Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en fråga för forumets samlade visdom.

Antag att det är ett post-apokalyptiskt samhälle (tänk Mad-Max alt. rollspelet Wastelands), mänskligheten har fortfarande tillgång till skjutvapen, men det är kass ammunitionstillgång. Merparten av all ammo är handladdad, med stöpta blykulor.

Som jag ser det blir ett av de stora problemen att skaffa tändhattar, förutsatt att det går att lösa, vad använda för krut?

Bomullskrut? Svartkrut? Ngt helt annat? Hur skulle ett modernt eldhandvapen t.ex en AK må av svartkrut istället för kordit(??)?

tacksam för svar.

//5526 - frågvis nörd :huh:

Posted
Jag har en fråga för forumets samlade visdom.

Antag att det är ett post-apokalyptiskt samhälle (tänk Mad-Max alt. rollspelet Wastelands), mänskligheten har fortfarande tillgång till skjutvapen, men det är kass ammunitionstillgång. Merparten av all ammo är handladdad, med stöpta blykulor.

Som jag ser det blir ett av de stora problemen att skaffa tändhattar, förutsatt att det går att lösa, vad använda för krut?

Bomullskrut? Svartkrut? Ngt helt annat? Hur skulle ett modernt eldhandvapen t.ex en AK må av svartkrut istället för kordit(??)?

tacksam för svar.

//5526 - frågvis nörd :huh:

Inte för att jag är någon expert, men jag tror man kan glömma att mekanismen ska orka repetera med det gastrycket. Sämre prestanda och mekaniska krångel dessutom blir bössan extremt mycket skitigare.

Men, det finns extremt high tech svartkrutgevär(faktiskt) det är en hel rörelse i usa, man kan få svart krut gevär mycket pricksäkra, dom är även lagliga för jakt "over there" men då är gevären anpassade efter krutet..

Posted

Det luktar duktigt av svartkrut när man smäller av rökgranater med AK-4:an så det finns redan. Det är dock ingen slump att automatladdningen kom på allvar efter införandet av röksvagt krut. Det är heller inte omöjligt att tillverka det själv. Kanske inte blir nått högprestandakrut och antagligen ganska ojämt mellan batcherna. Det kan säkert lösas om man vill och har tid.

Posted (edited)

@ Cordite

Kan du ge mig ngt konkret exempel för röksvagt krut man kan tillverka själv?

NEJ, jag ska ICKE fippla till ngt hemma, jag är bara nyfiken

@ Vinter

kanske inte, men, hemladdade ptr med blykula och svartkrut som drivladdning borde funka ok. i en AK5, förutsatt att man gör mantelrörelse efter varje skott... visst, själva syftet med vapnet försvinner, men man vinner fortfarande på magasinkapacitet (och handhavande?) jämfört med en slutstycksrepeter. eller?

Så, vad tror alla?? Jag vill ha teorier! BlåGul, lås om det spårar ur alltför mkt, men jag vill gärna se lite spekulerande.

//5526 - tänker för mkt på märkligheter

Edited by 5526 Viktor Ludvig
Posted

Om svartkrut producerar såpass mycket lägre tryck att man inte får en komplett mekanismrörelse med AK5/AK4, finns det dår inte risk också att kulan fastnar i loppet? I synnerhet om man ska köra med handstöpta, omantlade kulor?

Vad det gäller bomullskrut så tillverkas det genom att nitrera bomull eller cellulosa. Men har ska man få tag på koncentrerad salpetersyra i ett post-apokalyptiskt samhälle?

Posted

Svartkrut har en alltför hög brinnhastighet för att en AK ska må bra av en laddning som både ska ladda om och driva kulan. Kan tänka mig att detonationsrisken är överhängande.

Att sen göra en patron som pruttar iväg en kula utan att ladda om är väl fullt möjligt, men som sagt.....vad är fördelen, och hur mycket slagg får du??

Posted
Men har ska man få tag på koncentrerad salpetersyra i ett post-apokalyptiskt samhälle?

På skolornas kemiförråd. :P

Skämt åsido, kanske i de cisterner där det finns idag? Förutsättningarna var väl inte att man skulle behöva nyproducera alla beståndsdelar? I sådana fall skulle jag också fundera på hur man får tag i blyet till kulorna...

Posted (edited)

Nitrcellulosa eller cordite om man vill. Syra ja. Med lite kemikunskap ska det nog också gå. Allt beror väl på hur samhället ser ut. Men alla vi som sett Mad Max vet ju att alla kommer att köra kompressormatade V8 bilar då när det är bränslebrist. När allt blir öken så undrar man hur beduinerna har kunnat ha så fel i alla år. Kamelkaravanerna borde haft ryttare med nitade svarta skinnkläder som hjältarna i samma film. Armborst och eldkastare så klart!

Edited by cordite