Jump to content

ang. en dräkt?

bartil

Recommended Posts

• Forumsledning

Om du menar den svarta dykaren i 'bannern', så är det en speciell dykardräkt som används framförallt av Attackdykarna.

Mer info om dem här http://www.amf1.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=10928

Går även att söka lite på forumet om det.

Om du menar den svarta dykaren i 'bannern', så är det en speciell dykardräkt som används framförallt av Attackdykarna.

Mer info om dem här http://www.amf1.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=10928

Går även att söka lite på forumet om det.

aha ok, kunde nästan tänka mig det, ville vara på den säkra sidan bara... tack för svaret!

söka på vad, a-dyk lr dräkten? :wub:

vill gärna veta lite mer om dräkten...

btw sammanträffande att en viss Hamilton startade A-dyk i sverige och att en viss Carl Hamilton är just attackdykare? :banghead:

Vad jag vet så finns det ett Dyk R Säk (Dykeritjänstreglemente Säkerhetsföreskrifter), men jag hittar den inte på nätet (Mil.se:s publikationer verkar vara nedlagt). Där finns det säkert information om vad attackdykarna använder för slags dräkt.

Men vad jag kan tro så använder sig attackdykarna av en torrdräkt (svart) i skalmodell, med andra ord: en "slappare" dräkt som inte sitter tight mot huden. Förmodligen för att soldaten ska få plats med andra, tjockare kläder under, och att dräkten ska gå lätt att ta av på land.

Finländarna använder en sådan här dräkt (från www.mil.fi)

Såväl röjdykaren som attackdykaren använder torrdräkt. Dräkten håller dykaren torr och under dräkten kan han ha ett lämpligt värmeisolerande underställ. Materialet i röjdykarens dräkt är tygförstärkt gummi. Attackdykarens dräkt har en nylonbaserad laminatkonstruktion i tre lager. Dräkten är inhemsk.

Lär ju vara något liknande i Sverige...

Sverige har ingen riktig motsvarighet till navy seals. SEAL står för Sea-Air-Land vilket betyder att dom kan verka vartsomhelst, svenska förband är inriktade på en sak. Och det är därför det bara är löjligt att jämföra SEALs med Kj/A-dyk

SSG kan verka överallt i samtliga miljöer i Sverige (inkl dykning samt via fallskärm (och varför inte en kombination av dom båda)).

Det skulle inte förvåna mig om det ingick ökenträning och en djungelkurs också.

SSG ska vara direkt jämförbart med SEAL, SAS, Special Forces, Spetznas och liknande enheter.

Sverige har ingen riktig motsvarighet till navy seals. SEAL står för Sea-Air-Land vilket betyder att dom kan verka vartsomhelst, svenska förband är inriktade på en sak. Och det är därför det bara är löjligt att jämföra SEALs med Kj/A-dyk

SSG kan verka överallt i samtliga miljöer i Sverige (inkl dykning samt via fallskärm (och varför inte en kombination av dom båda)).

Det skulle inte förvåna mig om det ingick ökenträning och en djungelkurs också.

SSG ska vara direkt jämförbart med SEAL, SAS, Special Forces, Spetznas och liknande enheter.

Förmodligen.... :rockon: