Jump to content

MB 190 1989

målobs

Recommended Posts

Min pärla har tyvärr slutat fungera. Då jaghar på tok för dålig kunskap om bilar vändar jag mig till er.

För några dagar sen så statade den inte när jag skulle ha den på morgonen. Efter lite funderade kom jag fram till att det kunde vara vatten (kondens) i bränslet eller att bränslepumpen lagt av.

Sagt och gjort bränsleslängen på frånsidan av pumpen skruvades av och startmotorn veds om. Bensinen flödade så det problemet kunde vi snabbt stryka. När jag sedan sätter tillbaka slangen och provar att få igång motorn funkar bilen igen. Jippi tänker jag, det var antagligen vatten i bränslet och nu har jag pumpat ut det.

För att undvika kommande problem så åker jag tankar fullt samt slår i en halv flaska k-sprit.

Idag när jag ska sätta mig i bilen har jag exakt samma problem som innan. Startmotorn vrider runt men bilen startar inte. Provar med Startgas och då tänder den direkt bara för att lägga av när den har förbrännt gasen.

Någon som har aning om vad som kan vara fel ? Bränslefiltret ?

Finns det någon annat bra forum där denna fråga passar bättre ?

Jag är helt ställd i och med att jag fick igång den igår.

MVH

Piglet

Min pärla har tyvärr slutat fungera. Då jaghar på tok för dålig kunskap om bilar vändar jag mig till er.

För några dagar sen så statade den inte när jag skulle ha den på morgonen. Efter lite funderade kom jag fram till att det kunde vara vatten (kondens) i bränslet eller att bränslepumpen lagt av.

Sagt och gjort bränsleslängen på frånsidan av pumpen skruvades av och startmotorn veds om. Bensinen flödade så det problemet kunde vi snabbt stryka. När jag sedan sätter tillbaka slangen och provar att få igång motorn funkar bilen igen. Jippi tänker jag, det var antagligen vatten i bränslet och nu har jag pumpat ut det.

För att undvika kommande problem så åker jag tankar fullt samt slår i en halv flaska k-sprit.

Idag när jag ska sätta mig i bilen har jag exakt samma problem som innan. Startmotorn vrider runt men bilen startar inte. Provar med Startgas och då tänder den direkt bara för att lägga av när den har förbrännt gasen.

Någon som har aning om vad som kan vara fel ? Bränslefiltret ?

Finns det någon annat bra forum där denna fråga passar bättre ?

Jag är helt ställd i och med att jag fick igång den igår.

MVH

Piglet

Piglet is online now Redigera/radera meddelande

Amatörmekanikern Olaevil tror att Pumpen inte pumpar i tillräckligt högt tryck,Eller att bensinen rinner tillbaka eller läcker efter pumpen,eller att Datorn inte vill riktigt för det är väl insprutningsmotor vi talar om va?Kan ju också va bensinfilter.Tror mest på Bensintrycket som såklart kan va bensinfiltrets fel...men äldre bil så pumpen brukar ju ge upp till slut....

mvh

Olaevil

jag är inte heller nån bilmekaniker, men jag hade kollat upp bränslefiltret, har du aldrig bytt det? -byt!

hjälpte inte? då kan det kanske vara bränslepumpen eller nån nål i förgasaren som hänger sig pga smuts.. (om du inte har insprutning förstås..)

Update:

Idag när vi hade bogerade bort bilen till en betalfri parkering provade jag att bara vrida om nyckeln och då hoppar den igång utan att kinka ett dugg.

Visst nu går den igen men det känns inte bra att det lagt av på samma sätt inom en veckas tid. :banghead:

Jag skulle ju vilja hitta ett fel eller nåt så man inte blir stående där.

Några nya idéer från forumets hobbymekare grundat på den här nya informationen ?

MVH

målis

Update:

Idag när vi hade bogerade bort bilen till en betalfri parkering provade jag att bara vrida om nyckeln och då hoppar den igång utan att kinka ett dugg.

Visst nu går den igen men det känns inte bra att det lagt av på samma sätt inom en veckas tid. :)

Jag skulle ju vilja hitta ett fel eller nåt så man inte blir stående där.

Några nya idéer från forumets hobbymekare grundat på den här nya informationen ?

MVH

målis

Bränslefiltret bör du testa att byta iaf, kolla sedan så att han får luft ordentligt

Låter mer som tändning- än bränsleproblem i mina öron. Inte ovanligt i höst-vinterblött klimat. Skruva bort en spridare i taget och kolla att det verkligen kommer bensin där så har du iaf eliminerat en felkälla.

Öppna huven och titta på tändkablarna när någon försöker starta bilen. Är kablarna i dåligt skick/smutsiga/fuktiga kan man se svaga blåa blixtar som "flyter" utanpå kablarna. OM det är ordentligt mörkt. Blir antagligen ändå gnista på alla stift när du skruvar bort och kontrollerar men kanske för klent när de väl sitter p.g.a. det högre trycket i cylindrarna.

Kontrollera alla tändkablar och strömkabel till tändspolen, att kontaktytor inte är ärgade, vårda bort eller byt helst. Se till att alla kablar är rena och torra.

Har du bensin och gnista så är det bara luft kvar, vet inte vad du har för motor men är det mekaniskt sprut så kan t.o.m. luftmassemätaren kärva fast, och då är det stopp...

Låter mer som tändning- än bränsleproblem i mina öron.

Gäller detta även då motorn startar DIREKT med hjälp av startgas bara för att sedan dö när gasen är förbrännd?

Hmm.. Där har du en poäng.

Det kan vara så att gnistan är för klen för att tända bensinen men tänder den mer lättantändliga startgasen.. En annan möjlighet är att jag är ute och cyklar..

Kontrollera att du har bensin, luft och gnista. Saknas nåt av de tre så är det sannolikt problemet. Vad har du för motor och för typ av insprut och tändsystem?

Edit: Är det du som har ställt en liknande fråga på http://www.mbsca.com/? Annars är det nog att rekommendera, där finns det säkerligen många som kan mer än mig om bilar i allmänhet och Merschmedes i synnerhet.

Edit: Är det du som har ställt en liknande fråga på http://www.mbsca.com/? Annars är det nog att rekommendera, där finns det säkerligen många som kan mer än mig om bilar i allmänhet och Merschmedes i synnerhet

Nope, inte jag men jag ska helt klart åtgärda det :banana

Tackar

1989 då bör det vara insprutningsmotor.

Jag tror att det är KE-jetronic på MB 190E.

Har det varit ovanligt kallt när bilen har varit svårstartad?

Det kan vara temperaturgivarproblem så att insprutningssystemet inte har koll på motorns temperatur och inte fattar att det behövs fetare blandning för att starta

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...