Jump to content

T2, Skövde 2006

Recommended Posts

Tråden för oss som skall till T2 i Skövde till sommaren. Förväntningar, förhoppningar, rädslor allt diskuteras!

Någon annan som skall till informationsdagen i maj? Åker mest dit för att jag är intresserad av hur området ser ut och dessutom få ut kängorna.

Någon som redan gjort sin tjänst där och vill beskriva existensen på T2 för oss ovetande kanske?

Jag rycker in som Sambandsman (KO901), vad rycker du in som?

• 4 weeks later...
Guest Forssman

låg inne på eskortpluton och muckade nu i april. Hela T2 är röv med massa låtsaskrigare(läs tross,ledning etc.) och den äckliga logbasen.

glad att vi i princip spenderade noll tid med t2 på slutövningen.

viva la Mek.Skytte.

låg inne på eskortpluton och muckade nu i april. Hela T2 är röv med massa låtsaskrigare(läs tross,ledning etc.) och den äckliga logbasen.

viva la Mek.Skytte.

Herregud... :baskerPa:

viva la Mek.Skytte.

Finns inte Trängen så kan inte övriga markförband verka :D:ak:

Tråden för oss som skall till T2 i Skövde till sommaren. Förväntningar, förhoppningar, rädslor allt diskuteras!

Någon annan som skall till informationsdagen i maj? Åker mest dit för att jag är intresserad av hur området ser ut och dessutom få ut kängorna.

Någon som redan gjort sin tjänst där och vill beskriva existensen på T2 för oss ovetande kanske?

Visserligen så är jag inte jätteaktiv på det här forumet, men man får väl komma ur lurkningen lite då och då.

Ska till T2, ska till informationsdagen och ska göra lumpen som Sambandsman (KO901) :banghead:

Visserligen så är jag inte jätteaktiv på det här forumet, men man får väl komma ur lurkningen lite då och då.

Ska till T2, ska till informationsdagen och ska göra lumpen som Sambandsman (KO901) :banghead:

Is this destiny? Då vet jag hela fyra KO901 som kommer (inklusive mig)! Undrar hur många som Sambandsmän som utbildas utbildas totalt?

viva la Mek.Skytte.

Nu blir jag förvirrad.....

Låg du på T2 eller på P4 eftersom du skriver "viva la Mek.Skytte." vad jag vet utbildar INTE T2 det slaget av soldater.

:camo:

Eskorten vill gärna gämföra sig med de stora killarna borta på P4.

Som mig veterligen iofs kallar sig för pansarskytte?

Skillnaden mellan 20mm och 40mm och hjul och band är inte alltid heller så helt uppenbar när man talar med besättningarna.

För övrigt undrar jag lite vilka man som eskort spenderar tid med om inte det man ska eskortera?

Edited by dxl

Eskorten vill gärna gämföra sig med de stora killarna borta på P4.

Som mig veterligen iofs kallar sig för pansarskytte?

Skillnaden mellan 20mm och 40mm och hjul och band är inte alltid heller så helt uppenbar när man talar med besättningarna.

För övrigt undrar jag lite vilka man som eskort spenderar tid med om inte det man ska eskortera?

Är det mycket flickor på eskort-plutonen? för då... :camo:

Men är det inte lite typiskt för trångsynta människor att inte se helheten i systemet... Att hur bra klarar sig en armé utan helhetstänkande... med pansar, ledning, underhåll osv. Samt hur bra ska killarna på pansar klara sig utan eskot-möjligheter... :clap:

När jag gjorde gu så var var det nb21 och t3 i samma stad och samma område... och ju lägre ner man kom i hirakin ju större avsky var det mellan förbanden ifråga och ofta så beror det på total okunskap som den låga nivån uppvisar... För vad ska vi med en eskortpluton till ifall det inte finns ngt att eskortera? vad ska vi med underhållstjänst till om det inte finns ngt att underhålla? vad ska vi med pansar till ifall de inte kan få mat, drivmedel och am?

tillägg> Så ni som gör vpl ni ska vara glada över att få göra den, och tänk på att ni är delar av ett system. Fallerar en del i systemet kan det få stora konsekvenser i en annan del av systemet. Var ödmjuka och visa respekt med andra förbannd, vapengrenar och soldater.

Edited by Fk Satan

Sen kan dewt ju vara nyttigt med lite vänskaplig rivalitet. Det kan motivera folk att prestera bättre då man vill slå grannregementet. Ett typiskt sådant exempel är T2 vs P4. Jag låg ju själv på T2 och befälen indoktrinerade lite rivalitet mot P4. Uttryck som "kortjackor" och "De som bär sadelskydd på skallen" var vardag. Så länge som alal förstår att rivalieten är vänskaplig så kan det vara bra. Dock så finns det ju sånna människor som tror att rivaliteten är blodigt allvar och spöar varanda på krogen, osv. Det är ju självklart inte bra.

Då var man hemma efter en trevlig besöksdag. Synd att vi inte fick ut kängorna, men man överlever nog ändå.

Undrar hur många som Sambandsmän som utbildas utbildas totalt?

Tror att jag räknade det till 14-16 på första kompaniet. 4 av dom ska köra/skjuta Patgb 203A och resten verkar ha mer sambandsinriktad tjänst.

Då var man hemma efter en trevlig besöksdag. Synd att vi inte fick ut kängorna, men man överlever nog ändå.

Undrar hur många som Sambandsmän som utbildas utbildas totalt?

Tror att jag räknade det till 14-16 på första kompaniet. 4 av dom ska köra/skjuta Patgb 203A och resten verkar ha mer sambandsinriktad tjänst.

Aha, jag räknade aldrig själv under genomgången, så det stämmer nog. Btw, undrar hur utvalet till skytt/Patgb 203A går till?

Förare kan jag glömma för jag saknar körkort :(

Edited by Blanco

Ingen riktig koll på varför det blev så. Men jag vet att det var brist på folk till trafikpluton. Så de tog väl alla de kunde få tag i eller nått. Det var till och med så att de gick in och snodde några personer från transportpluton till trafikpluton första dagen.

Jag rycker in på T2 som Sjukvårdsgruppbefäl i sommar. Var dock inte på informationsdagen, men det var bra hoppas jag? Läste på t2.mil.se att det var väldigt många anmälda.

Befälen sa något om ca 400 personer närvarande

Blir väl mitt första inlägg här. Har för mig jag reggade mig här för några år sedan men inget av de namn som jag brukar regga mig med fanns tydligen när jag ville ha nytt lösenord. Så är antagligen borttagen.

Nåväl, ska rycka in som underhållssoldat. Var på informationsdagen och det var nyttigt. Ett tag under dagen kändes det som "va fan valde jag att göra lumpen för...?" men den känslan ändrades mot att det nu känns okej.

På tal om befälen så gav de jag träffade ett seriöst intryck. Främst kompanichefen och snubben som var chef för utbildningsbataljonen. Nu träffade jag visserligen de endast under 1 dag...

Sen om rivalitet så verkar de vilja få till lite rivalitet mot kompanierna. Med innebandy turneringar... Inget fel i det tycker jag om det stärker gruppkänslan.

Aha, jag räknade aldrig själv under genomgången, så det stämmer nog. Btw, undrar hur utvalet till skytt/Patgb 203A går till?

Förare kan jag glömma för jag saknar körkort :(

Befälen valde dom som dom tyckte var lämpliga. Det verkade inte vara mer än det.

Och B-körkort är nästan ett måste, eftersom det var ungefär 99,99% sannolikhet att man inte blev förare om man inte hade det... ;)

• 2 weeks later...
Guest Forssman

@ rille116

jo, det utbildas en pluton, en eskortpluton.

@dxl

vi spenderade tid med p7 och p4 till viss del.

anledningen till mitt agg mot logbasen är att det är så jävla bullibojboj.

"kan vi få lite kaffe till gaten, varmt gott kaffe"

är ett exempel på vad som hördes på radion. sen var det även diskutioner om eldposttider på radion. man blir lätt trött.

Vår uppgift var att eskortera. men 2 dagar in på slutövningen så upphörde eskorterna. anledningen var som vi förstod det att det var för mycket jobb att samordna detta, och alltså inte p.g.a. att transporterna upphörde eller att hotbilden förändrades.

och för att sysselsätta oss så skickade dom iväg och och vi vart underställa andra, vilket jag i efterhand är tacksam för.

