Fu Johanson Posted May 20, 2002 Report Share Posted May 20, 2002 En viss amerikansk infanterist som jag pratar med ibland tyckte han skulle vara klurig och ställde tre små frågor som han tycker alla bör kunna svaret på. Tänkte att du skulle kunna det så här är dem: Where does you hang your thread and why? What field mod for the M60 comes with rations? Why does a patrol jump up and down before going out? Några förslag? Förresten, när jag har chansen, vilken enhet tillhörde du, bataljon tex? Vad kallas sådana enheter förresten? Hmm, blev visst ett par frågor, nyfikenheten tog överhanden Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted May 20, 2002 Report Share Posted May 20, 2002 På ett svarar jag Volvo 740 och att he,she,it= does, you=do På två svara jag: Har aldrig haft utb på en, vilket ur en synvinkel är rätt intressant. På tre svarar jag: En vettig fråga iaf. Man behöver inte hopp kansek ,men man knatar runt och skuttar lite för att ingen detalj skall ligga och skramla. Enhet? DIVLRS/2/75 Rgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 21, 2002 Report Share Posted May 21, 2002 Tjena, Ang. fråga 2, jag har läst och även sett bilder på att man pillade in/fäste med ståltråd en konservburk under ledarplåten för att få en bättre matningsvinkel för att minska risken för eldavbrott. Hopptest är väl rätt vanligt tror jag?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 21, 2002 Report Share Posted May 21, 2002 På två svara jag: Har aldrig haft utb på en, vilket ur en synvinkel är rätt intressant. Jahopp, varför då?? Man kanske kan lära sig lite mer kul vapenfakta, please utveckla.... (varför det är intressant alzå) TIA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 23, 2002 Author Report Share Posted May 23, 2002 Mycket riktigt 2sharp. Sätta fast en konservburk för att minska eldavbrott på M60 var svaret på den frågan. På den första frågan var det att man hänger en tråd från vapenpipan eller en pinne så att den tar i snubbeltråd före man själv gör det. Därmed undviker man otrevliga överraskningar. Jo LRRP, vad fanken är DIVLRS för något? Har både letat och frågat och ingen vill kännas vid denna beteckning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 DIVLRS: Division Long Range Surveillance. Ranger har ej längre råd att ha 100% egna LRS/LRRP. Därför tillhör LRRPs någon av de två Airborne divarna, 82-101.Detta är mest toretiskt ,men leder till bra övnings möjligheter då man får möta fler förband. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted January 5, 2003 Report Share Posted January 5, 2003 En anledning till att man inte är utbildad på M60 är att åtminstone USMC har slutat med den... Har nu en version av Ksp 58, kallas M240 G. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 5, 2003 Report Share Posted January 5, 2003 anledningen till att dom slutat med 60ian är att den skall suga HÅRT! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 5, 2003 Report Share Posted January 5, 2003 Det finns ju vissa saker med just M60 som inte är så bra, jag tycker det är märkligt/anmärkningsvärt att man inte bytt tidigare. Men gött att de nu har den grymma FN-MAG En kul grej, visade 58'an för några jänkare i Bosnien, de trodde den var trasig när jag visade hur lätt man bytte pipan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted January 5, 2003 Report Share Posted January 5, 2003 En kul grej, visade 58'an för några jänkare i Bosnien, de trodde den var trasig när jag visade hur lätt man bytte pipan.... Hehe Stackare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.