Jump to content

Artilleriskjutning

Skuggan

Recommended Posts

Startar en ny tråd där vi ostört kan snacka artilleriskjutningar, dela bilder, filmer, erfarenheter osv..

dock skall vi inte inskränka oss på artilleri enbart, utan jag tycker vi låter denna tråden handla om andra tunga direkt ocj indirekt skjutande pjäser (strv har dock en egen tråd)

börjar med att citera delar av ett av mina inlägg ifrån strv skjutnings tråden..

Liten film där 6 pjäser står grupperade på Linje och skjuter Laddning 6, ca25m mellanrum mellan pjäserna

Notera att det är inte lika "snärtigt" ljud som när strv skjuter, kan säga att V0 (V-noll) iaf ligger på omkring 830m/s och projektilen väger ca 43kg ;) (krutladdningarna väger ca 8kg)

sedan har jag en film till (ej svensk) som jag skulle vilja lägga upp, dock har jag ingen plats för det, men är någon intresserad så..

så, nu är det fritt fram att posta bilder och filmer med artilleri och dylikt här :baskerPa:

Startar en ny tråd där vi ostört kan snacka artilleriskjutningar, dela bilder, filmer, erfarenheter osv..

dock skall vi inte inskränka oss på artilleri enbart, utan jag tycker vi låter denna tråden handla om andra tunga direkt ocj indirekt skjutande pjäser (strv har dock en egen tråd)

börjar med att citera delar av ett av mina inlägg ifrån strv skjutnings tråden..

Liten film där 6 pjäser står grupperade på Linje och skjuter Laddning 6, ca25m mellanrum mellan pjäserna

Notera att det är inte lika "snärtigt" ljud som när strv skjuter, kan säga att V0 (V-noll) iaf ligger på omkring 830m/s och projektilen väger ca 43kg ;) (krutladdningarna väger ca 8kg)

sedan har jag en film till (ej svensk) som jag skulle vilja lägga upp, dock har jag ingen plats för det, men är någon intresserad så..

så, nu är det fritt fram att posta bilder och filmer med artilleri och dylikt här :baskerFN:

Coolt B)

6 pjäser? Hmmm, det måste vara alla vi har i Svedala då... :P

Skämt åt sido. Bra film! Bra initiativ till en (förhoppningsvis) bra tråd! Värmer en "gammal" GRK:are att få prata om den enda sanna elden -den indirekta...

Coolt B)

6 pjäser? Hmmm, det måste vara alla vi har i Svedala då... :P

Skämt åt sido. Bra film! Bra initiativ till en (förhoppningsvis) bra tråd! Värmer en "gammal" GRK:are att få prata om den enda sanna elden -den indirekta...

nejdå, det var bara halva batlajonen... resterande 6 pjäser tillhörde I19 ArtBat och var således på deras RSÖ i boden trakten ;)

den andra filmen jag har visar lite hur det ser ner i målterrängen när granaterna dimper ner, dock är filmen gjort på andra sidan atlanten, så exakt som i sverige blir det ju inte.. (de skjuter med bla M109, L118/M119 och MLRS).

någon som har förslag på vart jag kan lägga upp den?

Edited by Skuggan

riktigt nice man vill ju inte vara i andra änden när granaterna dimper ner :P

been there, done that

låter lite när de dimper ner, lite otrevligt att bli lämnad i mål terrängen med säkerhetsradio där man skall anropa Sigurd Ceasar ifall det låter som granaterna kommer lite nära

been there, done that

låter lite när de dimper ner, lite otrevligt att bli lämnad i mål terrängen med säkerhetsradio där man skall anropa Sigurd Ceasar ifall det låter som granaterna kommer lite nära

var det ni som råkade bli kvarlämmnade lite för länge år 04/05?

eller var det 03/04? (lekhytte bytte ju namn sedan)

isåfall var det aldrig något vi hörde något om...

been there, done that

Vi var där vi skulle vara mitt i målterrängen, okej det var inte riktiga artellerigranater som smälde omkring oss det var grk om jag inte minns fel. Radiolänk behöver stå på dumma ställen ibland bara för att det skall kunnas skjutas. Det var i Älvdalen vintern 03/04 om jag inte minns fel

been there, done that

Vi var där vi skulle vara mitt i målterrängen, okej det var inte riktiga artellerigranater som smälde omkring oss det var grk om jag inte minns fel. Radiolänk behöver stå på dumma ställen ibland bara för att det skall kunnas skjutas. Det var i Älvdalen vintern 03/04 om jag inte minns fel

åfan....

been there, done that

åfan....

jag kan lägga ut den åt dig inga problem

Måster vara någon som haft kamera med sig på Op under eldledning, är det ingen som har en filmsnutt? :clap:

det vore grymt kul.

när man sitter på skjutande enhet så ser man ju sällan nedslagen..

enda gången jag gjorde det var när vi skjöt direktriktat på 800m...

