Jump to content

Multisport

falken_

Recommended Posts

Någon som tränar multisport och har lust att dela med sig lite av sina kunskaper och ge lite tips. Är intresserad av att börja med det, men har ingen större aning hur jag ska gå till väga. Allt från träning, utrustning, tips på tävlingar, träningsläger, kurser till egna upplevelser välkomnas. Kort och gott, allting som rör ämnet Multisport. :banana

Har sprungit BAMM. Kanske inte riktigt Multisport men har en del erfarenhet av kläder, ryggsäckar, vikt och mat. Var med och tittade på när kompisarna körde i Borås i höstas. Kolla in på Friluftsfabriken, det är en bra nybörjartävling. Kolla även in Multisport.se

Har för avsikt att köra någon tävling till hösten om inte någon skada sätter stopp.

Har sprungit BAMM. Kanske inte riktigt Multisport men har en del erfarenhet av kläder, ryggsäckar, vikt och mat. Var med och tittade på när kompisarna körde i Borås i höstas. Kolla in på Friluftsfabriken, det är en bra nybörjartävling. Kolla även in Multisport.se

Har för avsikt att köra någon tävling till hösten om inte någon skada sätter stopp.

Tack för tipsen! friluftsfabriken.se, där är kurserna från 2005, men antar att de uppdaterar och kanske även kör några klättringskurser för 2006, får hålla koll på det.

Finns det någon bra sida om råd vid klädsel och utrustning till multisportande eller bara friluftsliv i allmänhet? förslag utrustningslista till längre vandringar och sånt? Eller har du själv några bra tips?

Tack för hjälpen i alla fall :Malaj:

Börja prenumrera på en bra tidning som tar upp multisport etc det är nog det bästa för motivation.

Köpa lite nya småprylar funkar med. Där finns även info om samtliga tävlingar, tips etc.

Typ Runner's World svenska tidning...

Det första är att börja konditionsträna, löpning, cyckling, låg intensiv träning, det är bara å åk.

Dom flesta multisportare tränar/tävlar i tights(både långa/korta) en funktions t-shirt och sedan olika skalplagg om det blir blött och kallt. Det finns inget väder som är för dåligt för multisport, bara mer eller mindre bra ;)

Skorna ska vara speciella multisport skor (rekommenderas) löparskor mår inte så bra av att man går i lera och vatten upp till knäna. Aldrig bomull på underkroppen, eller närmast huden, men funkar som tröja.

Invistera i tights, skor, och vindjacka(vattenavisande).

Det är väll det man behöver för att komma igång och träna grunderna och teknik.

Genom tex forum på nätet kan man få tag på folk som är intresserade av att starta team eller behöver någon som reserv. Det ger mycket mer motivation om man har ett klart mål att följa upp.

Finns för övrigt en bra bok "Runners's World guide to adventure raceing" tips.

Puls.se är en annan site som kan vara intressant i sammanhanget.

Det var väll allt tror jag.

Skorna ska vara speciella multisport skor (rekommenderas) löparskor mår inte så bra av att man går i lera och vatten upp till knäna.

Vinter,

du har möjligtvis inte en bra länk eller tips på var man kan få tag på bra multisport skor?

Jag är också intresserad av att börja. :banghead:

-Isabelle-

Det finns några rikstäckande kedjor med bra urval. Bor man runt en storstad är det kanske lite lättare. Finns även på större sportaffärer, men dom brukar inte veta så mycket om vad dom egentligen säljer.

http://www.naturkompaniet.se/

Under trekking skor.

http://www.loplabbet.se/system/search/adv_...2=0&property1=0

Icebug är bland de bästa, och dyraste...

http://www.addnature.com/

Under Multisport.

http://www.litepac.com/

Har inte skor, men allt annat, dyrt.

Skorna ska ha bra grepp, vara hållbara och helst "löpskokänsla".

Endel friluftsbutiker har tom fake klippor man kan testa skornas grepp på :banghead:

Det är bara gå in i en butik och göra livet surt för dom anställda, testa allt som ser bra ut.

Har själv Salomon pga min just nu inte allt för imponerande budget.

Pucktvåa på addnature :banana

• 2 weeks later...

Skaffade själv ett par dojor idag. Nämligen dessa

Sitter som gjutet på foten och i terräng är dom grymma. Längre sträckor på asfalt kanske inte rekommenderas, men dom funkar helt klart några km.

@Svensk.M

Har själv gått och sneglat på ett par sådana under en längre tid. Behöver ett mellanting mellan mina vanliga löparskor och orienteringsskorna. Gillar framför allt snörningen som fått beröm i flertalet recensioner. Några synpunkter?

Sprang BAMM i ett par orienteringsskor medan kamraten sprang i traildojor. Jag var tvärtvåa när det gällde att ta sig fram i fjällterrängen kan jag säga.

Vad ligger dojorna på i pris?

@Svensk.M

Har själv gått och sneglat på ett par sådana under en längre tid. Behöver ett mellanting mellan mina vanliga löparskor och orienteringsskorna. Gillar framför allt snörningen som fått beröm i flertalet recensioner. Några synpunkter?

Sprang BAMM i ett par orienteringsskor medan kamraten sprang i traildojor. Jag var tvärtvåa när det gällde att ta sig fram i fjällterrängen kan jag säga.

Vad ligger dojorna på i pris?

Snörningen är klockren, man behöver inte oroa sig att skosnörena går upp direkt. Använde dom flitigt i helgen och jag kan inte säga att jag har nåt klaga på.

Prislappen ligger strax under tusenlappen

Edit: stavning

@falken_

Kolla lite nogrannare på Friluftsfabrikens hemsida, dom håller varje år en Multisport-tävling som är lämplig för nybörjare. Det var den jag menade med länken. :happy:

aha =) Ser intressant ut, verkar dock försent detta år, så det får bli nästa år, man tackar för infon :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...