Guest Sudden Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 http://www.sigarms.ch/Sturmgewehr/neu/sg_550_neu_gr.jpg Detta är ett SG 550....Jägarmag. ända från fabriken eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Jepp. Som du ser sitter det två knoppar på sidan av magget. På andra sidan sitter det två skåror som knopparna passar in i. På så vis kan man enkelt sätta ihop jägarmag, 10st om du vill Dock är magasinen gjorda i plast så hur pass bra det håller vet jag inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Är ju ungefär samma magasin på tyskarnas o spanjorernas G36:a. Trippelmagasin, o ett till i fickan eliminerar ju behovet av ett stridsbälte som det nuvarande svenska rätt hårt iaf vintertid. Handgranater ska tydligen inte ha såå jättestor verkan vintertid i snö heller. Gasanfall i -35 hör nog inte till vanligheterna. Vidare är man förstås bättre kamoflerad o smyger ljudlöst. o vattenflaskan har man givetvis i stridssäcken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 ett till trippel mag. ... fast det är en SG 552 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Intressant. Hur lägger man in en bild som Carl gjorde? Det är ju bättre än en massa länkar enligt mig. Och en annan grej. Kan man sätta ihop dubbla/trippla jägarmag och ändå få ner de i ammofickor/väskor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Sudden. För att lägga in en bild måste bilden finnas någonstans på nätet. Ta URL:en till bilden och sätt den mellan dessa "taggar" [ IMG ] och [ /IMG ]På detta vis: [ IMG ]http://w1.392.telia.com/~u39202820/122_011a.jpg [ /IMG ] Du ska dock inte ha några mellanslag i imagetaggarna och adressen till bilden. Om du gjort rätt kommer det att bli så här: Sen finns det även en massa knappar ovanför rutan där man skriver sitt meddelande. Dessa fungerar inte just nu men när dom kommer igång räcker det ett trycka på knappen "image" och skriva in adressen till bilden där. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Hehej!!! TL i action under batövning....trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandin Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Hoppas dom löst problemet med isbildning i magasinen och därmed eldavbrott som följd.. Men å andra sidan lär man sig ganska fort att "jägarmag" inte funkar så vidare vintertid.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 bara tvungen att testa. Så Kjellberg. Om man skriver in rätt URL och inte gör mellanslag i taggarna går det bättre. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 ok. tack för hjälpen. nu vet man det. inte meningen att skicka idolbild på sig själv men bilden innehåller ett jägarmag (2 mag ). 3 mag är ju bara för klumpigt. det finns ett 90-mag, tror det heter C-mag. ser rätt smidigt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 21, 2002 Report Share Posted May 21, 2002 Såg nyss på TV4 nyheterna. Det var ett inslag från ett träningslägaer (eller liknande) som Hamas hade. Till saken: Dom hade dubbla mag fast inte som dom som finns på bilderna ovan ut dom var tejpade "uppochner". Alltså när ett mag var i bössa så pekade det andra neråt. Det kan väl inte vara så väldans bra eller? för om man ålar sig fram(som dom gjorde i inslaget) så kommer det ju skit i magen. Sen kan jag tänka mig att det är svårare att ladda om det sånt mag. Eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 21, 2002 Report Share Posted May 21, 2002 Vi brukade kalla det för "Ryss mag", och de har de nackdelar som du säger. Det kommer in skit i magget och jag tror inte det är så väldigt smidigt att köra liggande skjutställning med det. Vad det gäller mag byte borde det inte vara så bökit eftersom mag spärren sitter som på ak4:an så det du behöver göra är att rotera handleden. "Ryss mag" fungerar bra så länge du inte ska kräla och ha dig. Varför man inte kör med "jägar mag" istället kan jag inte heller riktigt svara på. Kanske blir lite slagsida av det hela EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 26, 2004 Report Share Posted September 26, 2004 stadsskytte mag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 Tycker att bilden innehåller ett antal förbryllande detaljer .Verkar lite konstigt att ängna sig åt sib i civila kläder, och shorts dessutom. Verkar lite riskabelt. Vilket förband tillhör de som syns på bilden ? Är det inte fotoförbud på militärt område ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 Tycker att bilden innehåller ett antal förbryllande detaljer .Verkar lite konstigt att ängna sig åt sib i civila kläder, och shorts dessutom. Verkar lite riskabelt. Vilket förband tillhör de som syns på bilden ? Är det inte fotoförbud på militärt område ? uppenbarligen rör det sig om en B-styrka som skall föreställa "terrorister" eller liknande men bara knän och SIB = ajaj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 det är kbs04-05 från ssk och uh på livgardet som är bstyrka åt la02. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 Jepp.Som du ser sitter det två knoppar på sidan av magget. På andra sidan sitter det två skåror som knopparna passar in i. På så vis kan man enkelt sätta ihop jägarmag, 10st om du vill Dock är magasinen gjorda i plast så hur pass bra det håller vet jag inte. The Swede Angående plastmagasinen så verkar de funkar klockrent, iaf de som finns till Steyr Aug, vi var ute och skjöt med några irländar som hade med sig nyss nämnda vapen. När jag då frågade hur pass hållbara de var så slängde han det på backen och började hoppa på det. När han sen tog upp magget så var det helt oskadat knappt en repa i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 Det där stadskyttejägarmaget, hur funkar det egentligen. Vet att när jag låg inne hade vi problem med att jägarmag av två mag blev för tunga. Detta gjorde att de gled ur läge och orsakade eldavbrott. Sitter magen fast bättre idag? /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 det är nog en ploj grej bara, däremot har jag inte upplevt att det har varit några problem med vanligt dubbelmag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 Någon som vet något om C-mag? Är de pålitliga, stryktåliga etc? Verkar vara en smidig lösning annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 C-mag? Är det dom där trummagasinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groaghach Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 C-mag? Är det dom där trummagasinen? Japp, det är det! Groaghach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 C-mag? Är det dom där trummagasinen? Japp, det är det! Undvik dem så mycket du bara kan. Fruktansvärt opålitliga. Enligt uppgift har ett par Special Forces strukit med i eldstrider i Afganistan när de plötsligt fått eldavbrott och merparten av deras ammunitionspott satt djupt inslutet i magasinet. IG! Bättre att kunna dumpa ett 30-skotts och snabbt trycka i ett nytt än att bara stå där med en trumma som strejkat. Pucktvåa så det skriker om det. = Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 (edited) Är det inte fotoförbud på militärt område ? Frågar man brukar det oftast vara ok, hur mycket bilder tar inte värnpliktiga varje år. Jag har varit och plåtat i strv-simulatorn i Skövde, det var inga problem. Edit: stavgång Edited September 28, 2004 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 (edited) ett annat problem som jag ser direkt utan att ha testat maget ifråga är att man inte kan hålla främre handen mot maget utan man måste förlita sig på greppet vilket blir grymt uttröttande under situationer som SiB då man vill gå i anläggning en längre stund... edit: det testades väl ett liknande mag inom FM men med en stor trumma på vänster sida bara? Edited September 28, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtX Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 Hmmm, jag fattar inte vad ska ni med jägar-/ryssmaggen till ??? Vilket/vilka behov fylller de ? Är det lathet som gör att ni inte vill ta fram maggen ur västen och dumpa de tomma eller . . . . . ? Den tid man vinner på att använda jägarmag gentemot att ta fram dem ur västen torde vara marginell. Däremot är det ganska lätt att se nackdelarna; tyngdpunkten förskjuts utanför vapnet, det väger mer, man riskerar att få snö och skit i magget . . . . . . Förklara gärna varför det här verkar var så viktig för jag har då aldrig förstått det ! /LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 (edited) Hmmm, jag fattar inte vad ska ni med jägar-/ryssmaggen till ??? Vilket/vilka behov fylller de ? Är det lathet som gör att ni inte vill ta fram maggen ur västen och dumpa de tomma eller . . . . . ? Den tid man vinner på att använda jägarmag gentemot att ta fram dem ur västen torde vara marginell. Däremot är det ganska lätt att se nackdelarna; tyngdpunkten förskjuts utanför vapnet, det väger mer, man riskerar att få snö och skit i magget . . . . . . Förklara gärna varför det här verkar var så viktig för jag har då aldrig förstått det ! Tja, eftersom det finns instruktion för hur man gör ett jägarmag i av FM