12 pjäser, 2 mål, 2 inskjutnings skott/pjäs och sedan samtidigt eldöppnande med 6 pjäser/mål och 2 skott

sedan var målen borta :)

har dock ingen filmsnutt från det, och min kamrat som plåtade lyckades inte få några bra bilder...

Jag har lite filmer där det skjuts, skall byta grafikkort bara, så jag kommer inte åt dom just nu.

Hur gör man för övrigt när man lägger upp filmer så de kan ses som ovan?

Har för mig att det skall finnas några gamla kort också.

Jag återkommer...

Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om :blink:

Kan se om jag kan lägga upp dem om ni vill.

Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om :)

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP (kolla i propaganda delen här på soldf)

tror också att där fins "Förband haubits 77" från nån gång i början på 80 talet.

men "Indirekt eld" vore jäkligt najs att få se :)

jodå, filmerna fans där...

Förband Haubits 77

dock hittar jag inte eldledaren just nu, men den skall finnas den också...

fans en del annat av art intresse :)

eskils FTP

Edited by Skuggan

Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om :/

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP

Hmm du har sniffat för mycket på tomhylsor igen skuggan, jag har också kollat igenom eskils ftp och den ligger inte där.

Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om :huh:

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP

Hmm du har sniffat för mycket på tomhylsor igen skuggan, jag har också kollat igenom eskils ftp och den ligger inte där.

nej, den har dock gjort, men såg att den är borttagen för att hindra spridning av copyright skyddat material...

• 1 month later...

*Skakar liv i tråden*

Vet att det finns många som är intresserade av artilleriets kriorg.

Läser lite i boken "Det svenska artilleriet" och enligt den fanns det 1945 totalt 52 artilleribataljoner, 1985 fanns det 41 st, 1995 33 st och 2005 4 st!

Inom en snar framtid blir det iofs bara två bataljoner (dock dumpermonterade).

1995 var de 33 artilleribataljonerna fördelade enligt nedan:

Fördelningsartilleri:

10 st: 15.5 cm haub F

2 st: 15.5 cm bkan

1 st: 15.5 cm haub 77A

4 st: 15.5 cm haub 77B

totalt 17 bataljoner

Brigadartilleri:

15 st: 15.5 cm haub 77A

1 st: 15.5 cm haub F

totalt 16 bataljoner

De krigsorganiserade artilleriregementena (dit fördelningsbataljonerna hörde) var 1995 sju + två:

Kriorg - Knutet till

A1 - 14. förd

A2 - 3. förd

A3 - 13. förd

A4 - 2. förd

A7 - MKG

A8 - 6. förd

A9 - 4. förd

66. artledningsstaben - Fo 66

Foartreg AR 67 - Fo 67

*Skakar liv i tråden*

A7 - MKG

Spännande! MKG förfogade över 18. mekhaubitsbataljonen (15.5F) samt 7. och 21 fördelningshaubitsbataljonerna (15.5F). Därutöver hade FMB mot slutet två kustförsvarbataljoner där åtminstone de tunga batterierna kunde lösa markmålsuppgifter. SE1 (12/70) och BN (15,2/51 tdblpj). Någon som kan lista övriga förband?

@ Skuggan: Blev ju alldeles varm i kroppen av att se "Förband Haubits 77"-filmen!

fighting0002.gif

Vilka klipp, vilken pedagogik, vilken dramatik och framförallt: Vilket gediget försvar vi

hade en gång i tiden! Varje bildruta utstrålar mod, plikt och handlingskraft!

fighting0001.gif

Hoppas det kommer fler länkar till roliga och underhållande Klassiker!

:clap:

:clap:

Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om :baskerFN:

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP (kolla i propaganda delen här på soldf)

tror också att där fins "Förband haubits 77" från nån gång i början på 80 talet.

men "Indirekt eld" vore jäkligt najs att få se :)

jodå, filmerna fans där...

Förband Haubits 77

dock hittar jag inte eldledaren just nu, men den skall finnas den också...

fans en del annat av art intresse :)

eskils FTP

Det värmer ett Art, Hjärta med sådana filmer! :baskerHV:

• 3 weeks later...

Sprang på ett utryck:

"lowest aiming point for artillery"

Jag vet vad det betyder ordagrant, Men vad innebär det rent praktiskt?

Är det flackbaneeld?

Är det höjden på nedslagsplatsen? Om det för tempereringens skull spelar nån roll?

Är det lägsta praktiska banhöjd för projektilerna?

Sprang på ett utryck:

"lowest aiming point for artillery"

Jag vet vad det betyder ordagrant, Men vad innebär det rent praktiskt?

Är det flackbaneeld?

Är det höjden på nedslagsplatsen? Om det för tempereringens skull spelar nån roll?

Är det lägsta praktiska banhöjd för projektilerna?

Vet inte exakt men kan det vara mask i bäring?

Det vill säga om man dumpar eldröret mera så skjuter man i trädtopparna, berget, huset eller vad det nu är som står framför.

Jons