Jump to content

Bodypump?

Maced

Recommended Posts

Tänkte börjar köra lite bodypump några gånger i veckan framöver, är det någon som har erfarenheter av detta?

Själv har jag bara testat på det några enstaka gånger på idrotten och det jag kommer ihåg är att man dagarna efter går som att man hade något hårt och långt uppstoppat i röven.. :lala:

Vore skoj om någon vet om detta är den ultimata träningen för att komma i form till Beach 2006 :D

Börjar bli lite segt på gymet nu efter två år....

Tack på förhand!

Har kört bodypump i ett par år, så lite kan jag väl säga ;)

Själv har jag bara testat på det några enstaka gånger på idrotten och det jag kommer ihåg är att man dagarna efter går som att man hade något hårt och långt uppstoppat i röven.. :D

Gå inte i den typiska grabbfällan, 99% av alla grabbar på sitt första bodypumppass lassar på vikter som om dom var på gymmet. Det handlar inte om att göra ett fåtal repitioner och sedan får man pusta, varje övning (muskel grupp) tar cirka fem minuter utan paus så den fem kilos vikt som kändes fjäder lätt i början känns snart som 50 kilo. Det brukar sluta med en känsla av likstelhet :Malaj: så gå ut lite lugnt första passet.

Vore skoj om någon vet om detta är den ultimata träningen för att komma i form till Beach 2006 :clap:

Skall väl säga att om du har Arnold ambtioner med din träning så är det inte riktigt rätt träning, du kommer inte att se ut som en biff men du kommer att få en mer uthållig styrka :)

Hoppas något klarnade och lycka till :lala:

Vore skoj om någon vet om detta är den ultimata träningen för att komma i form till Beach 2006 :camo:

Skall väl säga att om du har Arnold ambtioner med din träning så är det inte riktigt rätt träning, du kommer inte att se ut som en biff men du kommer att få en mer uthållig styrka :)

En annan fördel som jag upplevt är att man snabbt lär sig lyfta på rätt sätt (skona ryggen, nyttja benen osv osv). Det har man alltid nytta av ute i det "riktiga" gymmet. ;)

Ett tips är att ge det några gånger innan man idiotförklarar hela konceptet, att under de första passen bli bräckt av en 50 kgs tonårstjej kan lätt ge motivationsproblem. :)

...men kör det som ett komplement till din övriga gym-träning om du vill bygga muskler! Bara bodypump bli du inte stor av! Och till beach06 ska man vara både stor OCH deffad :wub:

Haden faktiskt precis tänkt göra som du säger, köra gym 1-2ggr per vecka och samma sak med Bodypumpen....

När snön har börjat försvinna så ska man väl försöka masa sig ut i spåret också :D

• 2 weeks later...
En annan fördel som jag upplevt är att man snabbt lär sig lyfta på rätt sätt (skona ryggen, nyttja benen osv osv). Det har man alltid nytta av ute i det "riktiga" gymmet. ;)

Om man håller bodypumputförandet i aerobicsalen och plockar med sig vissa saker så är det kanske bra, plockar man med sig hela tekniken från bodypumpen så är det mindre bra ut skadesynpunkt. Vid vikterna som används vid bodypump så märks det inte men när folk börjar lasta på så syns det direkt att övningsutförandet inte är anpassat för tyngre träning.

Vissa av övningarna är direkt farliga att köra bl a press till pannan med raka handleder (Jag skulle aldrig låta någon köra press till pannan om jag var instruktör i bodypump, en svettig handflata och så har man en hjärnskakning.).

• 1 month later...

Nu har jag försökt att köra BP 3 ggr per vecka och jag har redan börjat märka resultat.

Det som är bra med BP är att man bland annat tränar muskler som sägs vara viktiga i lumpen, ben rygg och axlar.....

Att det är 70% tjejer som brukar medverkar gör ju inte saken sämre heller :)

Träningen rekommenderas starkt!

• 2 weeks later...
Skivstångsgympa är perfekt om man vill ha användbara muskler men inte se ut som om man går på gym.

Användbara muskler tolkar jag som att du menar starka, uthålliga muskler. Starka, uthålliga muskler= stora muskler. Styrkan och uthålligheten i muskeln står i direkt paritet med storleken på dito. Varför i hela världen skulle man inte vilja "se ut som om man går på gym"?? Och hur ser man ut då förresten??

En snabb inspektion av den manliga instruktören i bodypump på gymmet jag tränar gör att jag kan döma ut träningsformen helt och hållet. Hans armar var lika kraftiga som en innebandyspelares, axlarna var sluttande och muskulaturen på bröstkorgen obefintlig. Däremot hade han en snygg frisyr och hippa träningskläder. Således ingenting för den som vill göra framsteg i sin träning. Det finns naturligtvis en anledning till att elitidrottsmän som vill öka sin styrka och lägga på sig muskelmassa väljer traditionell styrketräning framför bodypump.

Vad är oanvändbara muskler?

Skivstångsgympa är perfekt om man vill ha användbara muskler men inte se ut som om man går på gym.

Användbara muskler tolkar jag som att du menar starka, uthålliga muskler. Starka, uthålliga muskler= stora muskler. Styrkan och uthålligheten i muskeln står i direkt paritet med storleken på dito. Varför i hela världen skulle man inte vilja "se ut som om man går på gym"?? Och hur ser man ut då förresten??

Det finns många människor om vilka man inte kan avgöra huruvida de går på gym eller tränar på annat sätt. Det finns några människor om vilka man direkt kan säga att de tränar på gym.

Det är vidare inte min uppfattning att gymmets biffigaste killar är de som bäst skulle utföra ett praktiskt fysiskt arbete. Men det kan såklart vara fördomar.

Vill man bli elitidrottsman tror jag också att det finns effektivare träningsformer.

EDIT: Tackar Born för exemplet klättring.

Muskelns storlek kanske inte är helt avgörande för hur effektiv den är om man kommer bort från gymverksamheten.

Tex. klättrare på elitnivå är mycket sällan några biffar men de behöver en ganska rejäl portion styrka och uthållighet medan tyngdlyftare har rejäla köttbitar på kroppen men kanske inte behöver så himla mycket uthållighet. Samma sak gäller löpare, korta sträckor = stora muskler, långa sträckor = mindre muskelmassa.

Ska man passa in det på militär verksamhet så får man helt enkelt kolla på vilka krav som ställs och sedan anpassa sin kropp efter det, inte alltid störst massa är bäst.

Mina småslantar.

En snabb inspektion av den manliga instruktören i bodypump på gymmet jag tränar gör att jag kan döma ut träningsformen helt och hållet. Hans armar var lika kraftiga som en innebandyspelares, axlarna var sluttande och muskulaturen på bröstkorgen obefintlig. Däremot hade han en snygg frisyr och hippa träningskläder. Således ingenting för den som vill göra framsteg i sin träning. Det finns naturligtvis en anledning till att elitidrottsmän som vill öka sin styrka och lägga på sig muskelmassa väljer traditionell styrketräning framför bodypump.

Instruktören är inte där av samma anledning som du, han vill (och får) ligga helt enkelt :lala: Därav den snygga frisyren och de hippa träningskläderna som flicketygen gillar. (jag har också snygg frisyr och hippa träningskläder, fast skillnaden är att jag vill bygga muskler... också :bash: )

Haha, muskeldiskussioner är ju våran kopp te Born! Håller med om klättrarna, men de har ju som sagt snarare sega muskler och senor än stora o starka, de vill inte bli för tunga. När det gäller militär vht är alltid störst bäst enligt mig, förutsatt att man springer milen under ca 50 min och kan behålla någorlunda smidighet. Om man inte ska köra typ pebba401 eller motsv...

Ja Vysotskij, men man behöver inte vilja bli elitidrottare för att föredra andra träningsformer än just BP (som jag förvisso provat, men inte föredrar eftersom jag har andra mål med min träning)

Instruktören är inte där av samma anledning som du, han vill (och får) ligga helt enkelt :bash: Därav den snygga frisyren och de hippa träningskläderna som flicketygen gillar. (jag har också snygg frisyr och hippa träningskläder, fast skillnaden är att jag vill bygga muskler... också :) )

Haha, muskeldiskussioner är ju våran kopp te Born! Håller med om klättrarna, men de har ju som sagt snarare sega muskler och senor än stora o starka, de vill inte bli för tunga. När det gäller militär vht är alltid störst bäst enligt mig, förutsatt att man springer milen under ca 50 min och kan behålla någorlunda smidighet. Om man inte ska köra typ pebba401 eller motsv...

Ja Vysotskij, men man behöver inte vilja bli elitidrottare för att föredra andra träningsformer än just BP (som jag förvisso provat, men inte föredrar eftersom jag har andra mål med min träning)

Javafan, ett par koppar te har det väl blivit under våren :lala:

Sålänge maten räcker till så kan det vara bra att ha lite massa i grönkläder, speciellt om man övar IMF, handgemäng osv. Kan nog fan vara bra att ha när man kör pebba också, bandkrängning och hårdkörning i nerförsbackar kräver en viss armstyrka, dock bör man ju kunna klämma sig ner i hålet utan att fastna halvvägs.

Har också provat bodypump, kunde lika gärna sätta på mig ett par viktmanchetter och löpa en timma, tror det skulle ge bättre resultat, dock skulle jag pajja min redan obefitliga frisyr och några snygga träningskläder har jag inte, så det blev inte min favorit heller.

Min bedömning är att det är fler klättrare än tyndlyftare på landets elitförband.

Kan mycket väl förstå om man väljer annan träningsform än skivstångsgympa. Frågan var dock om det senare är en bra träningsform för dem som inte vill bli muskelbiffar eller är elitidrottare, och det tycker jag.

Min bedömning är att det är fler klättrare än tyndlyftare på landets elitförband.

Kan mycket väl förstå om man väljer annan träningsform än skivstångsgympa. Frågan var dock om det senare är en bra träningsform för dem som inte vill bli muskelbiffar eller är elitidrottare, och det tycker jag.

Jag har en god vän som är gymråtta, han gillar bodypump pga att man låter kroppen arbeta konstant utan att det blir monotant, och resultatet är bra man kan ju även utveckla träningen genom att öka vikt.

Strora muskler är inte = uthållighet, det är muskelfibrernas uppbyggnad som avgör det.

Se gärna ett maraton eller ultralöpnings lopp det är inga biffar som ligger först.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...