combat Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Är det endast de som gör FN tjänst som får gå Dancon marschen och om inte, var kan man göra en anmälan? Mvh Jim
combat Posted January 31, 2006 Author Report Posted January 31, 2006 Då är den alltså endast för de som gör FN Tjänst så som jag har förståt det rätt.
alfie Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Vad jag minns från när jag gick den (faktiskt den gången det länkas till..) så var det bara kfor och unmik som gick. Vet faktiskt inte om det går att anmäla sig utanför dessa organisationer. Marchen började och slutade ju inne på campen... Lite OT Hur är det i Bosnien nu, går man fortfarande Dancon/dödsdancon där? /OT
Stefan F Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Kan inte svara på hur det är nu, men -99 var det uniformerade deltagare var från hela Norden, baltiska länderna, USA och diverse SFOR-poliser. Gick den två gånger, mycket lättare andra gången när man kunde banan. Men då var det 3 mil, inte 2,5, om jag minns rätt. Dom är dock duktiga på att hitta backar, danskarna.
combat Posted February 1, 2006 Author Report Posted February 1, 2006 Finns det någon sida el någon man kan kontakta för uppdaterad info Högakningsfullt Jim
Fk Bengtsson Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Gick Dancon i höstas och det var så vitt jag såg endast KFOR och UNMIK nu också. Enda undantaget som jag såg var en civil svensk journalist som var nere och skrev om svenskar i utlandstjänst. Så om man blir inbjuden så kanske??
Stefan F Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Jag hittade bansträckningen för den Dancon-sträcka vi gick (tänk vad man sparar på ) och det var 30 km. @ Combat. Jag blir nyfiken, varför undrar du? Vanliga Dancon är ju egentligen inget speciellt, utan en vanlig soldat-marsch. Kommer du jobba civilt i närheten av ett danskt FN-förband kanske? Om det är så, och det finns svenskt förband i närheten, så skulle jag kontankta dom (det svenska förbandet alltså). En idé bara.
Foxtrotcharliegrg Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Finns en del info på Haerens hemsida om man söker men det verkar mest vara ur olika dagböcker. Minnesvärt citat dancon 2002: "Det är lugnt nu grabbar, vi har passerat högsta höjden!" Sagt av en sisiuförare, efter glans på nyinköpt Sunto-klocka med inbyggd höjdmätare, strax innan en vänsterkurva. Efter kurvan fortsatte vägen att stiga mot ännu oanade höjder...:P Mvh, Foxtrotcharliegrg
Forumsledning Kimster Posted February 4, 2006 Forumsledning Report Posted February 4, 2006 Dancon 2002 var... stigande.. länge..
stevooooo Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Har alla Dancon-marcher i Kosovo gått efter samma bana ......dvs denna....... eller ändras det från år till år ???????
Forumsledning Kimster Posted February 5, 2006 Forumsledning Report Posted February 5, 2006 hmm.. kanske.. ..dumma mig..
Foxtrotcharliegrg Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 Har alla Dancon-marcher i Kosovo gått efter samma bana ......dvs denna....... eller ändras det från år till år ??????? Aningen svårt att avgöra från de bilderna men en del av grusvägen såg bekant ut... på KS06 genomfördes den två gånger. sista gången (då jag gick) var det: Asfalt ut från campen - grusväg - mer grusväg som stiger uppåt - grusväg som går neråt och svänger in mot campen (3:e bilden uppifrån, tror jag) - asfalt den sista lilla sträckan. Jättekul prommenad om man har full stridutrustning (-kroppsskydd), stridspackning och grg/ksp/psg med sig för att skoja till det lite :P
Ringo Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 När vi gick den på 10:an sa de som gått den tidigare att det var precis samma sträckning. Om jag inte mins fel så var det 7:an och 4:an de hade gått den på. Det jag minns från marchen var att denna nedförsbacke var värre än den föregående uppförsbacken. Man var tvungen att småspringa för att ej drutta omkull i rullgruset
BARBIE Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 det var samma på 06 som på 02:an, kul liten tur! Ett uppvaknade för andra. Hemst att se folk med såna skador efter bara tre mil.
Rainman Posted April 11, 2006 Report Posted April 11, 2006 Jag gick Dancon 2003. Var lite små mör när jag kom i mål efter 3tim. 39 min. Och som lök på laxen så blev det full kallabalik i AOR:er när vi kom hem till campen. Så det var bara att slänga på sig kängorna på dom trötta fötterna och ut på patrull i 5 timmar på natten. Men oj vag jag sov gott hela dagen efter. Men det var en härlig marsch att gå.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.