Jump to content

TUSK


UAV

Recommended Posts

Amrisarna är enligt uppgift rätt nöjda med turbinmotorn

eftersom den i princip är väldigt okänslig för vilket

bränsle som används. Du kan köra fram till en bensinmack

och tanka allt från besin till lysfotogen även om de

är optimerade för disel. MTBF sägs vara mycket hög

på motorerna. Att den sedan suger i sig bränsle

som en svamp och syns på mils avstånd i IR tycker

de tydligen är sekundärt.

Link to comment
Share on other sites

De stora fördelarna med gasturbin är:

 

Låg vikt kontra effekt, kompakt.

 

Hög tillförlitlighet, lågt servicebehov.

 

Låga bränslekrav.

 

Startsäker.

 

Stora möjligheter att öka/minska effekten efter behov.

 

Nackdelarna:

 

Hög bränsleförbrukning.

 

Dyr.

 

Hög infraröd signatur.

 

Varma avgaser (brandrisk).

 

Känslig för skador. (vid en mindre skada går det inte att köra vidare utan att skadan utvecklas till ett motorhaveri, i det flästa fall)

 

Utbildningskrävande för teknisk personal.

 

Ur amerikanskt perspektiv, taktiskt såväl som strategiskt är gasturbin att föredra. Ur svenskt är diesel bättre.

Ett problem med alla försvarsmakter är att man sällan tänker på att grejjerna en vacker dag blir föråldrade och behöver moderniseras. Jag skulle tro att samma sak gäller Abrams.

I princip alla deras fordon är "multi-fuel", dvs kan gå på dåligt/olika bränsle.

Link to comment
Share on other sites

JP8 är bränsle som används i militära jetmotorer, det borde vara svårt att köra andra fordon på det. Vad har de gjort för förändringar för att få kolvmotorer att snacka jetbränsle?

 

(edit, konstigt formulerat)

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Smarta densitetsmätare till fuggen/insprutningen. Disel och flygfotogen

är i princip samma sak. Diselmotorer är mycket snällare än bensinare

vad det gäller bränsle. Bygg motorn med tillräckligt god marginal så

kan du köra den på nästan vad som helst. Titta på en Kaiser, kan köras

på allt mellan smält smör och T-sprit, med fördel gammal hydraulolja

eller frityrolja. Jag tror inte at den skulle klara avgaskraven i Euro-5. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Du kan köra din dieselbil på jetbränsle (i alla fall JET-A1), dock måste man blanda i lite olja för att smörja bränslesystemet.

På dom militära motorerna i USA blandas en liten mängd olja in i bränslesystemet, vidare har man sänkt kompression (hur mycket kolven trycker ihop luften), för att kunna köra på bensin. Ett ordenligt vattenavskiljande filter, ett ordentligt luftfilter och mycket rostfritt senare har du en riktigt bra bil om du ska bila i afrika, ryssland etc. OBS! Kör inte på bensin om det inte är absolut nödvändigt.

En fördel att köra med jetbränsle är att den inte "separerar", som vanlig diesel gör vid extremt låga temperaturer. Sedan håller den ofta bättre kvalitet än dieseln i många länder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Amerikanarna har tydligen inte sett något behov av reaktivt pansar tidigare för att fienden alltid förväntades komma framifrån. Ryssen har dock haft reaktivt pansar på flera vagnar sedan långt tillbaka och dessutom runt nästan hela vagnen. Hur kommer det sig att bara ryssen förväntade sig strid i bebyggelse och inte amerikanarna? Öst- och västeuropa är ju båda ganska tättbefolkade och risken/chansen för SIB stor/god.

Link to comment
Share on other sites

nått som jag tyckte var positivt när jag körde vagnen var att ljudnivån var riktigt låg.. man kunde utan vidare köra utan hörselskydd och ändå ha en konversation med någon bredvid..

En pbv302 låter ordentligt mycket mer..

Link to comment
Share on other sites

Amerikanarna har tydligen inte sett något behov av reaktivt pansar tidigare för att fienden alltid förväntades komma framifrån. Ryssen har dock haft reaktivt pansar på flera vagnar sedan långt tillbaka och dessutom runt nästan hela vagnen. Hur kommer det sig att bara ryssen förväntade sig strid i bebyggelse och inte amerikanarna? Öst- och västeuropa är ju båda ganska tättbefolkade och risken/chansen för SIB stor/god.

USA/Nato hade färre stridsvagnar än WP, men ett stort antal PV-robot system.

 

Östvagnarna fick därför skydd mot RSV-stridsdelar.

 

Västvagnarna hade APFSDS som främsta hotbild, och då är det bättra att satsa på kraftigt grundpansar.

Link to comment
Share on other sites

om man kör en diesel på bensin, hur får man bräsnlet att tända? Du har ju inga tändstift , utan diesel antänds ju av kompet. Om man sänker kompet föratt klara bensin, hur klarar man då diesel?

 

lite OT. En kille i LandRoverklubben köpte 1000 l flygfotogen när en flygdivision lade ner i mellansverige. Han fick den för skrotvärdet på faten. Jäklar vad han kört billigt de senaste året. Som tidigare påpekats så slog han dock i lite olja var fjärde tank för smörjningen, vilket man snart måste göra med den svenska jävla snikdieseln dom säljer på macken också.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Det behövs inte en så stor kompressionssänkning för att köra på bensin så dieseldriften blir lidande. Multifuelmotorer brukar dock bli ganska sega, fast militära fordon har väl aldrig varit några sportbilar direkt...

 

Dagens moderna dieselbilar klarar "snikdieseln" i pumparna ganska bra, det är min erfarenhet. Sedan kan man ju köra på jetbränsle, maringas och villaolja om man vill spara på bränslekontot. Sedan att man inte får göra så brukar väl ingen direkt bry sig om längre.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man ju köra på jetbränsle, maringas och villaolja om man vill spara på bränslekontot. Sedan att man inte får göra så brukar väl ingen direkt bry sig om längre.

Ja, man undrar ju hur det kommer sig att så många marinofficerare råkar äga just dieselbilar.. För att inte tala om vilka slumpmässigt storartade kryssyngven Bergas ekaipagekompani lägger ut flytbojar.. (lämpligen ca 35-50m från *vissa* stränder och bryggor..

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

JP8 är bränsle som används i militära jetmotorer, det borde vara svårt att köra andra fordon på det.

Det svenska jetbränslet är i princip diesel, fast med helt andra krav på renhet än vad "vanlig" diesel har. Därför går det utmärkt att byta från jetbränsle till dieselbrännolja i en tankbil, men tvärtom kräver rengöring och avgasning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...