juppjupp Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 såg på ekonominyheterna att hägglund har gott me vinst eller nått sånt, då visade dom leni björklund när hon troligen var hos häggglund och kollade på SEP och en annat fordon som jag aldrig hade sett förut, ett stridsfordon me någon stor låda istället för en kanon på, nån som vet något mer om detta, eller har några bilder på denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 såg på ekonominyheterna att hägglund har gott me vinst eller nått sånt, då visade dom leni björklund när hon troligen var hos häggglund och kollade på SEP och en annat fordon som jag aldrig hade sett förut, ett stridsfordon me någon stor låda istället för en kanon på, nån som vet något mer om detta, eller har några bilder på denna? Den här: Typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juppjupp Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 ne, den hade ingen kanon, stor jävla låda hade den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Den här? Hägglunds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juppjupp Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 ne, stridsfordon 90 va de tror jag, man kan kolla på ekonomi nyheterna på internet tror jag, eller jag kanske hade en synvilla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juppjupp Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 gå in svt hemsida och kolla på nyheterna kl 18.00 dra sen fram den till 9 min ungefär, där e repotaget om hägglunds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Det kan vara: Störfordon 90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Nej, det är det inte. Något mer kubiskt format... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 (edited) Menar du den som körde bakom Leni när hon intervjuades? Mitt tips: En strf 90 med dubbelkommando. Används vid förarutbildning. Kuben sitter på tornets plats och inrymmer en instruktörsplats med fullständig förarutrustning. OBS, min kvalificerade gissning, har aldrig sett den innan. Det finns en liknande för strv. En ombyggd 121:a. S-Tank Edited June 1, 2005 by S-TANK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Menar du den som körde bakom Leni när hon intervjuades? Mitt tips: En strf 90 med dubbelkommando. Används vid förarutbildning. Kuben sitter på tornets plats och inrymmer en instruktörsplats med fullständig förarutrustning. OBS, min kvalificerade gissning, har aldrig sett den innan. Det finns en liknande för strv. En ombyggd 121:a. S-Tank Precis den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snotra Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 (edited) Det är en tornatrapp som används på vagnarna istället för riktiga torn vid slutkontrollkörningar innan leverans. "Låddan" har samma vikt som ett riktigt torn vilket ger vagnen rätt belastning och således kan vagnens uppträdande på apg bana m m kontrolleras. Tillägg: Endast inrett för två med samband i kuben, ej dubbelkommando. Edited June 1, 2005 by Snotra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 (edited) Tack för infon! Har du några bilder? S-Tank Edited June 2, 2005 by S-TANK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Källa: Örnsköldsviks allehanda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alien Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Källa: Örnsköldsviks allehanda Saaay, that's a nice ride..! Kan vi inte sätta sådana vid kravaller och "oroliga områden", ungefär som israelerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 http://www.nyteknik.se/art/41059 http://www.nyteknik.se/art/33539 http://www.nyteknik.se/art/34226 Hägglunds tror på boom för bandvagnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 såg på ekonominyheterna att hägglund har gott me vinst eller nått sånt, då visade dom leni björklund när hon troligen var hos häggglund och kollade på SEP och en annat fordon som jag aldrig hade sett förut, ett stridsfordon me någon stor låda istället för en kanon på, nån som vet något mer om detta, eller har några bilder på denna? Den här: Typ? Vad är det där för fuling egentligen?? Ser ut som en Visby som har gått rejjält på grund (rattad av en whisky-styrkt Kapten Haddock kanske?). Är det något svenskt forskningsbygge eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 såg på ekonominyheterna att hägglund har gott me vinst eller nått sånt, då visade dom leni björklund när hon troligen var hos häggglund och kollade på SEP och en annat fordon som jag aldrig hade sett förut, ett stridsfordon me någon stor låda istället för en kanon på, nån som vet något mer om detta, eller har några bilder på denna? Den här: BILD Typ? Vad är det där för fuling egentligen?? Ser ut som en Visby som har gått rejjält på grund (rattad av en whisky-styrkt Kapten Haddock kanske?). Är det något svenskt forskningsbygge eller? Jag tycker ändå att den är ganska söt B) : http://www.alvishagglunds.se/stdpage.asp?Pid=12&id=130 Fö Sluta quota bilder!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Det är ett litet Stealth-stridsfordonsprojekt som Hägglunds leker med, och om du tittar så ser du att det är ett Strf 90 som gömmer sig under visbykostymen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 WTF!? Pappsens första länk: quote: "..stridsfordonet CV90, som ser ut som en klassisk stridsvagn med kanontorn och nio drivande bandvagnshjul..", "Bv206S, som drivs av sex bandvagnshjul.." CV90 drivs av band, och banden drivs av två drivhjul. Bv206/-S drivs av band, och banden drivs av 4 eller 8 drivhjul, beroende hur man räknar. Sen har jag aldrig sett eller hört talas om 90-vagnens bärhjul på en bandvagn Dessa kallar sig NyTeknik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snotra Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Det är ett litet Stealth-stridsfordonsprojekt som Hägglunds leker med, och om du tittar så ser du att det är ett Strf 90 som