Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

H0lK

Att träna med träningsvärk?

Recommended Posts

Jag undrar lite över hur pass träningsvärk påverkar träning. Är det meningslöst att köra ett träningspass om man har träningsvärk. Det borde ju trasa sönder musklerna ännu mer och därför inte ge nått bra resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag utgår ifrån att du styrketränar och skriver mitt svar från det, är det annat så får du rätta mig.

 

Träningsverk har du när musklerna växer på dig och då har musklen/musklerna omöjligt fått 48 timmars vila vilket egentligen kanske kan vara för mycket, men iallafall 24timmar är viktigt.. och speciellt inom styrketräning där musklerna måste ha vila också för att kunna växa och inte bara träna.

Men egentligen till din fråga.. du kan egentligen träna hur mycket du vill men du kan omöjligtvis musklen fullt ut om du har träningsverk hur mycket kämpe du än är i den så då är svaret ganska onödigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,Som det sagts innan så är det dumt att träna med träningsvärk precis som någon annan skrev.

Muskeln är under uppbyggnad och tränar du mer kommer muskelfäste få sig en rejäl törn..

 

Bättre att dela upp kroppen i olika pass och köra lite konditionsträning mellan passen..

 

Lycka till med träningen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det är inte farligt att träna med träningsvärk men du får ingen muskeluppbyggnad då. Variation är A och O för att träna allsidigt för att få med alla kvaliteter och samtidigt undvika skadefällorna.

 

Om du kört för mycket styrketräning så jogga istället. På F&S hemsida finns ett bra styrketräningsprogram att gratis ladda ner som pdf. Friskis & Svettis

 

Där finns också många andra bra tränings- och kostråd. 8-/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Träna helt enkelt en annan del av kroppen, och låt den värkande delen vila lite. Har du ont i armarna så ut och jogga en runda. Musklerna behöver ju en 24h vila för att återhämta sig.

Men det finns ju tillfällen då träningsverken sitter i i flera dagar...då ska det inte vara så farligt att träna samma muskel igen, men kan ju vara skönt att använda liniment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lärt mig att det bästa sättet att motverka träningsvärk är att göra ordentlig uppvärmning och tänja, samt rejäl stretching eftåt.

 

Har man nu slarvat med det eller börjat med någon ny muskelgrupp eller ökat träningsdosen och fått träningsvärk.

 

Då ska man upprepa övningen man fick träningsvärk av, men med lättare vikt eller ingen vikt alls. Om man t ex. tränat löpträning ska man jogga eller gå en sväng eller motsvarande för annan träning.

 

Har dock inget som bevisat detta. Bastubad eller en massage brukar annars vara skönt, men är inte säker på att det tar bort träningsvärken, mer bara mjukar upp musklen och sen är det ju f..nnat skönt med :rockon:

Share this post


Link to post
Share on other sites



×