Jump to content

Jägarträning

Guest Willa

Recommended Posts

Guest Willa

Jag är då 89:a och har försökt börja träna på allvar inför mönstringen. Just nu tränar jag 3-4 styrke pass och 3 spring pass på gymmet per vecka.

Måndag: springer på band 5 km + styrketräning

Tisdag: springer 5 km

Onsdag: Vilar

Torsdag: Styrketräning

Fredag: springer 5 km + cykel 20 min

Lördag: Vilar

Söndag: Styrka

Jag undrar då vad man bör uppnå för jägar testerna på mönstringen. Är det viktigt att börja träna med tung packning om jag ska extra mönstra? Hur gjorde du?

Jag är då 89:a och har försökt börja träna på allvar inför mönstringen. Just nu tränar jag 3-4 styrke pass och 3 spring pass på gymmet per vecka.

Jag undrar då vad man bör uppnå för jägar testerna på mönstringen. Är det viktigt att börja träna med tung packning om jag ska extra mönstra? Hur gjorde du?

om du vill veta hur mycket andra tränar finns det en mycket bra tråd några rader ner som handlar om just det.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20361

om du söker lite finns det massvis med tips.

Nu vet jag inte vad du tränar när du säger styrka men du bör träna mycket mer uthållighet. Längre löpning i långsammare tempo och mindre styrketräning. Även marschspass med lättare rggsäck kan pressas in här och var. För just mönstringen så kan du börja köra höginstensiv cykling veckorna innan samt träna på styrke och jägartestet men även om dessa saker är det man måste klara så ska du inte ha dem som mål. Att klara av en jägartjänst kräver så mycket mer än de testerna och specielt jägartestet är mest för att kolla att man har friska knän. Så för att sammanfatta, träna för att klara av tjänsten, inte mönstringen.

För övrigt kan jag säga att jag själv inte ens har mönstrat själv men detta är vad jag har fått uppfattningen av genom att läsa på forumet och mitt eget sunda förnuft.

Till Willa.

På med ryggan och ut i skogen!!!

Lyfta skrot innomhus är väll alldrig fel. Men man behöver inga jätte biseps för att vara jägare.

Det man dock behöver är starka ben.rygg och uthållighet. Nu vet jag ju inte hur det ligger till med din fältvana. Att ha koll på spritköket, mrtl.koll, göra eld och rent allmänt kunna klara sig i skogen gör allt mycket lättare.

Men egen erfarenhet av div. soldater jag har tjänstgjort med är att dom kunskaperna är minst eller mer viktiga än en massa muskler.

Nu har jag lite svårt för dagens Nintento ungdommar som ofta bara tränar innomhus!!?

Nu är jag av den åsikten att man fysar utomhus. Löpband? Hallå!!

Varför springer du inte på något elljusspår??

Nu kanske detta inte gäller just dig, men jag har egna söner som hellre går på gym än går ut och springer eller marschtränar. Måste blivit någon miss i uppfostran :lol:

Kontentan av detta inlägg är:

Ut i terrängen och kör hårt. Pressa dig längre än du tror du orkar så du får plocka fram "pannbenet".

Tänk på att fysiken måste kombineras med kunskap för att göra någon nytta.

Lycka till från en gammal jäger :huh:

Mitt tips är att inte slänga på sig ryggsäcken och ut och marshträna om du inte ens mönstrat... det finns tid för det senare, förövrigt så är det jävligt tråkigt. Och även om du nu inte skulle vara ett marschmonster när du rycker in så är inte det heller särskilt allvarligt. Kör vanlig träning, kondition och styrka för hela kroppen. Det viktiga är att du bygger upp en bra grundfysik utan att dra på dig skador, sen om du klarar av diverse jägartest beror på pannbenet, men en grundfysik är en förutsättning.

Sen när du har mönstrat och blivit antagen så kan det bli läge att lägga om träningen lite och lägga in lite marschpass, längre lågintensiva löppass m.m så som nämns. När du tränar så mycket som du gör är kosten otroligt viktig, antar att du vet om detta och käkar rätt, isåfall är det ingen fara. Ta dig en vilovecka emellanåt, kanske en per 10-12 veckor, då du inte tränar utan endast käkar massor med mat.

Tråkigt att marschträna????

Håller inte med det påståendet. Jag har mina bästa stunder när jag är ute och marschar.

Man får uppleva naturen, man hinner tänka på en det ena en de andra.

Ser man också till att lägga marschen så man är tvungen att laga till och äta sin mat när man är ute så är det kanon bra. Man kan också välja om man bara går på väg eller om man vill ta det ett steg till och göra en taktiskförflyttning igenom skogen.

Att skaffa sig lite orienterings kunskaper är heller alldrig helt fel.

Men som dom flesta har sagt:att skaffa sig en bra grund fysik är det viktigaste.

Tråkigt eller inte är väl beror väl på vem man är antar jag så tycker man om det så är det ju bara köra på, men lära sig laga mat, få fältvana, taktiskt förflyttning, orientering, packa trossen rätt m.m. har man GSU till för att lära sig, vilket man också gör. Så det behöver man inte tänka på alls såvida man nu inte tycker det är kul och gör det för den sakens skull! mvh

Håller med om grundfysiken är det viktigaste. Gym-muskler kan, enligt mina erfareheter, ofta vara ivägen då det ju är seghet och uthållighet som oftast krävs. Ofta får man inte större matportioner i fält bara för att man är stor = svårt att hålla vätskebalsan + kolhyderatnivå i en stor kropp.

Personligen tränade jag lagsport på lite högre nivå (var ingen stjärna själv men det lokala laget var bra), vilket funkade bra.

Inför inryck kan det vara värt med lite marchträning. Börja bara inte för tungt och hårt. Själv körde jag 0,5-1 mil med c:a 25kg packning, mest för att vänja rygg, axlar och knän. Om du börjar känna dig sliten i någon av dessa delar efter att tränat hårt -VILA! Tänk på att vila mella marchträningen, då den lätt ger skador när man inte är van. Även om musklerna i kroppen har orken så är lederna oftast inte vana vid ansträgningen när man börjar.

Om det är tråkigt, ta med en kompis och snacka skit under tiden du går, funka bra för mig. Oftast har man ju inte så mkt privatliv när man är ung och bor hemma så släpa med en kompis som bara går brevid och pratar med en om dittan datten (brudar? ;) ) borde vara lätt att få.

Ett tips kan ju vara att ge fan i att träna för hårt. Lyssna på kroppen och ta hellre en dags extravila än chansa på att "det blir bättre bara jag kommer igång". Skador, förslitningar, motivationsdippar och en övertro på sin egen förmåga att återhämta sig är nog de största hindren som kan komma ivägen.

Dessutom är det dumt att riskera kroniska skador även efter man ryckt in. Lumpen är bara precis vad det låter som, en GRUNDutbildning och har man tänkt gå vidare i grönkläder efter muck så gör man det lämpligast med en väl fungerande kropp. Och ska man inte vidare i grönt kan det vara trevligt att kunna gå utan ledskador även efter man fyllt 30.

Det bästa är att träna i lagsport eller liknande med utbildade tränare. Att bara träna för sig själv utan någon som håller koll på en kan lätt resultera i en skada som gör att man får en liten otrevlig plats i utbildningsreserven.

Mitt nästa tips är att ge fan i att trigga er själva och andra att träna över er egentliga nivå, alla dessa trådar där folk berättar om hur hårt de tränar är enligt mig kassa och oftast inte helt sanningsenliga då inläggarna och läsarna lätt triggas till att träna hårdare och hårdare utan att kroppen hänger med. Träning är bra, men använd huvudet också, det är viktigare än kroppen oavsett vilken tjänst man får.

Mina 5 ord i debatten

EDIT, jag var också odödlig och självutnämnd träningsexpert innan jag ryckte in...

Jag tränade ungefär lika mycket som du när jag var lika gammal (är född 88). Jag hade samma mål och var ute och sprang 5km nästan varje dag plus att jag tränade styrka varje dag. Nu har jag mönstrat och jag lyckades med mitt mål. Så jag säger fortsätt men överbelasta dig inte. Variera träningen. När du är på gymmet så hoppas jag att du tränar uthållighet och inte pumpar upp musklerna. Innan mönstringen kan du börja träna explosiv styrka inför styrketestet. Frö har man tränat för mycket uthållighet kan det gå fel och du får kanske en sexa. Men lycka till! :rolleyes:

• 1 month later...

Öka din konditionsträningen samt lägg in mer styreträning med kroppen som vikt. Med tonvikt på mage/rygg. Ligga inne i gymmet och köra isolerande övningar är vad du inte ska syssla med, ut och spring i skogen, vandra med rygga, cykla långt och länge. Tänk seg och stark, inte stor och stark.

Som jämförelse så kör jag mycket löpning samt skidåkning, samt BRAK varje morgon och kväll. Inga problem för mig att maxa styrketestet (över 1000N), och då tar jag "bara" 10Kg över min kroppsvikt i bänkpress.

För att "klara" jägartestet så krävs det mjölksyratålighet och styrka i ben, samt vinnarskalle. Inget mer.

Öka din konditionsträningen samt lägg in mer styreträning med kroppen som vikt. Med tonvikt på mage/rygg. Ligga inne i gymmet och köra isolerande övningar är vad du inte ska syssla med, ut och spring i skogen, vandra med rygga, cykla långt och länge. Tänk seg och stark, inte stor och stark.

Som jämförelse så kör jag mycket löpning samt skidåkning, samt BRAK varje morgon och kväll. Inga problem för mig att maxa styrketestet (över 1000N), och då tar jag "bara" 10Kg över min kroppsvikt i bänkpress.

För att "klara" jägartestet så krävs det mjölksyratålighet och styrka i ben, samt vinnarskalle. Inget mer.

Känns också som att bröstet är det enda som INTE aktiveras under det marklyft/trapsdraget som genomförs på PV igentligen :|

vet inte om de har äntrat jägartestet från när jag mönstrade. Om de inte har gjort det så är det en bagis.

Det gick ut på att man klättrade in i en sådan ställning där man dränar ryggresningar och sedan skulle hålla kroppen rak i typ 3 minuter och det andra testet var att man med en ryggsäck med 20 kg på ryggen skulel kliva upp och ner på en 30cm hög bänk 30 ggr med varje ben.

Jag hoppas verkligen att de har gjort om det testet då det inte testar speciellt mycket. Speciellt ryggtestet som enbart testar om man har lite statiskstyrka i läländ/korsryggen.

Själv körde jag innebandy, spinning, teakwondo och gymträning när jag mönstrade. Inför specialmönstriongar började jag löpträna. och simma

När jag mönstrade för ungefär ett år sedan så gick jägartestet ut på att man skulle resa sig upp från en bänk med hjälp av ett ben, det andra benet skulle hållas rakt ut...detta skulle man upprepa 5 ggr och sedan byta "arbetsben" och göra samma sak igen. Efter det så skulle man knata upp och ner för bänken 75 ggr med varje ben samt med en 20 kgs ryggsäck på ryggen.

Hela tiden står en sjuksyster och kollar så att du inte gör fel eller saktar ner. Innan du börjar med testet så får du även fylla i ett papper med frågor om dina träningsvanor samt din vana att röra dig i skog och mark.

Hela vitsen med själva testet är att kontrollera att leder och knän fungerar som det ska. Om du är fullt frisk och har normal kondis och styrka så ska du kunna klara av testet.

Hela vitsen med själva testet är att kontrollera att leder och knän fungerar som det ska. Om du är fullt frisk och har normal kondis och styrka så ska du kunna klara av testet.

I jämförelse med genomsnitts ungdomen, krävs det nog att man tränar ett antal gånger vecka ;)

Känns också som att bröstet är det enda som INTE aktiveras under det marklyft/trapsdraget som genomförs på PV igentligen :|

Poängen med mitt inlägg är att folk måste förstå att man inte kan mäta styrkan i hur mycket man tar i bänkpress. Men jag träffar ändå på folk på gymmet som _bara_ kör bänkpress, för enligt dem är det ett mått på styrka. Gissa om de blir besvikna när de kommer hem från mönstringen och inte har dragit en minst en sjua(räknat med en 9a osv).

