var bättre el starkare. ALLA som deltar och klarar är bra :D

Sen så var det de ständiga myggen. Om man är som jag en magnet för mygg och glömmer bort myggstiftet så blir det lätt outhärdligt ensam. Men dina kamrater har samma problem, så bara man stöttar varandra så ska det gå!

Sen bara att vandra i evigheter utan att veta när vi ska få nästa rast OM det blir en rast innan vi slår läger. Som ex kan jag ta att en kille hade svimmat under bristdygnet i slutet på dagen (FULL fältkomighet!) och Groth sa: "vi ska bara gå runt hörnet så slår vi läger!" Jo det lät väl fint, bara det att det krävdes 7-8 kms gång utan rast för att gå runt "hörnet"

Men pannben och lite marschträning och ett bra gäng däruppe och du slipper bekymra dig :D

Skämt och sido... Groths kurser äger.. han är lätt det bästa befälet jag haft, någonsin.

Lätt! Ångrar inte en sek!