När vi var underställda andra så ordnades det med b-styrka och allt var väldigt seriöst upplagt. medan "hemma" på logbasen kändes allt som nån lam andrahandssortering.

ni kommer förstå när ni väl är på plats.

Edited by Forssman

@dxl

är ett exempel på vad som hördes på radion. sen var det även diskutioner om eldposttider på radion. man blir lätt trött.

Vår uppgift var att eskortera. men 2 dagar in på slutövningen så upphörde eskorterna. anledningen var som vi förstod det att det var för mycket jobb att samordna detta, och alltså inte p.g.a. att transporterna upphörde eller att hotbilden förändrades.

och för att sysselsätta oss så skickade dom iväg och och vi vart underställa andra, vilket jag i efterhand är tacksam för.

När vi var underställda andra så ordnades det med b-styrka och allt var väldigt seriöst upplagt. medan "hemma" på logbasen kändes allt som nån lam andrahandssortering.

Varför var det så då? Dåliga befäl? ,O

Ska själv in till T2 och jag hoppas få något soldatigt gjort och försöker ta reda på så mkt som möjligt om hur det är där. Sorgligt nog så är det flesta som har något att säga om regementen utomstående och jag har knappt hört någon som faktiskt legat där :(

@dxl

Varför var det så då? Dåliga befäl? :D

Ska själv in till T2 och jag hoppas få något soldatigt gjort och försöker ta reda på så mkt som möjligt om hur det är där. Sorgligt nog så är det flesta som har något att säga om regementen utomstående och jag har knappt hört någon som faktiskt legat där :(

Några av de bästa befälen jag har träffat på änsålänge var på T2... och möjligt några av de sämsta också, även om de inte märks lika mycket, då FM har en förmåga att sparka uppåt.

En annan fördel Med T2, är att mycket av verksamheten har direkt civil motsvarighet, så möjligheten att få civil kompetens är stor.

Anlendingen till att folk pratar som de gör, är att T2s verksamhet liknar, numera, ingen annan inom Armén, vilket vissa har svårt att förstå. T2 sysslar INTE med strid, även om alla givetvis skall kunna strida, för vi övar trots allt för krig.

Ödmjukhet inför uppgiften.

• 1 month later...

Lycka till alla ni som rycker in imorgon! Låg själv på T2, på Karlsborgs kompani, trosspluton som blev bästa pluton utbildningsåret 05/06.

Till alla er som ska in som Sjukvård, passa er för Löjtnant B*******r!

Kan även påpeka att nuvarande Löjtnant O****n(då fänrik) är riktigt nitisk vid både visitation vid uppställningarna ( glöm ej knäppa alla fickor!) samt vid vapenvisitation.

Önskar er ett trevligt år vid T2.

Edited by kalpdal

Lycka till alla ni som rycker in imorgon! Låg själv på T2, på Karlsborgs kompani, trosspluton som blev bästa pluton utbildningsåret 05/06.

Till alla er som ska in som Sjukvård, passa er för Löjtnant B*******r!

Kan även påpeka att nuvarande Löjtnant O****n (då fänrik) är riktigt nitisk vid både visitation vid uppställningarna ( glöm ej knäppa alla fickor!) samt vid vapenvisitation.

Önskar er ett trevligt år vid T2.

Och detta har varit uppe förut, nämn gärna inte personer som inte gett sin tillåtelse på ett allmänt forum!

Och "passa er för" är bullshit på högsta nivå, båda nämnda löjtnanter är mycket kompetenta, kunniga och rättvisa (så rättvist det blir i det gröna 0:) ).

Men givetvis lycka till för alla ni som rycker in, kommer och hälsar på er på regementets dag och ställer frågor ni inte kommer kunna svara på :surprise:

Edited by M00nStalker

Jag tycker också att dom är väldigt bra befäl. Dom var med i Trossplutons befälslag spm var det bästa befälslaget på hela T2 enligt vad vi tyckte under våran utbildning. All heder åt dom sju herrarna tror jag att det var.

Inget illa menat i "passa er för" bla bla bla. Två av de bästa officerarna på T2 som sagt.

Kabelman Johansson Trosspluton 05/06