Jump to content

Byta bilbatteri


Vildmannen

Recommended Posts

Det beror väldigt mycket på hur det används och hur det har

förvarats. Kolla först om alla metallbleck ser friska ut och att

vätskan når över dessa (om det finns lock på batteriet förstås).

Dåliga bleck ser brunslemmiga ut. Prova sedan syravikt och

spänning mellan polerna, både med motorn av och på (försiktigt

här, det är mycket kräm i batteriet!). Ett friskt ska ligga på över 14

i drift och över 12 i vila.

 

Batterier tycker om en stabil temperatur och hög laddningsnivå.

Ett bra batteri bör klara betydligt mer än 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Finns egentligen inget standardsvar på det utan mycket hänger ju på kvalitén på batteriet samt hur du själv sköter det.

 

Vissa batterier kan klara flera år och andra bara nåt år.

 

Naturligtvis spelar miljön också in för hållbarheten. T.ex om batteriet sitter i en bil som tillbringar mycket tid på dåliga vägar har den en tendens att snabbare gå sönder än ett som sitter i en bil som mest befinner sig på fin asfaltsväg.

 

Det viktigaste generellt sett är att försöka se till att batteriet är så fulladdat som möjligt hela tiden samt att battericellerna är fyllda till rätt nivå (mellanmarkeringarna).

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett så stämmer det som skrivits ovan.

Det viktigaste för livslängden är att batteriet är full-laddat så ofta som möjligt.

Förvara ett batteri en längre tid halvladdat gör att batteriet sulfaterar.

 

Vatten-nivån är också viktig att hålla koll på.

Det är dock inte alla bilbatterier som går att fylla på nu för tiden.

 

Värme gör att batteriet åldras.

Så tvärt emot vad många tror så är det faktiskt bra för batteriet att förvaras svalt

Däremot så ger batteriet mer effekt om det är varmt.

 

Ska man låta bilen stå längre än 2-3 veckor så bör man koppla loss minus-polen.

Eller så kan det vara ide att köpa en automatisk laddare.

Så man kan underhållsladda batteriet hela tiden.

Då slipper du överaskningar.

Link to comment
Share on other sites

Ska man låta bilen stå längre än 2-3 veckor så bör man koppla loss minus-polen.

Eller så kan det vara ide att köpa en automatisk laddare.

Så man kan underhållsladda batteriet hela tiden.

Då slipper du överaskningar.

 

Det är inte alla moderna bilar som tycker om att vara strömlösa under

längre tider, det ställer till det för elektroniken. Då tycker jag att

alternativ 2 är mycket bättre!

Link to comment
Share on other sites

Ska man låta bilen stå längre än 2-3 veckor så bör man koppla loss minus-polen.

Eller så kan det vara ide att köpa en automatisk laddare.

Så man kan underhållsladda batteriet hela tiden.

Då slipper du överaskningar.

 

Det är inte alla moderna bilar som tycker om att vara strömlösa under

längre tider, det ställer till det för elektroniken. Då tycker jag att

alternativ 2 är mycket bättre!

 

Alternativ 2 är alltid bättre.

Men inte alla har garage och därmed möjlighet att ha laddaren inkopplad hela tiden.

Edited by Hemvärnsman av guds nåde
Link to comment
Share on other sites

Generellt sett så stämmer det som skrivits ovan.

Det viktigaste för livslängden är att batteriet är full-laddat så ofta som möjligt.

Förvara ett batteri en längre tid halvladdat gör att batteriet sulfaterar.

 

Vatten-nivån är också viktig att hålla koll på.

Det är dock inte alla bilbatterier som går att fylla på nu för tiden.

 

Värme gör att batteriet åldras.

Så tvärt emot vad många tror så är det faktiskt bra för batteriet att förvaras svalt

Däremot så ger batteriet mer effekt om det är varmt.

 

Ska man låta bilen stå längre än 2-3 veckor så bör man koppla loss minus-polen.

Eller så kan det vara ide att köpa en automatisk laddare.

Så man kan underhållsladda batteriet hela tiden.

Då slipper du överaskningar.

 

Tillägg till ovanstående:

Ett fulladdat batteri håller vilospänningen ca 12.7V. Vilospänningen skall mätas minimum 30 minuter efter det att eventuella förbrukare stängts av.

Är vilospänningen under 12.5V är SOC ( State Of Charge ) under 50%.

Då måste batteriet laddas omedelbart i annat fall sulfaterar det och batteriet blir efter en tid förstört.

Ett helt utladdat batteri kan eventuellt laddas upp igen, men detta tar mycket lång tid och kräver initialt stora laddningsströmmar. Se också upp för gasning.

När det gäller temperaturer kan man säga att gränsen går vid 60 grader C i syratemperatur.

Var 10:e grad ovanför 60 grader C innebär en försämring av batterilivslängden med hälften.

Link to comment
Share on other sites

Källa: En rätt så känd tillverkare av UHfria batterier.

 

Recommended charging information:

 

Alternator:

13.3 to 15.0 volts, no amperage limit.

Battery charger:

13.8 to 15.0 volts, 10 amps maximum, 6-12 hours approximate.

Rapid Recharge:

Maximum voltage 15.6 volts (regulated).

Maximum current: No limit as long as temperature < 125°F (51.7°C).

Maximum recharge time: Charge until current drops below 1 amp.

 

Float charge:

13.2 to 13.8 volts, 1 amp maximum current, time indefinite (at lower voltage).

 

Min fetmarkering; Verkar inte vara nåt problem med en vanlig batteriladdare m.a.o.

Link to comment
Share on other sites

Alla *OSKADDA* bilbatterier går att ladda med batteriladdare. Om man

har ett underhållsfritt batteri ska man bara se till att gasventilen fungerar

som den ska och inte har geggat igen. Annars kan gastrycket bli för högt

med spännade följder. Ladda alltid i ett väl ventilerat utrymme. Jag har

sprängt ett stort 24V lastbilsbatteri som visade sig vara defekt men det var

som tur var i ett säkert, ventilerat laddskåp som klarade smällen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte för att leka trådpolis, men är det här verkligen rätt forum. Trodde det var saker med militär anknytning som diskuterades i Transportcentralen. :ph34r:

 

Även stridsvagnar och TGB behöver battarier!!!

 

 

Ahh, ok. Då kan man t.ex starta en tråd här om nästa säsongs Formula 1 cirkus? Eftersom Formula 1-bilar har fyra hjul och en ratt, det har även TGB. :)

Link to comment
Share on other sites

Inte för att leka trådpolis, men är det här verkligen rätt forum. Trodde det var saker med militär anknytning som diskuterades i Transportcentralen. 0:)

 

Även stridsvagnar och TGB behöver battarier!!!

 

 

Ahh, ok. Då kan man t.ex starta en tråd här om nästa säsongs Formula 1 cirkus? Eftersom Formula 1-bilar har fyra hjul och en ratt, det har även TGB. :)

 

Vi kommer snart vinna pris i kategorin:

 

Tråden som efter kortast antal inlägg spårade ur till ett absurdum av skisnack, glåpord och otrevligheter. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...