Sedan är inte styrketestet varken ett marklyft eller trapsdrag, tvärtom. I ett marklyft så maxar du ut muskeln direkt, i styrketestet så lyfter du inte på samma sätt, utan själva draget tar flera sekunder ( ~6-8s?) tillskillnad från ett marklyft som tar max 2s(knappt det?). Så liknelsen du tar med marklyft/trapsdrag är felaktig, även fast det ser ut så på bilder.

• 3 weeks later...

Träna nåt som du tycker är kul. Annars är det lätt att sluta efter några veckor. Tycker du det är kul att springa 5 km på löpband så gör det. Men måste ju vara roligare att variera distansen och underlag...

:blink::banghead:

• 3 weeks later...

Gissning: Han springer på band eftersom det finns på gymmet... Det kan vara svårt att först ha löparskorna och springa i skogen som kanske inte finns alls nära gymmet och sen gå in och byta om till inneskor innan man kan fortsätta med styrkan. Man hinner kallna osv.

Tyckte själv det var ganska besvärligt tills jag bestämde mig för att strunta i gymstyrkan. Nu kör jag bl.a. kombinerade BRAK och löppass. Där man först kör löpning 5-10 km följt av BRAK. Funkar bra för mig. Gymstyrkan blir man mest stel och biffig av. Du har inte mycket nytta av den.

Sedan är inte styrketestet varken ett marklyft eller trapsdrag, tvärtom. I ett marklyft så maxar du ut muskeln direkt, i styrketestet så lyfter du inte på samma sätt, utan själva draget tar flera sekunder ( ~6-8s?) tillskillnad från ett marklyft som tar max 2s(knappt det?). Så liknelsen du tar med marklyft/trapsdrag är felaktig, även fast det ser ut så på bilder.

Dra ett tungt marklyft någon gång och be någon ta tid. :baskerFN: Maskinen känner av hur mycket kraft du kan använda dig av/tidsenhet och drar du mycket i mark och vanliga drag så syns det på resultatet.

De som blir stela och biffiga av gymträning får gärna berätta hur de bär sig åt, jag blir vigare av att träna på gymet och biffig har jag inte lyckats med ännu.

Guest Fågel Fenix

Innan jag ryckte in cyklade jag mycket. Detta i kombination med löpning, marschträning och styrkepass samt ngt simpass gjorde att jag kände mig relativt förberedd inför den stora dagen. Nu efter ca halva mina utb. så kan jag se tydliga skillnader på mina ben. lårmuskulaturen som växte mycket när man cyklade har krympt/blivit segare och vaden har växt till sig. Detta får man väl tacka alla transport med packning för. Nu när jag har semester tänker jag inte lägga pengar på något gymkort utan jag tänker köra löpning, cykling, (mest för att det är roligt samt att få lite mer flås), marschträning i eländig terrräng, (anser att jag har passerat grundstadiet för marschträning), simmning, och brak hemma. Armhävningar går ju att variera ganska mycket, vilket gör att man får med sig ganska mycket av kroppen. Glöm inte att är inte buken/ryggen vältränade så spelar det ingen roll om du kan trycka din egna kroppsvikt i bänk 20 gånger. Allt utgår härifrån! Alla mina kamrater som kom direkt från gymmet till lumpen har tappat all "biff" och lagt på sig lite fett samt fått bra mycket mer långsammare muskler.

Med stabila fotleder, stark buk/rygg, bra knän och det gamla herderliga pannbenet så kommer man långt. lycka till!

• 1 month later...

Ca två år kvar till mönstring. Har varit fysisk aktiv i princip hela mitt liv, vissa perioder mer och vissa perioder mindre. Har en bra grundkondition och grundstyrka.

Jag är 172 cm lång och väger 65-67 kg. Har spelat fotboll i tio år och åkt skidor(tävlat), utför i 12 år. Har även under några år kört lite friidrott och löpning(Victorialoppet, ostakakeloppet etc.), men ingen hypersatsning då jag inte är så explosiv utan har mer seg styrka och uthållighet, vilket gjorde att jag lyckades bra i utförsåkning.

Jag vill genomföra en ganska hård fysisk tjänst, mycket för att jag är väldigt friluftsintresserad och tycker det är väldigt kul med hårt fältliv och trivs bra i skog och mark. Är civil jägare.

Nu behöver inte just det betyda jägartjänst, men målet är att utefter mina förutsättningar klara av så mycket som jag bara kan, med vilja och fysik.

Därför undrar jag lite vad ni har för åsikter om hur jag har lagt upp min träning.

För tillfället har jag inget disciplinerat träningsprogram utan tränar efter när jag har tid och lust, på både gott och ont. Blir lite periodträning efter årstider osv.

På vintern åker jag mycket utförsåkning, dock tävlar jag inte längre utan det är bara ett fritidsintresse, ett ganska stort sådant. Började i januari detta år att köra längdskidåkning också, eftersom det är en mycket bra motionsform(och kul också, vilket är rätt viktigt anser jag). I vintras började jag med marschträning, 1-2 h med 20-30 kgs packning. Terrängen varierades mellan snårig, skog med djup snö till asfalt, långa uppförsbackar, raksträckor och nedför, så slingorna jag körde är väldigt varierande. Styrka körde jag i form av övningar med egna kroppen som vikt, armböj, armhävningar, chins, crunches, dips .. + lite bänkpress. Körde även lite spinning för att hålla igång konditionsmässigt och sen aerobics för att behålla någorlunda smidighet. Dessa saker gjorde jag så att det blev i snitt 4 pass/vecka, med lite slarv på styrkan, då jag kännde att jag är "tillräckligt stark" utan att behöva köra styrka och anser att konditionen är viktigare. Det är fel så jag försöker skärpa mig på den punkten.

Under vår och höst blir det fotboll, ungefär 3 gånger i veckan. Något löppass och styrka.

Under sommaren har det blivit lite som sagt, oregelbunden träning. Har kört löpning, 5 km, joggning 10 km, korta backintervaller och långa backintervaller. Dock inte alla pass varje vecka. Har gått många promenader(5 km-15 km) och kört ganska mycket marschträning, ca 5 timmar med 2 korta pauser + en lång "fikapaus" med 15-20 kgspackning. Mest övning inför vandringen som kommer ske i nästa vecka, men också för att det är bra lågintensitetsträning. Styrkan har det som vanligt slarvats med, men jag kör mycket "vardagsstyrka" och har på så sätt vidhållit och kanske tom. ökat muskelmassan en aning. Har även börjat spela golf, vilket tar rätt mycket tid, men i gengäld får man bra lågintensitetsträning och ger bra ryggmuskler. Kör även lite BRAK-träning med jämna mellanrum.

Till hösten kommer jag flytta från det "mindre" samhället jag bor i för att börja plugga i en större stad där jag kommer få tillgång till t ex. Krav Maga som jag har planer på att börja med men också bli av med det perfekta motionsspår(längdåkning) som ligger alldeles i närheten av mitt hus.

Tanken till hösten är: 2 pass Krav Maga/vecka, 1-2 löppass/vecka(1 lågintensitet, 1 högintensitet/1 intervallpass) Styrkan kör jag i samband med löppassen, uppdelat på lår/vader, mage,rygg och axlar, armar och bröst(och en del blir i samband med Krav Maga-passen). Kommer troligtvis bli övningar med egna kroppen och inte så mycket gymträning. När snön kommer sen(bor i Småland så det kan dröja ett tag) så kommer jag ta minst 1 längdåkningspass/varje helg jag kommer hem till hemorten. Och även åka så mycket skidor, utför jag hinner med. Kör även en hel del promenader och ska försöka gå lite varje morgon som bra start. Ska även försöka hinna med att köra lite marschträning, men det finns inga bra förutsättningar för att köra det sen då jag flyttat utan blir i så fall när jag kommer hem på helgerna. Ska även försöka börja köra lite simning, cykling och löpning med ett multisportlag så fort jag känner att konditionen räcker för det. Cykling lär det bli mycket av i och med fram och tillbaka till olika träningsställen.

Har även som mål att innan inryck göra klassikern, så träningen ska läggas upp inför den med.

Ju närmare mönstringen jag kommer, ska jag lägga in mer och mer styrka(annars blir det ingen 7:a för min del).

Har den mesomorfa kroppstypen, alltså väldigt lätt för att få muskler, bredaxlad och mycket muskler på överkroppen. Målet är att bli av med den delen "extra" fett jag har eller alternativ ersättas med muskler, dock uthålliga och sega, men även tillräckligt explosiva. Min styrka ligger i att jag väldigt lätt får muskler och främst på armar, rygg, axlar och vader, men som sagt är jag dålig på att förvalta just det genom att jag slavar med regelbunden styrketräning.

Åsikter på min novell? Något som är viktigt och bör tränas? Något som inte är så viktigt? Tacksam för alla tips och åsikter :lala:

Tilläggas ska att jag fortfarande inte är säker på att jag vill göra lumpen, men eftersom mitt intresse är så stort så lutar det nog ganska mycket av att det blir så. Jag vill i alla fall ha alla alternativ öppna och känna att jag har tränat för att klara av det jag vill klara av och inte falla på att jag inte tränat tillräckligt. Sen tränar jag mycket för att det är kul och det är ett av mina största intressen, så det är inte bara för en eventuell vpl. Och! sen behöver jag fysiken för mina övriga intressen och framtidsplaner. Så det ska inte bara ses som träning inför vpl, då jag som sagt inte är säker på att det är det jag vill om ca 3 år.

Handlar inte om att gå jättebra, utan måste gå tillräckligt bra.

Men en positiv reaktion, så jag kör på och märker jag att det behövs kompletteras något då får det fixas under tidens gång.

• Forumsledning

@twintip

Citera inte en så lång text, asdrygt att ha en tråd med 134191 citeringar och bara 4-5 ord som svar. Ska ni svara direkt efter någon måste man inte citera alls, folk fattar att det ens inlägg man svarar på, som t.ex så falken gjorde här över, inget citat men man fattar att det är ett svar.

Måste ni citera eller berätta vem ni svarar använd @falken bla bla... t.ex eller citera början och några meningar.

@falken

glöm inte bort att leva också... träna och militär och sån skit är inte allt

En stor del av mitt liv är att träna i och med att jag behöver bra fysik till mina fritidsintressen, då de kräver det. Dessutom så trivs jag som fisken i vattnet med att träna och hålla igång fysiskt.

Men givetvis glömmer jag inte bort att leva det liv som majoriteten av världens befolkning anser är att leva.

Falken verkar vara en elitmotionär om inte elitidrottare, inte så många som gnäller på att man är idrottare på högre nivå. Gör man det för militären är man knäpp, gör man det för militären och är kvinna är man ett psykfall.

Jag har aldrig varit elitidrottare, dock idrottade jag mellan 5 och 10 pass i veckan under gymnasietiden och även delar av högstadiet. Visst var det folk som tyckte att jag kanske inte behövde vara upptagen varje fredag, men det var trots allt bara på vinterhalvåret (matchdag på fredag).

Mitt tips till Falken, eller vilken idrottare som helst följer.

Ha tre mål, ett långsiktigt, en mellanmål och ett kortsiktigt. Prata ALDRIG om det långsiktiga. Det kan t.ex. vara att bli jägare för dig kanske. Prata yterst sällan om mellanmålet (hehe, oavsiktligt). Det kanske kan vara att klara mönstringen med det och det värdet.

Det kortsiktiga målet kan du prata om, det kan vara att klara vissa tider på klassikern eller att gradera i någon kampsport eller likande. Sätt det kortsiktiga kanske lågt, du skall mao inte ha som kortsiktigt mål att få urtitolfte dan av grediopaskärt bälte med gröna prickar eller vad det kan vara.

mina £0.02

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...