Jump to content

Leksaker


Adam Wilhelm

Recommended Posts

Satt och tänkte på en grej...

Vad hade ni för leksaker när ni var små??

 

Jag hade mest krigsleksaker...plastsoldater, stridsvagnar, flygmodeller och sist men inte minst BIG JIM gubbar.

 

Big Jim spöar Action Man därför att Big Jim kunde man klä ut till pirat :D

 

Lite skadad har man nog blivit.

Link to comment
Share on other sites

Leksak när man var lite större:

 

usaa2030.jpg

 

Aircore 40 Trainer. Måste ha varit designad av samma kille som A10 /IL 2.....landade den i väggar, sjöar, katter (RIP), stenar osv...men maskinen bara rätade upp sig och var fit for fight.

 

Vill få upp den maskinen igen...suck...bara det att en viss Grip tar all tid nu.

 

Action Man?

 

Baaah!

 

Starwars dockor  var grejer det.

 

För att glädja Ing så kan jag säga att jag byggde en pontonbro(8-15 år) varje sommar, med varierande resultat. Som bäst bar den mig och cykel, som sämst grannens katt (RIP).

Link to comment
Share on other sites

LRRP å katter verkar inte vara någon bra kombination :D

 

Big Jim + två stora smällare + tejp = kul!

 

Själv hade man mest plastsoldater (när det gäller krigsleksaker), givetvis skulle det vara de där små (15 mm)... Annars var det lego som gällde, jag och brorsan hade lego så att det räckte till ett helt kompani. Vi byggde mest städer och olika fordon, när allt var klart revs det å man började om. Vi hade ett lekrum på 30 kvm, så man fick plats med mycket grejor :)

 

Skulle man leka krig (vilket var sommarnöje) fick vi bygga vapnen själva.

 

Polarn hade en radiostyrd stridsvagn med torn som gick att manövrera och skjuta tändstickor med, fan va kul den var att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Leksaker, lekar?! hmm låt mig se.

 

* Lego i mängder

* Modelbyggande

  all sorters saker

* Tensoldater hade ca 560 målade när jag slutade plus byggt

  upp olika landskap till dessa

* Playmobil också i mängder

* Plastsoldater (småkrigare) 15 mm MÅLADE

* Kojbyggande plus att riva konkurenternas hydda

* Leka krig... suck det var tider det

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en lustiger lek.

 

Ena spelaren ställde upp tyska plastsoldater skala 1/35, den andra sovjetiska. Sedan satte man sig bakom sina egna soldater med ett luftgevär och sköt bort motståndarens.

 

Det var skoj det! Tusan om jag inte skulle prova någon dag igen. Nu har man ju lite kraftigare kanoner...

Link to comment
Share on other sites

Leksak när man var lite större:

 

usaa2030.jpg

 

Aircore 40 Trainer. Måste ha varit designad av samma kille som A10 /IL 2.....landade den i väggar, sjöar, katter (RIP), stenar osv...men maskinen bara rätade upp sig och var fit for fight.

 

Vill få upp den maskinen igen...suck...bara det att en viss Grip tar all tid nu.

 

Action Man?

 

Baaah!

 

Starwars dockor  var grejer det.

 

För att glädja Ing så kan jag säga att jag byggde en pontonbro(8-15 år) varje sommar, med varierande resultat. Som bäst bar den mig och cykel, som sämst grannens katt (RIP).

 

Katter?? jag har bara lyckats sätta en tumme i propellern...

Nuförtiden har jag gått över till lite häftigare prylar

quick2.jpg

 

Leksak vet jag inte om man kan kalla det, men jag blir som barn på nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Själv så hade man nog största samlingen krigsleksaker i hela byn. Massa olika pistoler, gevär, knivar och alla små plastsoldater, Star Wars, Action Force. För att inte prata om alla tidningar man hade, de där små med serier om WW2. Hade samtliga utgåvor i Sverige av AF men den blev stulen =(

 

Man var nog lite krigsgalen som liten grabb, men oj vad kul man hade. Vid påsk och nyår sprängde man ju upp allt möjligt med sina kinasmällare, sen i lumpen fick man smälla upp riktigt stora grejer =)

Link to comment
Share on other sites

Action Force vad den leksaken som var bäst... Hade ett dussintal gubbar + lite fordon... Hadde en hög med tidningar som givetvis följde med till luckan under min tjänstgöring... Dom var vältummade efterår :)

 

Sen hadde vi ju dom små olastmilitärerna som togs fram varje nyår och påsk och blev utsatta för mällare :D

 

Vilka minnen.... Men efter att bläddrat igenom min samling av Actioforce-tidingar inser jag en sak... Det är förlite Ninjor i svenska armén... :)

Link to comment
Share on other sites

Vid påsk och nyår sprängde man ju upp allt möjligt med sina kinasmällare

Ho ho ho!!! Det är minnen det... Man sparade lite tigersmällare för att se vad man kunda spränga sönder dagen efter... Dessa minnen...  :D

 

Jag gillade att leka krig, men jag hade inte så mycket krigsleksaker. Men jag gillade att bygga upp vägar, tunlar och berg i sandlådan så att det skulle se ut som ett slagfält när man hade ritat spår med en leksaksbil... Sedan kunda man ställa ut bilar och leka artelleri genom att gå bort och kasta sten så sanden sprutade! :)

 

Däremot hade man ju TURTLES!!! Jäklar vad man lekte Turtles med polarna... Jag var alltid Donatello... Sedan var man ju krypskytt och dödade plastfigurer, eller om det blåste kastade man ut balonger som man försökte skjuta medan de drev iväg över gräsmattan.

 

Sedan var det ju skälvklart att man smög runt i skogen med polarna och lekte kommandosoldat med leksaktspuffror

 

*suck*... Vilka minnen... Man får nästan lust att testa igen...

Link to comment
Share on other sites

Jag och min bror har gjort mycket galet.

 

Som knatte fascinerades man av smällare och raketer.

Så vi köpte mängder av dem. Det hela utvecklade sig från lite oskyldiga "hoppsan jag råkade tappade en ettöres vid din fot" (för att skrämma varandra), till att vi byggde varsitt värn av snö där vi lade tjutraketer på vallen så det såg ut som "stalins orglar". Snöbollar preparerade med tigersmällare....

 

Ja sen lär man ju sig av sina misstag. Men det var kul så länge det höll...

 

Hade även jag en massa plastsoldater, tyskar och jänkare.

De flesta stupade för "smällardöden".

 

Till sist, jag hade en woodland bdu i knattestorlek som jag sprang omkring i. Hade en walkie-talkie i trä som jag gjort själv och två plastrevolvrar (knallpulver) som jag köpt på domus. Högkvarteret var lokaliserat i en gatubrunn utanför morfars hus.

Link to comment
Share on other sites

Hade Lego och Playmobil i kopiösa mängder. En jäkla massa leksakspuffror, svärd och gevär. Var alltid ute i skogen hos dagmamman och byggde fällor som jag förökte lura hennes son i. :D

 

En hel del Nintendo 8-bit blev det också, som jag sålde när jag var 9-10 för att köpa ett luftgevär :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite ovanlig jag... för att vara tjej...

Hade :

 

Lego

Bilar

nintendo 8 bitars

Massor utav böcker

Ritgrejs

Små militärgubbar

=)

 

SÅ snälla var mina föräldrar... =)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte komma ihåg exakt vad jag hade, det är ju så länge sen. :)

 

Det ballaste jag hade var dock ett avfyrat p-skott m/68 som jag fått av min far.

Gissa om man var kung när vi lekte krig.

 

Tyvärr tog nyfikenheten över och jag ville se hur det såg ut invändigt.

Det var inte lika kul längre när jag kluvit det med bågfil. :(

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Själv brukade jag bygga flygplansmodeller. Tomcaten var favoriten. sen när nyår närmade sig så satte jag upp ett snöre mellan två träd, fäste krokar i modellerna och sprängde skiten i luften med smällare samtidigt som dom åkte nedför linan. såg ut som om dom blev nedskjutna.

Link to comment
Share on other sites

Lego, flygplansmodeller, bilar(jag har några kartonger kvar).

Och så byggde jag mkt kojor. Framförallt på vintern. Då kunde man ju sno julgranskvistar och bygga med. Våra kojor blev hela tiden förstörda av några småungar så man försvarade dom med pinnar(bevakningssoldat). ;)

 

Och så lekte jag mkt polis-och-tjuv på cykel. Nu i efterhand så kan jag inte förstå att jag fortfarande lever. För man cyklade ju inte direkt lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Öööhhh... Ja.... Plastsoldater från Airfix (GAMLA) i skala 1/32. En ask jänkare och en ask tyskar. Leksaksvapen, stridsvagnar osv. Smällare! Krigslekarna sinsemellan var rätt skoj dom med. Köpte walkie-talkies från leksaksaffären och ala gick på samma frekvens. Byggde lådbilar som pansarbilar. En person fick plats i, dom andra sprang bakom och knuffade på. Han i kastade smällare på fi och åkte allt som oftast i diket med sår, blåmärken och diverse belssyrer som följd. Modeller också, men jag sprängde aldrig någon...

Link to comment
Share on other sites

Ååh, nyår och påsk ja. Så härligt destruktiv man var (även) när man var ung. :) Säg den leksak som inte fick smaka på tigerskott...   Det var nog inte många som slapp undan.

Sedan flödade kreativiteten friskt när det gällde, och lite händig som man ju var så fixades det riktigt rejäla doningar:

kanon.jpg

Och visst har man väl suttit med lego en och annan timma.. Fast det sista jag byggde med lego var en kub, som vi totalförintade med en "thunderking". Destruktiviteten tog helt enkelt överhanden. :)

 

Blir ganska impad över LRRPs brobyggeri.. sådana resurser fanns ju inte här nere i stan.

 

När man tänkter efter.. visst hade man roligast med de leksaker man byggde iordning själv? Som långa linbanor med med lego-vagnar som tog tvärstopp rakt in i en vägg (krocktest! ) Och båtar av PET-flaskor  och elmotorer som man skickar ut på nån damm och hoppas att den kommer tillbaks..  

 

Nej, seså alla fäder, se till att sätta lås på PC:n hemma och skicka ut ungarna i verkstan! :D

 

Nog faen passar jag som ingenjör.. Bygg saker, spräng saker. **hehe**

Link to comment
Share on other sites

Lego var och är kreativitetens moder... Legoförsäljningen har gått ner dom senaste åren och se hur samhället ser ut :D

 

Byggde själv ett armborst (fullt fungerade) av lego (+ett gummiband... ) det sköts ganska vilt med den tills jag tappade den :(

Link to comment
Share on other sites

Jotack, nog har man spräckt en och annan legobit med legoarmborst. Särskilt när man fick tag på riktigt kraftiga gummiband som lyckas skicka iväg legoprojektilen så att iallafall colaburkarna trycktes in mer än halvvägs.

 

Bror min och jag körde krig mot varandra med dessa, på var sin kortsida om en säng, som vart försedd med bl.a skyttegluggar. Det var tider det!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...