gömmer sig under visbykostymen. En rätt fantastisk skapelse som fungerar som "provdocka" för ny, mer eller mindre hemlig teknik. Bla ett kamoflage system som inte är av denna värld. Vagnen kan bokstavligen ändra form. Notera fö avsaknaden av periskop. Vet ej hur mycket mer man törs skriva så här offentligt. Mycket spännande är den i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Om du V I S K A R ska det säkert gå bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Bla ett kamoflage system som inte är av denna värld. Vagnen kan bokstavligen ändra form. Jaha, och vad är det som är så nytt med det? Hört talas om: http://www.hasbro.com/transformers/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 @Snotra Finns det att tillgå i öppna källor, om det så är på Internet eller i tal och skrift så är det ingen fara. Men sen om det står [Hemligt] med en röd stämpel eller [KONFIDENTIELLT] på Hägglunds några papper så är det en ungefärlig fingervisning om att detta inte skall föras vidare. Sen få du gärna fylla i din profil och berätta lite om vad du gör. Inte att det ökar någons trovärdighet till 110%, men däremot så kanske det ger lite tyngd i det man skriver och säger. Om det sen är så att du jobbar på Hägglunds så kanske det är lämpligt att du viskar lite lägre... :P @A2Kretinen Nice one! Vad blir nästa steg, detta? Fan vad hemsk man är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snotra Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 @SnotraFinns det att tillgå i öppna källor, om det så är på Internet eller i tal och skrift så är det ingen fara. Men sen om det står [Hemligt] med en röd stämpel eller [KONFIDENTIELLT] på Hägglunds några papper så är det en ungefärlig fingervisning om att detta inte skall föras vidare. Sen få du gärna fylla i din profil och berätta lite om vad du gör. Inte att det ökar någons trovärdighet till 110%, men däremot så kanske det ger lite tyngd i det man skriver och säger. Om det sen är så att du jobbar på Hägglunds så kanske det är lämpligt att du viskar lite lägre... :P @A2Kretinen Nice one! Vad blir nästa steg, detta? Fan vad hemsk man är... Jag jobbar inte på Hägglunds men har ganska bra insyn i verksamheten via bekanta. kanske det blir mer trovärdigt om man har en fin och flådig profil men jag håller min så sparsam som möjligt. Folk som läser får tro vad dom vill om det som skrivs. jag tänker fortsätta svara på de frågor jag är 100% säker jag kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 Bla ett kamoflage system som inte är av denna värld. Vagnen kan bokstavligen ändra form. Jaha, och vad är det som är så nytt med det? Hört talas om: http://www.hasbro.com/transformers/ Fan, innerst inne visste jag att valet att leka med lego snarare än med Transformlers när jag var liten skulle få negativa konsekvenser senare i livet.. Ang kammouflaget: (M-90 övergivet, aight?) Är det inte hyffsat likt en del kammouflagescheman som man kan se på många tyska stridsvagnar/pansarfordon från slutet av WWII? Jag antar dock (på basis av Snotras vaga hintar) att vagnen är "målad" med någon slags elektrolytisk gel/färg som kan fås att ändra karraktär av vagnschefen beroende på i vilken terräng som vagnen för ögonblicket befinner sig i...? Snotra, du gör mig (oss) grymmt nyfiken, berätta mer! (Fast hur hi-tech den än är kommer jag alldrig backa från påståendet att den är ful! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snotra Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 (edited) Bla ett kamoflage system som inte är av denna värld. Vagnen kan bokstavligen ändra form. Jaha, och vad är det som är så nytt med det? Hört talas om: http://www.hasbro.com/transformers/ Fan, innerst inne visste jag att valet att leka med lego snarare än med Transformlers när jag var liten skulle få negativa konsekvenser senare i livet.. Ang kammouflaget: (M-90 övergivet, aight?) Är det inte hyffsat likt en del kammouflagescheman som man kan se på många tyska stridsvagnar/pansarfordon från slutet av WWII? Jag antar dock (på basis av Snotras vaga hintar) att vagnen är "målad" med någon slags elektrolytisk gel/färg som kan fås att ändra karraktär av vagnschefen beroende på i vilken terräng som vagnen för ögonblicket befinner sig i...? Snotra, du gör mig (oss) grymmt nyfiken, berätta mer! (Fast hur hi-tech den än är kommer jag alldrig backa från påståendet att den är ful! ) Nuförtiden tittar man på att skydda sig mot upptäckt i alla spektra, d v s mot visuell upptäckt, värme (ir), radar, samt ljud. Det innebär att man vill få föremålet man vill dölja att sammansmälta med bakgrunden,= hålla samma temperatur som bakgrunden samt radarabsorberande ytbehandling utan raka ytor (stealth). Detta kompletterar man genom att försöka få föremålet att inte likna vad det egentligen är, ta bort kända former helt enkelt, samma sak som kamonät och slanor gjorde förr(nu). Denna vagn har ett snabbkamofleringssystem som snabbt vecklar ut sig ur skrovet och ger vagnen en icke identifierbar form. Ser lika sjukt ut som det låter. Utöver detta tillkommer försvarsmetoder såsom softkill och hardkill, där softkill är ett varningssystem som varnar när man blir belyst med laser eller låst med radar(missil). Systemet kan dessutom automatiskt utföra defensiva åtgärder såsom kasta rök, rikta tornet mot hotet, tala om för föraren hur han ska köra för att stanna i röken. Hardkill innefattar kraftigare motmedel, såsom splittergranater för att ta ner inkommande robotar etc. Allt ovan är känt inom industrin och inte konfidentiellt längre. Det är däremot hur man löser tekniken bakom detta. Tillägg: Jo, det är en bedrövligt grymt ful tingest, Edited June 4, 2005 by Snotra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 @juppijupp Fanjunkar´n var rätt ute, dock var det bandvarianten som visades i inslaget. Tror till och med att de nämner SEP... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts