Jump to content

swat och hrt

bartil

Recommended Posts

e det nån skillnad på Swat teamet och HRT (Hostage rescue Team) i USA?

Har hört från nåt håll att det är precis samma sak fast olika namn, och hört från annat håll att HRT är mer fokuserade på gisslandraman, och SWAT har lite andra saker också.

Skulle gärna vilja veta mer om HRT, men hittar nästan inget på internet :)

Guest J-Star

Wikipedia's artiklar om de två:

http://en.wikipedia.org/wiki/SWAT

http://en.wikipedia.org/wiki/Hostage_Rescue_Team

SWAT (an acronym for Special Weapons and Tactics; originally Special Weapons Attack Team) is a specialized paramilitary police unit in major United States city police departments, which is trained to perform dangerous operations. These can include coordinated attacks on selected targets such as heavily armed criminals in secure locations. SWAT teams are equipped with specialized firearms including submachine guns, carbines, specialized tear gas, concussion grenades, and high-powered rifles for marksmen (snipers). They often have specialized equipment including heavy body armor, entry tools, and night vision optics.

The Hostage Rescue Team (HRT) is the United States Federal Bureau of Investigation's counterterrorism tactical unit.

(Artikeln verkar ha lite lägre kvalitét).

En skillnad här är att SWAT tillhör polisen medan HRT tillhör FBI.

/J

Vidare, eller lite förtydligande, så finns det en uppsjö av SWAT som har något varierande kvalitet, medan det finns ett HRT. Ett extremt generaliserande exempel är Piket vs. N.I.

En relativt bra bok som står i min bokhylla finns här.

GMY

Vidare, eller lite förtydligande, så finns det en uppsjö av SWAT som har något varierande kvalitet, medan det finns ett HRT. Ett extremt generaliserande exempel är Piket vs. N.I.

En relativt bra bok som står i min bokhylla finns här.

GMY

hehe, exakt den boken som jag funderar starkt på att köpa... verkar inte finnas i sverige (iaf inte i malmö) dock, har du beställt på internet antar jag? Vad menar du med "relativt" bra, vad jämför du med då? :huh:

Synd att den inte finns på svenska, jag är ingen talang på främmande språk för att uttrycka det snällt :lala:

J-Star: Ok, då förstår jag ungefär vad det är för skillnad, fick för mig att båda tillhörde FBI först. Man hör aldrig talas om HRT i filmer, media osv men däremot får SWAT väldigt mycket plats. Vet man för lite om HRT eller, för att kunna göra en dokumentär eller nåt annat? Hade suttit fint med en sån dokumentär annars, det enda jag har läst om HRT är en "deckare" av David Baldacci, Till siste man heter den. Inte så realistisk story, men en riktigt bra bok enligt mig. Står i eftertexterna att han har fått mycket hjälp av just Christopher Coulombe också. Men den boken ska jag iaf införskaffa snart, satans Malmö stadsbibliotek som inte har den som hyrbok bara. :)

Minns inte var jag köpte min, men arlanda eller landvetter var det nog.

Ang. relativt bra. Den är bra på så sätt att till skillnad från exempelvis Bravo Two Zero och andra böcker i den genren så känns det som om man inte behöver ta allt som skrivs med 8 kubik salt, dock kanske ett par teskedar... Dock så är ju de flesta av "dessa" böcker relativt lika så det är ju exempelvis kanske inte spänning så man svimmar i dem, därav "relativt bra.."

Luddit? Skyller på grappan..

GMY

Ett annat hett tips är den här.

:D

Ja, den har jag också sett. I samma stuk som "Cold Zero" eller? Vad är det för skillnader på böckerna, är "No Heroes" en faktabok medan "Cold Zero" är en "personlig skildring"? Har jag rätt? :Malaj:

Ska i vilket fall som helst satsa på att köpa/låna båda böckerna. Man kunde ju inte undgå att bli lite intresserad av såna här anti-terrorist-styrkor när man spelade CS 24/7 innan i livet... :lala:

• 2 weeks later...

Har FBI någon annan insatstyrka än HRT?

Kolla vilken film som helst med FBI så brukar det dyka upp snubbar i insatsuniformer med FBI på ryggen. Tex en väldigt värdelös serie som heter Numbers, den har en FBI insatstyrka med nästa helatiden.

Sen har jag sett en amattör filmad insats på nätet som hette "SWAT BLABLA" men på Ryggen stod det vad jag vill minnas FBI. Har jag för mig iaf. Sen vill jag även minnas att jag Sett bilder på liknande grupper fast inom andra delar av ordningasmakten i usa också...

hrt-logo.gif

Deras märke tydligen.

Har FBI någon annan insatstyrka än HRT?
The Tactical Support Branch, made up of the Hostage Rescue Team and Operations Training Unit, ensures that the FBI has a full time, national-level tactical team capable of being deployed to protect the American people at home and overseas.

Det verkar inte så. HRT täcker antagligen upp FBIs behov ganska bra då de arbetar relativt lite med våldsbrott av den kalibern som kräver en insatsstyrka. Möjligen kan Secret Service ha en egen instatsstyrka i sann rivalitetsanda... :)

FBI har en annan insatstyrka än HRT nämligen den andra HRT styrkan.

De har två stycken nämligen.

När belägringen vid Waco höll på så var båda teamen där nere. Tillsammans med Delta force. Detta ledde tydligen till en del rivalitet eftersom båda styrkorna (delta och HRT) ville ha ansvaret.

Personlig skulle jag tycka att det skulle vara skönt att lämna över det till nån annan eftersom den där waco sekten hade en skruv lös. Och det är oftast roligare ingripa mot rationellt tänkande människor.

Sen finns det säkert en hel uppsjö av olika federala insatstyrkor i landet av varierande kvalite.

Sen har vi på delstad och stadsnivå egna team med.

I Los Angeles finns 2 st Swat teams. En i LAPD och en i Sheriffs department.

Ofta har man dessutom en lite annan struktur än vad vi har i sverige på dem. De har inte ett team i beredskap hela tiden som i sverige utan man har hela eller delar av styrkan i jour. Vilket betyder att de helt enkelt får kasta sig iväg hemmifrån vid varje ingripande. Dock så är det oftast ganska mycket hårdare uppstyrt när man får kalla in swat. Inte många chefer vill betala övertid mm för att några patruller vill ha lite förstärkning.

Återkommer lite senare vad gäller kriterierna för inkallning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...