Guest Nilsson.J Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Nån som tränar biathlon regelbundet? Jag vill börja träna det men vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag bor i stockholm men har inte lyckats hitta nån förening/ klubb. Tips nån? Eller finns det nån bra hemsida? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Biathlon förknippar jag med skidskytte. "Springskytte", vad är det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Biathlon förknippar jag med skidskytte. "Springskytte", vad är det ? Som skidskytte fast på barmark; alltså en väldigt relevant sport för militärer. Tror att farsan fick något märke i det när han gjorde lumpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Du kan kontakta Riksidrottsförbundet och kolla genom dom. En Googlesökning på "springskytte" ger annars en hel del träffar och det borde gå att kontakta någon av de klubbar som nämns där för att söka sig vidare. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Biathlon förknippar jag med skidskytte. "Springskytte", vad är det ? Som skidskytte fast på barmark; alltså en väldigt relevant sport för militärer. Tror att farsan fick något märke i det när han gjorde lumpen. Tvågrensmärket heter det om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg hur lång det var man skulle springa eller kraven på skyttet, men det var långt ifrån övermänskligt. Vi tog våra märken två dagar in i utbildningskontrollen så då var man redan bra mör i benen. I min plut tog alla utom tre märket i guld under de förutsättningarna så det kan inte ha varit särskilt svårt. Någon som har koll på kraven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Förutom tvågrensmärket så finns ju även Orienteringsskytte. Jag tog tvågrensmärket genom FVRF för ett par år sedan. Vi sprang 1 km, lade oss på skjutvallen, sprang ytterligare 1 km och sköt en sista gång. Tiden räknades sedan ihop med antalet träff/bom. Jag kommer inte ihåg de exakta kraven eller hur man räknade, men om du var en hyfsat skytt så kunde du springa rätt långsamt. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Förutom tvågrensmärket så finns ju även Orienteringsskytte. Jag tog tvågrensmärket genom FVRF för ett par år sedan. Vi sprang 1 km, lade oss på skjutvallen, sprang ytterligare 1 km och sköt en sista gång. Tiden räknades sedan ihop med antalet träff/bom. Jag kommer inte ihåg de exakta kraven eller hur man räknade, men om du var en hyfsat skytt så kunde du springa rätt långsamt. /D Skummt, vi fick springa 2 km per löpsträcka 2 km löpning, 6 skott på 1/3 figur på 100 meter, 2 km löpning igen och sen 6 skott till. Tid för guld var 35 minuter. För att få godkänt så skulle man ha 2 träffar per skjutning och sen så fick man 1 minuts tillägg för varje miss. Jag fick guld på 24:a minuter och 3 missar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 @Maul Mitt minne är ju inte som det borde vara, så det är nog mycket möjligt att vi sprang 1km, vände tillbaka och sedan upprepade det hela. /Dexter (som klarade guld med ett par poäng tillgodo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Jag tog tvågrensmärket för ganska exakt ett års sedan. Vi sprang nästan 2 km (1,8 km för att va exakt) och sen sköt vi sex skott, sprang igen och avslutade med sex skott till. Jag fick ett silver med 22 minuter och hyfsat många bom. Jag har för mej att man var tvungen att ha minst två träff per serie för att kvalificera sig för märke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted January 26, 2006 Report Share Posted January 26, 2006 Såg att det satt en lapp på jobbet (Malmö) om "springskytte". Där var sträckan 6km. Om det var hela sträckan eller om varje etapp var 6km, vill jag låta vara osagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 26, 2006 Report Share Posted January 26, 2006 Från Stockholmspolisens skytteförening: Vad är springskytte? Springskytte med pistol påminner till stora delar om skidskytte till utformningen. Vanligen löper man fyra till sex varv på en 1 km lång slinga som går förbi en skjutbana där man för varje varv lossar fem till sex skott mot olika mål, dvs skytte varje varv. Målen kan antingen vara fallmål eller pappfigurer. Även i springskytte finns stafettävlingar. Skidskytte, springskytte och fältskytte med pistol har många gemensamma likheter och en tävling kan avgöras på oväntat sätt. Det är inte alltid som den snabbaste skidåkaren eller löparen vinner. Ett bomskott ger ju en straffrunda. Det är alltid uthållighet och kondition i kombination med precision i skyttet som är avgörande. Vid tävlingar kan både banans längd och antal stationer, såväl som antalet mål och målgrupper variera. En av de mer uppenbara fördelarna med skid- och springskytte är att alla över 15 års ålder kan deltaga. Klassindelningarna är generösa och tar hänsyn till de tävlandes förutsättningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.