Calle no1 Posted April 29, 2006 Report Posted April 29, 2006 Ni skall vara glada att ni får förmånen att genomföra er GSU på K3, dom är mycket duktiga och atmosfären där är något alldeles speciellt. Hoppas verkligen inte GSU'n blir förlagd någon annanstans i framtiden. Lycka till! Quote
Detsl Posted May 1, 2006 Report Posted May 1, 2006 På den gamla goda tiden på 80 talet var GU för TolkS 449 dagar. Detta berodde på att man blev fänrik dag 450, men tolkar genomförde inte KadS. Uppdelningen var 3 månader GSU med FJS instruktörer (inklusive åtminstone ett obiligatoriskt hopp), därefter 12 månader i Uppsala. Tolkar uttagan till Fallskärmsjägarförband fick ofta genomgå en repoövning omedlebart i anslutning till sin utryckning med intensifierad hoppträning. Användandet av tolkar i de små FJgrupperna var inte helt smidigt, men det är en annan historia. Det där stämmer inte. GU var förvisso 449 dagar, men man blev inte det minsta fänrik. Vi muckade som sergeanter. Däremot steg man ju raskt i graderna allt eftersom man gick KFÖ och kurser. GSU genomfördes i Skövde, vid K3. Sen åkte man till Uppsala och vrålpluggade. Efter nån månad delades gruppen upp i en armé- och en flyg/marinkurs, så vid sidan om språket läste man en massa taktik, teknik och sånt. Hela våren reste vi runt med tortyrcirkusen: pinade fallskärmsjägare och kadetter runt om i landet. Andra sommaren ägnades åt Natospråk: tyska eller engelska. För då kunde vi ju redan ryska. Quote
106 Posted May 1, 2006 Report Posted May 1, 2006 På den gamla goda tiden på 80 talet var GU för TolkS 449 dagar. Detta berodde på att man blev fänrik dag 450, men tolkar genomförde inte KadS. Det där stämmer inte. GU var förvisso 449 dagar, men man blev inte det minsta fänrik. Vi muckade som sergeanter. Var det inte det han menade? Dvs att man för att bli fänrik skulle genomföra KadS, vilket tolkar inte gjorde och därmed inte heller kunde mucka som fänrikar och för att frångå problemet muckade en dag tidigare fast då som sergeanter. Men jag tycker det låter som en konstig förklaring att man skulle dra av en dag för för att komma undan ett sådant "problem" när man kunde göra 450 dagar i marinen och mucka som sergeant. Hur var det med fallskärmsutbildningen? Jag läste i en gammal FV-nytt att TolkS genomförde fallskärmsutbildning (bilder från hallen). Var det för samtliga eller endast för de som skulle krigsplaceras i ett FskJ-förband? När under GU genomfördes denna utb? Quote
Vysotskij Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Hur var det med fallskärmsutbildningen? Jag läste i en gammal FV-nytt att TolkS genomförde fallskärmsutbildning (bilder från hallen). Var det för samtliga eller endast för de som skulle krigsplaceras i ett FskJ-förband? När under GU genomfördes denna utb? På 80-talet (och kanske 70-talet) genomförde armélinjen under sommaren år 2 fallskärmsutbildning. Ett mindre antal krigsplacerades i fskjförband. Quote
Detsl Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Hur var det med fallskärmsutbildningen? Jag läste i en gammal FV-nytt att TolkS genomförde fallskärmsutbildning (bilder från hallen). Var det för samtliga eller endast för de som skulle krigsplaceras i ett FskJ-förband? När under GU genomfördes denna utb? Som jag nämnde delades kursen upp i två halvor: armé och flyg eller marin (varannat år flyg, varannat år marin). Armétolkarna hade en tvåveckors fallskärmsutbildning, och samtliga hoppade en sju-åtta hopp tror jag. I princip var tanken att alla skulle krigsplaceras i FJ-kompanier. Några tolkar tog uppgiften på största allvar och nöjde sig inte med den vanliga kursen, utan fortsatte för att erövra örnen. Kursen genomfördes på vårkanten. April, maj... Jag var flygtolk och hoppade inte fallskärm. Däremot hattade vi runt i DC-3:or runt om landet och lärde oss allt om flygvapnet. Fallskärmskursen innebar också att armisterna missade århundradets fest på slaviska institutionen i Uppsala. Men vi fick vara med och sjunga kärlekssånger på ryska till alla söta studenter. Quote
106 Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Som jag nämnde delades kursen upp i två halvor: armé och flyg eller marin (varannat år flyg, varannat år marin). Armétolkarna hade en tvåveckors fallskärmsutbildning, och samtliga hoppade en sju-åtta hopp tror jag. I princip var tanken att alla skulle krigsplaceras i FJ-kompanier.Hur var tanken att övriga arméförband skulle få tolkar, genom överföring från FskJ när de blev för gamla? Några tolkar tog uppgiften på största allvar och nöjde sig inte med den vanliga kursen, utan fortsatte för att erövra örnen.Hur då, genom att extramönstra och genomföra ännu en GU fast på FJS eller fanns det någon bakväg? Quote
Vysotskij Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Som jag nämnde delades kursen upp i två halvor: armé och flyg eller marin (varannat år flyg, varannat år marin). Armétolkarna hade en tvåveckors fallskärmsutbildning, och samtliga hoppade en sju-åtta hopp tror jag. I princip var tanken att alla skulle krigsplaceras i FJ-kompanier. Några tolkar tog uppgiften på största allvar och nöjde sig inte med den vanliga kursen, utan fortsatte för att erövra örnen. Those were the days. Attans att FJS kom till insikt om tolk-i-patrull före Saving Private Ryan... Quote
Detsl Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Som jag nämnde delades kursen upp i två halvor: armé och flyg eller marin (varannat år flyg, varannat år marin). Armétolkarna hade en tvåveckors fallskärmsutbildning, och samtliga hoppade en sju-åtta hopp tror jag. I princip var tanken att alla skulle krigsplaceras i FJ-kompanier.Hur var tanken att övriga arméförband skulle få tolkar, genom överföring från FskJ när de blev för gamla? Det utbildades ju en förfärlig massa tolkar på 70-80-talet: en 15-20 armétolkar muckade varenda år och så många behövdes ju knappast på FJ. Några tolkar tog uppgiften på största allvar och nöjde sig inte med den vanliga kursen, utan fortsatte för att erövra örnen.Hur då, genom att extramönstra och genomföra ännu en GU fast på FJS eller fanns det någon bakväg? Vet inte. Jag vet att Moskvakorrespondenten Malcolm Dixelius är en sån örntolk, och det finns även nyare exempel. Dixelius gjorde lumpen i slutet av 60-talet. Men jag vet att 80-90-talstolkar också erövrat fallskärmsjägarörnar. När jag gjorde lumpen var skolchefen Sandell en gammal kustjägare. Han sa själv att det var han som hittat på den legendariska hinderbanan på Korsö. Hur som helst var hans tolkideal en blandning av Einstein och Tarzan. Vilket vi tolkar tolkade som att vi förväntades ha Einstens muskler och Tarzans hjärna. Quote
Lundberg Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 On topic: Om någon ur årets kull mot all förmodan skulle ha en stund över och därtill råka surfa in här av alla ställen vore det roligt att få höra lite om hur det går för er. Off topic: Råkar någon veta om TSUS-kamratsidan ligger kvar online någonstans? Har sökt men inte funnit. Svara gärna via PM. Quote
invent Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 varför vill man göra lumpen som tolk? som ja förstår så pluggar man ett språk mesta delen av tiden.. tycker ni att det är kul att plugga eller? Quote
Fk Satan Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 varför vill man göra lumpen som tolk? som ja förstår så pluggar man ett språk mesta delen av tiden.. tycker ni att det är kul att plugga eller? varför vill man göra lumpen som jägare? där man får vara trött, blöt, hungrig och frusen den mesta delen av tiden... Det är bara att inse att det finns folk som tycker att olika saker är roliga och utvecklande. Skulle jag ha ett bättre språkhuvud skulle jag gärna ha blivit tolk. För språk är bra att kunna. Nu hade jag tyvärr inte en enda femma i ngt språkämne därför ganns inte tolk med på listan över valbara befattningar... Quote
Krook Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 varför vill man göra lumpen som tolk? som ja förstår så pluggar man ett språk mesta delen av tiden.. tycker ni att det är kul att plugga eller? Grupp: Beväringar Inlägg: 7 Registrerad: 2006-06-27 Medlemsnummer: 7909 GU: Ska snart mönstra.. Tjänst: Jägare/Spaning Att kunna språk är bland det mest meriterande som finns om man jobba i internationella organisationer och företag. Och eftersom de flesta organisationer och större företag är aktiva på den internationella arenan så... Utöver det så är Tolk en högkvalitativ tjänst med (vid rätt språkkompetens) stora möjligheter till internationell tjänstgöring för FM. Jag föreslår att du läser på lite på lumpen.nu eller vid intresse på TolkS /K Quote
invent Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 jaa asså jag vet att de är bra och meriterande. jag har all respekt för dom som gör det. men att göra lumpen som jägare kan man inte göra någon annan stans än i lumpen men plugga språk kan man ju göra vart som helst. att de står att jag ska mönstra snart är för att jag inte har gjort extramönstring ännu men annars ska jag göra som jägare på k3. om du vlle på peka det i ditt inlägg. Quote
Krook Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 jaa asså jag vet att de är bra och meriterande. jag har all respekt för dom som gör det. men att göra lumpen som jägare kan man inte göra någon annan stans än i lumpen men plugga språk kan man ju göra vart som helst. att de står att jag ska mönstra snart är för att jag inte har gjort extramönstring ännu men annars ska jag göra som jägare på k3. om du vlle på peka det i ditt inlägg. Du kan inte bli militärtolk i Sverige på annan plats än UndSäkC. Och: Gå långt och bära tungt kan man göra civilt också. /K Quote
106 Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 Du kan inte bli militärtolk i Sverige på annan plats än UndSäkC. ... eller förhörsledare, som det egentligen handlar om när det gäller vpl tolkar. Finns förstås förhörsledare inom polisen också, men militära förhörsledare är det UndSäkC som utbildar. Det ger dessutom ett civilt meritvärde och kontakter som jägare bara kan drömma om. Quote
Yossarian Posted August 7, 2006 Report Posted August 7, 2006 plugga språk kan man ju göra vart som helst. Plugga språk som man pluggar språk på TolkS, kan man bara göra på TolkS. Quote
Forumsledning Kimster Posted August 7, 2006 Forumsledning Report Posted August 7, 2006 plugga språk kan man ju göra vart som helst. Plugga språk som man pluggar språk på TolkS, kan man bara göra på TolkS. Tänkte säga samma sak fast mitt hade varit ett antagande, desto bättre nu då.. ..men det jag tänkte tillägga är att du får lära dig så mycket mer än bara "språk" som man inte får lära sig på nån civil skola, som är meriterande i många många utlandjobb. Quote
H0lK Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 Jag tycker tolkarna verkar ha det bra på K3. När man ser dem i matsalen brukar de se lagom trötta ut. Precis som det ska vara ;). Gröntjänst ska vara hård, krig är hårt. Tolkarna borde vara glada över att få göra GSU på K3. Här vet dem vad de gör ... Quote
Kylskåp Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Användandet av tolkar i de små FJgrupperna var inte helt smidigt, men det är en annan historia. På senare år (90-tal och framåt) har FJS istället skickat lämpliga FskJ till TolkS, dvs de har först genomfört GU på FJS i 14 månader och sedan befattningsutbildningen på TolkS i 10 månader eller vad det nu blir när man räknar bort GSU. Även K4 har gjort detta. Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Quote
Yossarian Posted August 13, 2006 Report Posted August 13, 2006 Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Om du oroar dig för att bli skickad till TolkS mot din vilja, så kan du nog sluta oroa dig. Quote
Vysotskij Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Något närmare mitten av utbildningen, skulle jag tro. Men bara om FJS ser behovet. Det har hänt något år att så inte har skett. Quote
Kylskåp Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 (edited) Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Om du oroar dig för att bli skickad till TolkS mot din vilja, så kan du nog sluta oroa dig. Hehe, dumt skrivet av mig. Snarare tvärtom Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Något närmare mitten av utbildningen, skulle jag tro. Men bara om FJS ser behovet. Det har hänt något år att så inte har skett. Så vissa år tycker fjs att de behöver extra tolkar och vissa år inte? Hur blir det förresten om man är utbildad på två olika befattningar? Vad står det att man muckat som? Fallskärmstolk? Edited August 15, 2006 by Kylskåp Quote
Rokare Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Om du oroar dig för att bli skickad till TolkS mot din vilja, så kan du nog sluta oroa dig. Hehe, dumt skrivet av mig. Snarare tvärtom Det där kom lika oväntat som en spark i ryggen. Det har jag aldrig hört någonting om (inte för att det säger nånting, men ändå). Är detta något frivilligt, som man anmäler sig till i slutet av tjänsten? Något närmare mitten av utbildningen, skulle jag tro. Men bara om FJS ser behovet. Det har hänt något år att så inte har skett. Så vissa år tycker fjs att de behöver extra tolkar och vissa år inte? ja Quote
Recommended Posts