utdelad literatur, samt att befälen visade hur man ska göra så... Eller hade de fel? Sen är det som så att jägarmag har funnits med sedan tiden då man körde med stridsbälte 304/k då man titt som tätt dumpade detta (stridsbältet) för att enbart framrycka med vapen (jägarmag las i uniformsfickan). Anledningen till att man betedde sig på detta viset var för att stridsbälte med magasin i magasinsfickorna skramlar och är bökigt, speciellt under "jägarmässiga aktiviteter". Genom att tejpa ihop maggen två och två så kan de inte skramla mot varandra, samt att de är lättare att hålla reda på (1 jägarmag i vapnet + 1 jägarmag i fickan). Ytterst fältmässigt! Hur funkis jägarmag är i kombination med stridsväst kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet är begränsad till stridsbältet. Sedan finns det olika skolor för hur man gör jägarmag - den svenska skolan är att två(!) magasin tejpas sida vid sida i samma riktning (dvs båda har öppningen uppåt) så att vid ett magbyte är det bara att litet snabbt sänka ned det tomma magget, röra handen ett par centimeter i sidled, därefter föra upp det färska magget = klart (definitivt snabbare än att dumpa mag i jacka/väst, därefter greppa nytt mag ur ficka och föra upp det). Hollywood-skolan är att man tejpar ett mag uppochner mot sidan av ett annat. Det betyder att man vid magbyte sänker det tomma magget, sedan roterar ekipaget 180 grader, varpå man för upp det färska magget. Den svenska varianten är snabbare plus att om du tvingas ta skydd så är det ingen risk att magasinsläpparna trycks ned i marken (vilket är problem #1 med Hollywood-varianten). Edited September 28, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 (edited) Hur funkis jägarmag är i kombination med stridsväst kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet är begränsad till stridsbältet. Tjena. Kan ju fylla på då jag har stridsväst och aldrig går utan jägarmagg. Vi har fått ut två magasinsfickor som rymmer 3 Ak5 magg samt en flerbruksficka liten som rymmer 4 magasin (dock inte som det är tänkt att man ska ha dom...) Nåja, magasinsfickorna rymmer ett jägarmagg (alltså 2 magasin med nödvändig separering), och tyvärr så rymmer flerbruksfick liten också bara ett jägarmagg. Detta är inget större problem egentligen då många förband bara lämnar ut 4 magg till sina soldater medan jag på K4 (och lustigt nog även på här på ATS) fått ut 6 magg. 6 magg är perfekt då det blir två par jägarmagg och ett enkelmagasin att ha snabbt tillgängligt i duellfickan och samt ett magasin som duger till att ha när man ska bära vapnet jaktladdat. (perfekt och perfekt... LBB har tydligen 8 magasin och inför jägarövning KB på K4 så lämnades det ut 4-6 extra magasin per skalle vilket blev flera jägarmagg!) Ytterliggare en sak: Ak 5 tenderar att vara något baktungt, och med ett stycke jägarmagg så känner jag att det blivit lite mera balanserat. Jag använder alltid jägarmagg förutom vid vakttjänst och då befäl gett mig uttryckliga order på att lämna Rambo-fasonerna i fickorna... Edited September 28, 2004 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 (edited) Att ak5 skulle vara baktungt har jag aldrig upplevt, menar du bertil eller? Testa annars att gå i anläggning nån timme... För övrigt är det som du säger en enda nackdel med dubbelmag och det är att fickorna på stridsvästen är lite för små, så det blir lite knölande när magen ska i. Edited September 28, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 Att ak5 skulle vara baktungt har jag aldrig upplevt, menar du bertil eller? Testa annars att gå i anläggning nån timme... För övrigt är det som du säger en enda nackdel med dubbelmag och det är att fickorna på stridsvästen är lite för små, så det blir lite knölande när magen ska i. Säkert att det inte är gående färdigställning du menar? Annars såste det vara ett SSK-fenomen (patrull vs. SIB)! Visst, under patrull så måste ju eldberedskapen vara skyhög, men gående anläggning? Nej, jag menar den vanliga hederliga Ak5, men det är ju väldigt mycket en vanesak också. Eller så är det inbillningssjuka och masspsykos men som sagt, vapnet är något tyngre men jag tycker det känns som om balansen är bättre! Visst är det knölande i fickorna, men magasin som en gång varit i min AK åker alltid ner i dumpningsfickan, för varför ska man knöla mitt under fighten? En sak som dock är lite suspekt, det är att vissa fickor känns faktiskt lite trängre än andra och det har inte med gummirepen att göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts