Jump to content

Förkylning och träning

Blanco

Recommended Posts

Har haft en extremt seg förkylning i ca tre veckor, ont i halsen och snorighet, och som jag alltid har hört är skall man inte träna när man är förkyld så jag har inte gjort det. Men det börjar dra ut på tiden och jag behöver tips för att bryta förkylningen så jag kan återuppta och ta igen det jag förlorat under tiden.

Tips mot förkylning? :clap:

Har haft en extremt seg förkylning i ca tre veckor, ont i halsen och snorighet, och som jag alltid har hört är skall man inte träna när man är förkyld så jag har inte gjort det. Men det börjar dra ut på tiden och jag behöver tips för att bryta förkylningen så jag kan återuppta och ta igen det jag förlorat under tiden.

Tips mot förkylning? :clap:

Har det gått så lång tid hade jag nog uppsökt doktorn.

Definiera din förkylning. Handlar det om halsont? Feber? Eller bara rinnande näsa? Färg på slemmet? Ont i kroppen?

Att bryta en förkylning handlar om att ge kroppen möjligheter att göra det. Drick mycket vatten och framför allt - ät mycket! Kroppen kräver mycket energi för att vinna kampen över "bugsen". Hög kontiunelig feber är lika energikrävande som en kontiunelig joggingtur.

Vad ska man vara särskilt uppmärksam på vid förkylning?

Förkylning är som regel en godartad sjukdom som varar i högst en vecka. Det händer ibland att sjukdomen utvecklas till inflammation i ögon, bihålor, öron, hals eller luftvägar. Vid misstanke om detta är det en bra idé att söka läkare, eftersom en sådan försämring kan kräva behandling.

netdoktor

Definiera din förkylning. Handlar det om halsont? Feber? Eller bara rinnande näsa? Färg på slemmet? Ont i kroppen?

Att bryta en förkylning handlar om att ge kroppen möjligheter att göra det. Drick mycket vatten och framför allt - ät mycket! Kroppen kräver mycket energi för att vinna kampen över "bugsen". Hög kontiunelig feber är lika energikrävande som en kontiunelig joggingtur.

Vad ska man vara särskilt uppmärksam på vid förkylning?

Förkylning är som regel en godartad sjukdom som varar i högst en vecka. Det händer ibland att sjukdomen utvecklas till inflammation i ögon, bihålor, öron, hals eller luftvägar. Vid misstanke om detta är det en bra idé att söka läkare, eftersom en sådan försämring kan kräva behandling.

netdoktor

Tja, förkylningen är väl ganska "lätt", halsont och "täpp"-i-näsan är dom dominerande dragen. Ingen feber, ibland "lock för öronen". Slemmets färg har jag inte undersökt närmare, men färglöst (typ tapetklister) och genomskinligt. Men utöver det så är det inget speciellt

För någon som försöker träna är förkylning värre än lede fi. :-(

Du vet vad de säger... once, a happenstance; twice, a coincidence; thrice, enemy activity.

Så... Tre veckor sa du?

...låt konspirationsteorierna flöda!

:blink: Hrm. Eller inte. Got carried away. Will calm self down.

Tja, förkylningen är väl ganska "lätt", halsont och "täpp"-i-näsan är dom dominerande dragen. Ingen feber, ibland "lock för öronen". Slemmets färg har jag inte undersökt närmare, men färglöst (typ tapetklister) och genomskinligt. Men utöver det så är det inget speciellt

Gå till Läkare!

Dom kan skriva ut Rinexin.

Det hjälpte mig vid en elakare seg förkylning..

Det läkaren sa till mig var att det härjade i bihålorna och halsont kom från att en hel del från bihålorna åker via halsen ner i magen.

(fritt ihågkommet, fick en jäkla lång utläggning om hur det funka..)

Jag hade en elendig hosta som varade i nära 4 veckor trotts antibiotika och hostmedicin i massor. Inget bet på det förän det en dag helt plötsligt försvann. Och det skummaste var att den dök upp dagen efter MUCK.

Tja, om det intresserar någon kan jag rapportera att förkylningen har nästan helt släppt sitt grepp om mig (peppar peppar), så snart är jag igång med träningen igen. Bara lite över en månad förlorad :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...