Jump to content

Bra kläder att springa i?

Kylskåp

Recommended Posts

Har fått nog av att frysa alternativt svettas (nåja mer än nödvändigt kanske...) beroende på vilket väder det är. Även vanliga kalsonger blir sliskiga att ha om man springer lite längre med skavsår som följd. Så nu undrar jag om någon kan tipsa om lite mer high tec kläder. Att kunna ha när det är lite kyligare ute men även saker som andas. Brukar själv köra mjukisbrallor och t-shirt, eventuellt en hood tröja på det om det är lite kallare men det funkar somsagt inte bra i längden. Pris är inte prio ett om det är bra grejjer

//Alex

Dem verkade ha bra grejjer men jag hittade inte riktigt någon shop man kan välja oc vraka i. Det närmsta jag kom var deras pdfkatalog som inte fungerade. Äger du själv något plagg av märket craft som du har några erfarenheter att dela med dig av?

Själv kutar jag runt i Helly Hansen underställ (mycket bekvämt) och en fysdress lik R90, vid lite kallare. När det är varmare är det bara fysdressen som gäller. Mysdress är inte det bästa att springa i, transporterar inte bort svetten från kroppen, följden blir skavsår här och var.

Just cykelbyxor bör du nog undvika om du ska springa (vaddering i grenen och annat) men däremot bör du kolla in det som ofta kallas löpartights. Det finns både långa och korta ben. Själv har jag två par korta som fungerar utmärkt för att transportera bort fukten från kronjuvelerna och motverka infanterield. Jag har ett par av märket Craft och ett av märket Newline (www.newline.dk). Både är sköna och finns på närmaste Intersport/Stadium/Sportringen/osv.

I övrigt kör jag med R90-ställ (av äldre snitt med texten "A8 Boden" på bröstet) och vanlig t-shirt eller en långärmad tröja som liknar 90-skjortan. Det finns även t-shirt (lång och kort ärm) i samma material som löpartightsen som motverkar skav och transporterar bort fukten ypperligt.

http://www.runnersstore.se/Main/Index.asp

http://www.loplabbet.se/

Välj och vraka eller åk dit och prata med personalen. Craft Trail kläderna är extremt bra imo, har sprungit i dom i ösregn och snö. Spring i underställ tröja(långärmad) när det är något kallare. Använder nästan aldrig långkallingar, värmer upp innan jag går ut istället.

Mot skav kan du använda vaselin, vilket är vanlig för långdistanslöpare.

På vintern springer jag ofta i A8 mössan(röd gula fula), cant beat the feeling :P

Allt är egentligen redan sagt och nämnt!

Det enda kronplagg jag kör med är 90-skjortan när det är kallt.

Gå in i vilken sportaffär som helst, köp ett LÖPAR-ställ, underställ, riktiga underställskalsonger och bra strumpor. Komplettera med mössa/pannband och handskar ifall du har det behovet när det är kallt. (spring dig varm...)

På sommaren är t-shirt/linne i "ja vad alla moderna sportmaterial nu kan heta", att föredra framför en utrangerad bomullst-shirt.

Köp nytt och snyggt, i material avsett att svettas i.

Löplappet och sen vilken som affär, allt har redan sagts....

Tycker jag.

Jag spinger i mina skidkläder (längd), funkar bra. Är det lite kallt så kan det bli en t-shirt under skidtröjan och en värmeväst över, vindtät fram... Funkar för mig..

Blir det kallare där jag bor så är det antagligen snö ute så då blir det skidor på.. ;)

• 2 weeks later...

Måste också säga att med vädret som är ute nu så kan man springa i shorts och t-shirt. Kanon :D

Sen kan man springa i bar överkropp också självklart om man nu känner för det... :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...