Jump to content

Övningar som var... "lustiga"

Faers

Recommended Posts

Har ni någon gång haft en riktigt konstig övning? Hur var den i såfall. Bör kanske betänkas dock att allt inte är lämpligt att skriva ;)

Jag kan dock börja:

I somras då våra lag tränade till HvSS i Stockholm(Vällinge) så höll vi till på vårt hemmafält. Björka, ett gammalt draken flygfält med lååååååånga startbanor.

Våra instruktörer fick för sig att vi skulle gå längs denna mitt i natten, hela varvet runt och svara på några frågor. Sagt och gjort, det var inga problem mer än att ett av papperna var gömt.

Men när min grupp återkommer till förläggningen så upptäcker vi att våra två instruktörer är försvunna. Rent konfunderade tittar vi oss omkring, dvs alla utom Toremo som står i bakgrunden och säger(mumlar)

"Killar vi har gisslan här..." Det upprepade han tjugo ggr tills jag blev irriterad, vände mig om och frågade va f*n det var. Han peckade på det jag trodde var väskor, men som nu syntes vara våra instruktörer. Bakbundna med kattstrypa-snaror och medvetslösa.

Min grupp står där förvånade fem min innan den andra kommer. Vi skriker till dem att skynda sig och kolla. Då släpper allas våran Simpson kommentaren:

"Vad har dom nu muppat sig med?"

Dom kommer fram står lika förvånade. Efter ett par min kommer vi på att vi kanske skulle befria dom. Gjorde vi det kvickt och lätt. Men nu var frågan, vem hade gjort det? Dom sjävla sa någon, men det gick ju inte med tanke på banden sa en annan. Så vi började tro att terrorister hade tagit sig in på området.

Då får vi för oss att väcka dom, med diverse metoder som kanske inte alla var så lämpliga. Det var allt från att hålla igen andningsvägarna tills dom gav sig och berättade till att peta upp grässtrån i näsan.

Men vi avbryts av ljud i skogen, och då tänder vi en ficklampa och lyser omkring, men ser inget. Simpson leverar sin andra replik för kvällen "Jag tar yxan!" Sagt och gjort. Persson meddelar att han tar KLAS. Själv så drar man sin kniv, som dock inte hade gjort någon skillnad. Vi bestämmer oss för att rensa tältet, men killen som ska in vänder sig om på tre med kommentaren "Nä vi skiter i det"

Därefter ger sig tre st iväg för att kolla vad som finns i skogen. Vi blir dock stoppade av en kille som säger att vi kommer bli dödade. I den sekunden bryter helvetet löst. Ur skogen kommer det tre skuggor rusandes i full fart (en efter en kommer) och skriker. Även vi skriker att vi har vapen etc, instruktörerna skriker (det var ju bara ett skämt trots allt) att vi inte ska slå ner någon, jag skriker "Där är en! Och en till! Och en till!" Ficklampan åker över hela stället och det är bara kaos. En halvtimme senare sitter alla vid en stor eld och utvärderar och har allmänt mysigt :baskerPa: Visar sig att vi passerat fordonet som "fi" tog dit med, men det var så väl kamoflerat så vi såg det inte.

• 3 months later...

Jag får väl dra mitt strå till stacken... Det var en gång... för länge sedan en HvU-pluton i norra Skåne som blev låvade en "Combat" övning av sin ungdomsledare. På lördagsmorgonen infann sig alla uppe på hemvärnsgården (det var då det fanns en i varje socken), där mötte u-led upp och öppnade raskt upp "gubbarnas" vapenkistor, "-Ta vilka vapen ni vill ha!". Det blev måååånga Ak4 och en och anna K-pist, något Mauser var inte intressant. Därefter lastades vi in i en buss och kördes till närmsta övningsfält. Där dumpade U-ledaren oss och sa "-Jag hämtar er på söndag eftermiddag!" Sedan åkte han. Kvar stod 30 parvlar, beväpnade till tänderna och med så mycket lösplugg att vi inte orkade bära allt. Det hände en del den helgen... folk togs tillfånga och bands med ståltråd vid träd mitt i storaskogen, skyttegravskrig i värnen och "Rambotokerier" hela helgen. Japp! jag tror vi gjorde slut på all ammo! Det var förvisso före "Milton (Röda Korset)"... dvs ~25 år sedan. :camo:

Edited by Lfskbat

Jag får väl dra mitt strå till stacken... Det var en gång... för länge sedan en HvU-pluton i norra Skåne som blev låvade en "Combat" övning av sin ungdomsledare. På lördagsmorgonen infann sig alla uppe på hemvärnsgården (det var då det fanns en i varje socken), där mötte u-led upp och öppnade raskt upp "gubbarnas" vapenkistor, "-Ta vilka vapen ni vill ha!". Det blev måååånga Ak4 och en och anna K-pist, något Mauser var inte intressant. Därefter lastades vi in i en buss och kördes till närmsta övningsfält. Där dumpade U-ledaren oss och sa "-Jag hämtar er på söndag eftermiddag!" Sedan åkte han. Kvar stod 30 parvlar, beväpnade till tänderna och med så mycket lösplugg att vi inte orkade bära allt. Det hände en del den helgen... folk togs tillfånga och bands med ståltråd vid träd mitt i storaskogen, skyttegravskrig i värnen och "Rambotokerier" hela helgen. Japp! jag tror vi gjorde slut på all ammo! Det var förvisso före "Milton (Röda Korset)"... dvs ~25 år sedan. :bash:

Ja vad ska man säga.. idiotisk gjort av u-ledarna.. men fasiken vad kul det låter :camo:

en av de mest oplanerade övningar jag varit på.

Då var det tänkt att vi skulle ha kombinerad första övning för dom nyinryckta och bistå med hjälp vid en orienteringstävling. Det slutade med att allt blev lök. Vi blev ca 8 - 10 pers med mat och mtrl för 25. Sen mitt i allt slöande blev det tårta. Ett kännetecken för Kapten. O i Jämtland. Kändes inte som vi gjorde något annat än att äta hela tiden. Frågade mig flera ggr om inte övningsbudgeten kunde användas till vettigare saker. Men ja, det är ju Hv :worthy:

Okej..nu är det såhär va..jag är rätt snäll och så, så denna ggn tar jag inte bort något inlägg...

MEN...

Detta är ett forum för Ungdomsverksamhet inom FM.....Således....tinhead....passar inte inlägg om lustiga övningar under GU / vuxna Friv in här.....utan i t.ex. luckan...leta gärna upp lämplig tråd där, och PMa mig sedan, så ska jag flytta inlägget åt dig :)

Fortsätt on-topic nu

//Max

Underbefäl

Edit: Sådär! Tinheads inlägg återfinns nu i http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=383

Hur är det att vara HvU nu? Vad jag förstår så har ni det skittråkigt... eller? Ni får ju knappt bära uniform.. och skjuta ska vi inte tala om... cal 22... jätteskoj :D

När jag var HvU var vi oftats B-styrka till gubbarna och det gedigna kursutbudet var ett smörgåsbord med tex: Vinterkurser, vildmarksveckor, motorkurser (Volvo Valp (Tgb903), Lv-kurser (20mm Lv-akan) mm.

Hur är det idag? Motorkurser? Moped då?

Stackare :(

Skjuta får man fortfarande göra... 17 år och uppåt + genomförd gevärsutb (.22lr) gäller för att få skjuta AK4, AK5 samt K-pist M/45. Efter att man fyllt 18 år och deltagit i vht under 3 år så får man även delta i viss stridsutbildning. Detta kan dock skilja sig från förening till förening. Vissa har t.ex. tagit bort stridsutb helt och hållet, och satsar istället mer av tiden på ledarskapsutb.

Kurser finns det fortfarande gott om! Både regionala och centrala.... vinterkurser... fjällmarscher..... överlevnadskurser o s v.

Så sååååå tråkigt är det inte! :)

Hur är det att vara HvU nu? Vad jag förstår så har ni det skittråkigt... eller? Ni får ju knappt bära uniform.. och skjuta ska vi inte tala om... cal 22... jätteskoj :)

När jag var HvU var vi oftats B-styrka till gubbarna och det gedigna kursutbudet var ett smörgåsbord med tex: Vinterkurser, vildmarksveckor, motorkurser (Volvo Valp (Tgb903), Lv-kurser (20mm Lv-akan) mm.

Hur är det idag? Motorkurser? Moped då?

Stackare :(

Njaa så tråkigt är det inte. Har skjutit prickskyttegevär 90, ak5 och ak4. Så skytte finns fortfarande. Har vart C-styrka åt US mfl. Så jag är trots "omständigheterna" rätt så nöjd ,O

Edited by HvU-johan

Låter betryggande grabbar! Vår HvU avd packade ihop för de fick bara vårda mtrl efter våra övningar så jag kan fatta att de var BESVIKNA, hade jag också varit om jag alltid fick vara "städpatrull" och inte stridspatrull :blink:

En halvtimme senare sitter alla vid en stor eld och utvärderar och har allmänt mysigt :)

vad kom ni fram till?

jag känner att sånt här inte riktigt hör till kärnvht, nakenskjutningen är en smekning jämfört med sånt här.

lägg ner sån jäkla dagisvht.

Lägg ner uppblåsta människor...

Vi kom fram till att man ska vara mer vaksam när sånt händer. Ser man att någon ligger bunden på merkan är ju ngt snett.

Och nakenskjutning är väl aningen värre med tanke på att vi inte ens hade en enda bössa med oss.

Håller med GC1 lite. Det är såna övningar som kan ge sne bild av ungdomsverksamhet.

Däremot så tycker jag verkligen inte att det är nån "jäkla dagisvht". Faktiskt ypperlig ledarskapsutb och möjlighet att få ungdommar att komma ut o röra på sej lite i skog o mark. Men det är en annan diskution. :happy:

/Mvh Johansson, "Dagisbarn" i tre år :banghead:

Edited by HvU-johan

• 3 years later...

När vi hade en FRO kur så höll vi på att installera oss på våra stationer när helvetet bryter lös i apparaterna olika meddelande far fram och tillbaka och ledare 1 säger att det ena meddelandet är ifrån ett Gripen. Vi sitter i mer än en timme och rensar upp på etern genom att be vissa hålla käften och dämpa och ha oss. Sedan när vi väl har fått fram Gripenpilotens meddelande och dekryptar det så får vi fram: Ni har klarat övningen grattis. Efter det gjorde vi Bygga/Riva Mast resten av dagen.

• 10 months later...

En av de absolut roligaste grejerna vi gjort var när vi agerade b-styrka emot det lokala insatskompaniet under en KFÖ. De var ett helt kompani, väpnade till tänderna. Vi var en pluton, med en Ak per varannan person (en som sköt och en som sprang efter och fyllde upp magasinen). Vi hade tre gisslan, och var omringade.

Snabbgenomgång:

Förhandlingarna sket sig....

Gisslan dog..

Vi fick panik, och utförde "mejning" med Ak4:an (full auto från höften) mot insatskompaniet

Hälften av ungdomarna mejades ner av deras ksp.

Resten sprang som fan emot Fap:en, och slumpmässigt tömde ett mag då och då.

När vi väl kom fram, så var det bara tre kvar... resten var fångar, "stupade" eller skadade..

Minnen för livet :baskerHV:

En av de absolut roligaste grejerna vi gjort var när vi agerade b-styrka emot det lokala insatskompaniet under en KFÖ. De var ett helt kompani, väpnade till tänderna. Vi var en pluton, med en Ak per varannan person (en som sköt och en som sprang efter och fyllde upp magasinen). Vi hade tre gisslan, och var omringade.

Snabbgenomgång:

Förhandlingarna sket sig....

Gisslan dog..

Vi fick panik, och utförde "mejning" med Ak4:an (full auto från höften) mot insatskompaniet

Hälften av ungdomarna mejades ner av deras ksp.

Resten sprang som fan emot Fap:en, och slumpmässigt tömde ett mag då och då.

När vi väl kom fram, så var det bara tre kvar... resten var fångar, "stupade" eller skadade..

Minnen för livet :baskerHV:

• 5 months later...

Låt se lite nytt här bland papperna.

Drämde spaden i huvudet på en förvånad kompis när han mitt i natten smugit ut för att uträtta behovet utan att jag märkt det. Trodde på allvar att det var en varg, älg eller ett viltsvin som var utanför. Lite bandage och han var klar att gå och lägga sig.

Höst och vi får en karta som vi ska följa mitt i natten utan lampor eller kompass. Kommer fram till en glänta och hör hur det surrar. Tittar upp och ser smått hur det är en elledning. Vi räknar ut att vi kan följa elledningen till en väg och därifrån snabbt komma på plats. Vi går och går och grå. Det blir morgon och vi har nu gått i ca 6 timmar. Vi hade fått vapen och vetat att någonstans på vägen skulle där finnas ett bakhåll. Då och då på natten hör vi saker varvid vi springer in i skogen och väntar. Tillbaka ut och framåt. Vi ser en gård och går in och väcker folket för att fråga dom om direktiv. Visar sig att vi gått åt fel håll hela natten. Får telefon och ringer till lägret och ber dom via radio kalla på dom som väntar på oss att komma och hämta oss. En timme senare kommer bilen.

På natten får vi då istället skjuta som fasiken. Bef ville ge oss ett plåster på såren och plockar fram diverse material. Lyspistol, AK, samt lite annat. Fi kommer över ängen. Dom tror dom är skyddade. Då flyger lysgranaten upp i luften och sprider ett starkt sken över fältet. Vi plockar dom en och en.

• 7 months later...
  • 3 years later...

Alltid kul att väcka en gammal tråd.

Besöker en ungdomsavdelning runt 2012-2013 uppåt i landet. Det ska ske en slutövning och befälen ska biffa till sig och skryta om hur bra dom är och att just denna avdelning is the shit pga mitt och en kamrats besök. Ungdomarna får en karta, riktning och sen släpps vi ut i ett villa område och sedan vidare in i skogen. Jag är med gruppen som är ute. Befälen åker till ett nerlagt regemente och latar sig och mer eller mindre skiter i övningen. Någon lurar i alla att det är spaning på allvar och att ryssen befinner sig 20 cm från ansiktet på ungdomen som leder marschen. Man väljer att stanna i 2 min per 150m för SOLO, tröttnar till slut och säger åt muppen att traska på då vi har 2 mil att gå på några få timmar.

Det blir mörkt, vi ska hitta ett ställe att sova på och vi får tydligen sova vart vi vill och vi har bara ryggan med lite prylar och inget att sova i eller ligga på. Ute på en åker fanns någon form utav skjul som "chefen" tyckte va bra, lite tveksamt att 30 pers ska lägga sig i någons privata egendom. Aja skitsamma. Detta ska enligt direktiv rapporteras in via RA145 när vi ska slagga, befälen mer än 3 mil bort som tittar på tv = ingen förbindelse. Någon ungdom får panik och ringer till sina päron som får hämta upp denne. Vid morgon så går vi vidare, ett befäl kommer i en bil och skäller ut oss för att vi inte rapporterat.

På eftermiddagen stukar jag lätt foten och väljer att avböja då övningen är något efterbliven och befälen varken syns till eller sköter övningen. Jag få då någon form av uppgift att hjälpa till med övningen. Tiden har helt klart stått stilla gällande Säki och hur ungdomsverksamheten ska utföras på den här avdelningen. På kvällen ska man skjuta lite signalpistol mot ungdomarnas förläggning och OP, de ger mig, med ingen utbildning en pistol med lite krevadpatroner och annat gott. "ut och skjut lite". Vet hur man skjuter denna, knästående osv så säkerheten för mig personligen är inga problem. Dock får jag ingen hörselskydd då detta inte behövs enligt ungdomsledaren, jag stoppar in lite dasspapper i öronen, man är ju inte en idiot.

Efter lite pangande så tände inte en patron, en av instr tar ut den, kastar den i skogen med mynningen på patronen mot ungdomarnas OP ungefär 50 m bort :} . Efter en liten stund så går han fram, tar upp den och testar att skjuta iväg den och sen tänder av.

Ungefär den här nivån låg hela övningen på tills man åkte hem. Var då fortfarande ungdom och kunde inget om säki men fattade såklart att så här gör man inte. Efter att ha blivit instr själv och sen tänkt tillbaka på det här så vill jag åka upp till ungdomsledaren och strypa han långsamt. Rätt fet olycka kunde ha hänt med signalpatronen som låg mot deras Op och sen att man inte har konstant samband med gruppen. Man håller även inte koll på när ungdomar bryter och åker hem.

Valde att hålla tyst om detta för att inte sätta dom i skiten, men nu i efterhand skulle ju detta ha anmälts egentligen. :tveka:

• 4 weeks later...

Alltid kul att väcka en gammal tråd.

Besöker en ungdomsavdelning runt 2012-2013 uppåt i landet. Det ska ske en slutövning och befälen ska biffa till sig och skryta om hur bra dom är och att just denna avdelning is the shit pga mitt och en kamrats besök. Ungdomarna får en karta, riktning och sen släpps vi ut i ett villa område och sedan vidare in i skogen. Jag är med gruppen som är ute. Befälen åker till ett nerlagt regemente och latar sig och mer eller mindre skiter i övningen. Någon lurar i alla att det är spaning på allvar och att ryssen befinner sig 20 cm från ansiktet på ungdomen som leder marschen. Man väljer att stanna i 2 min per 150m för SOLO, tröttnar till slut och säger åt muppen att traska på då vi har 2 mil att gå på några få timmar.

Det blir mörkt, vi ska hitta ett ställe att sova på och vi får tydligen sova vart vi vill och vi har bara ryggan med lite prylar och inget att sova i eller ligga på. Ute på en åker fanns någon form utav skjul som "chefen" tyckte va bra, lite tveksamt att 30 pers ska lägga sig i någons privata egendom. Aja skitsamma. Detta ska enligt direktiv rapporteras in via RA145 när vi ska slagga, befälen mer än 3 mil bort som tittar på tv = ingen förbindelse. Någon ungdom får panik och ringer till sina päron som får hämta upp denne. Vid morgon så går vi vidare, ett befäl kommer i en bil och skäller ut oss för att vi inte rapporterat.

På eftermiddagen stukar jag lätt foten och väljer att avböja då övningen är något efterbliven och befälen varken syns till eller sköter övningen. Jag få då någon form av uppgift att hjälpa till med övningen. Tiden har helt klart stått stilla gällande Säki och hur ungdomsverksamheten ska utföras på den här avdelningen. På kvällen ska man skjuta lite signalpistol mot ungdomarnas förläggning och OP, de ger mig, med ingen utbildning en pistol med lite krevadpatroner och annat gott. "ut och skjut lite". Vet hur man skjuter denna, knästående osv så säkerheten för mig personligen är inga problem. Dock får jag ingen hörselskydd då detta inte behövs enligt ungdomsledaren, jag stoppar in lite dasspapper i öronen, man är ju inte en idiot.

Efter lite pangande så tände inte en patron, en av instr tar ut den, kastar den i skogen med mynningen på patronen mot ungdomarnas OP ungefär 50 m bort :} . Efter en liten stund så går han fram, tar upp den och testar att skjuta iväg den och sen tänder av.

Ungefär den här nivån låg hela övningen på tills man åkte hem. Var då fortfarande ungdom och kunde inget om säki men fattade såklart att så här gör man inte. Efter att ha blivit instr själv och sen tänkt tillbaka på det här så vill jag åka upp till ungdomsledaren och strypa han långsamt. Rätt fet olycka kunde ha hänt med signalpatronen som låg mot deras Op och sen att man inte har konstant samband med gruppen. Man håller även inte koll på när ungdomar bryter och åker hem.

Valde att hålla tyst om detta för att inte sätta dom i skiten, men nu i efterhand skulle ju detta ha anmälts egentligen. :tveka:

Hade något sådant hänt på min ort så hade det tagit liv i helvete.

För att bidra till tråden: Det roligaste var väl när beflaget (med undertecknad) lussade för ungdomarna genom att blasta minibuss stereo med julmusik, utklädda i kronans underlakan och tomtebloss.

• 7 years later...

Tänkte att jag kunde bidra med något medan jag väcker en gammal tråd. Ber om ursäkt i förväg för stav fel och andra grammatik problem.

Detta skedde när jag var FK för tre år sedan. Det var spanings övning mellan fyra grupper i våran avdelning. På den tiden bestod vår avdelning av cirka 120 GKs så det gick att ha så många grupper. Jag hamnade på både eld post och som signalist inne i tältet med en annan person medan resten av vår grupp var ute på spaning och patrull. Dem som var LK var ute och hämtade mer ved då vi tydligen fått slut och elden i kaminen dog ut.

Plötsligt springer två ungdomar in och springer runt i tältet som att de lekte kul eller liknande. Jag tänkte inte mycket på det och fortsatte med radion. Då kom instruktören in i tältet och märkte att det var två nya. Dialogen gick ungefär så här:

Instruktör: Men, vilka är ni? Er har jag inte sett tidigare.

Ungdomar: Hej, vi är instruktörer och är här för att busa med er. 

Instruktör: aah, grattis! Ni har precis rusat in i fiende tältet och blivit dödade. 

Tydligen var "ungdomarna" instruktörer (de var rätt korta dock...) och hade följt efter en patrull med deras bandvagn. De sat och skämtade i tältet i ett tag om hur de var som pingviner när de gled ner för den leriga vallen utanför tältet. Sedan gick de ut och körde iväg med deras bandvagn.

Riktigt märklig övning.