Jump to content

defender motorbestyckning

lansen

Recommended Posts

Var i London förra veckan. Såg ett fordon enligt nedan länk vid en garnision, dock lite mer "putsat"

:lol:

http://media.militaryphotos.net/photos/Gul...elic/optelic150

Lät som en V8 och inte som den TD5 motor som brukar ligga i dessa defendrar. Nån som vet nått?! Den såg rätt ny ut...

Den civila defendern går att få med V8 också.

I grunden samma spis som sitter i äldre Discovery och Range Rover.

Tror den är på 3.5L ca 150hkr

Det är väl i första hand SAS som använder den på bilden?

Finns säkert flera förband som använder den.

SAS-versionen har bla extra stor tank.

Men i övrigt tror jag inte det är några stora skillnader jämfört med vanliga defendern.

Fan den är cool.

Skulle vara nåt att pendla till jobbet i.

I snöslask och minusgrader :)

Det som inte dödar härdar.

@ESDS

Galten och Defendern spelar inte i samma liga på ett enda plan!

Galten är beställd för att den erbjuder en hög skyddsnivå i kombination med rörelseförmåga och lastförmåga som överstiger nå't annat på marknaden.

Defendern, som är ett softskinn-fordon har definetivt inte samma skyddsnivå!

Edited by Erik_G

Host host...

Med tanke på mitt namn så får väl jag gå in debaten lite.

Defender med V8 vill jag minnas används av USA i vissa av deras speciall förband (dom ersatte Hummern, då jänkarna blev så impade av briternas fordon)

Så vit jag vet så är britternas standard motor 300TDi i alla nyare defendra, och innan dess så var det 2,5 NA diesel i alla utom 127 rapier som hade V8.

Och innas dess så var den gammla hederliga 2,25 besin motorn standar, förutom 101:orna som hade V8a (tyvär bara på 90Hk).

Host host...

Defender med V8 vill jag minnas används av USA i vissa av deras speciall förband (dom ersatte Hummern, då jänkarna blev så impade av briternas fordon)

Så vit jag vet så är britternas standard motor 300TDi i alla nyare defendra, och innan dess så var det 2,5 NA diesel i alla utom 127 rapier som hade V8.

Och innas dess så var den gammla hederliga 2,25 besin motorn standar, förutom 101:orna som hade V8a (tyvär bara på 90Hk).

Har för mig att de denfendrar som exporterades till USA och Canada hade en V8 (BUICK ursprung?!) på rätt "många" hästar...

Host host...

Har för mig att de denfendrar som exporterades till USA och Canada hade en V8 (BUICK ursprung?!) på rätt "många" hästar...

Att den 3.9l (225cui) V8 som sitter i en drös Rovers är av amerikanskt ursprung stämmer.

Under mitten av 60-talet utvecklade Buick en liten(?) alu-v8 för deras midsize flotta. Att den sen blev alldeles för klen var en annan femma. Motorn såldes vidare till Rover och de gjorde ngt bra av den.

En mkt populär motor att stoppa ner i det mesta från Amazoner till Roddar, då den är förbaskat lätt jämfört med en dylik i gjutjärn.

//5526

Jopp visst stämmer det att den v8an som sitter i defender NAS (North america spec) har ganska många hästar.

tex 3,9litaren har 182 hästar.

Men den militära varianten som britterna använde hade "bara" 90hästar. Sen kan man ju också nämna att dom första defendrarna som fick v8 fick också bara 90hästar jämfört med Rangeroverns 120hästar (inte ricktigt säker), för att man var rädd att drivlinan skulle kolapsa.

Visst stämmer det att v8an kommer ursrungligen från buick, dock skall man veta att Landrovers ingenjörer ändrade ganska många saker på den innan dom blev nöjda, dock anser jag personligen att v8an inte är en äkta landrover motor. Den saknar den där rugged feeling.

Jopp visst stämmer det att den v8an som sitter i defender NAS (North america spec) har ganska många hästar.

tex 3,9litaren har 182 hästar.

Men den militära varianten som britterna använde hade "bara" 90hästar. Sen kan man ju också nämna att dom första defendrarna som fick v8 fick också bara 90hästar jämfört med Rangeroverns 120hästar (inte ricktigt säker), för att man var rädd att drivlinan skulle kolapsa.

Visst stämmer det att v8an kommer ursrungligen från buick, dock skall man veta att Landrovers ingenjörer ändrade ganska många saker på den innan dom blev nöjda, dock anser jag personligen att v8an inte är en äkta landrover motor. Den saknar den där rugged feeling.

Vilken är den äkta L-R motorn enlig dig då Defender?. Träffade en Defender och dess ägare på macken igår. Han hade plockat hem den från GB. Bara tio år gammal, hade tjänstgjort i Gibraltar (!) som fordon för militärpolisen. Grön, 110 kaross, rejält takräcke och taköppning... Ha begäret var påtagligt.....

:huh: