UAV Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 (edited) http://www4.army.mil/ocpa/read.php?story_id_key=6985 Jag undrar varför man inte försökt göra något åt de oerhört varma avgaserna från gasturbinen som gör det närmast omöjligt för infanteri att närma sig vagnen. Men en dieselmotor är väl på väg till M1? Edited April 20, 2005 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Vad jag har hört så kommer en ny gasturbin motor till M1an med mindre värmestrålning än den som sitter i den idag. Källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Egypternas M1or har väl diesel om jag inte minns helt fel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Amrisarna är enligt uppgift rätt nöjda med turbinmotorn eftersom den i princip är väldigt okänslig för vilket bränsle som används. Du kan köra fram till en bensinmack och tanka allt från besin till lysfotogen även om de är optimerade för disel. MTBF sägs vara mycket hög på motorerna. Att den sedan suger i sig bränsle som en svamp och syns på mils avstånd i IR tycker de tydligen är sekundärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Är den optimerad för diesel? Trodde de körde någon mumbojumbosoppa (JP8 eller nått liknande) som jag fattat var någon form av fotogen, men jag kan ha fattat fel förståss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 Och JP8 är en variant av disel (disel och fotogen är kemiskt mycket lika varandra). De kör alla markfordon på samma bränsle, till och med deras MC. Logistiken blir mycket lättare på det sättet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 De stora fördelarna med gasturbin är: Låg vikt kontra effekt, kompakt. Hög tillförlitlighet, lågt servicebehov. Låga bränslekrav. Startsäker. Stora möjligheter att öka/minska effekten efter behov. Nackdelarna: Hög bränsleförbrukning. Dyr. Hög infraröd signatur. Varma avgaser (brandrisk). Känslig för skador. (vid en mindre skada går det inte att köra vidare utan att skadan utvecklas till ett motorhaveri, i det flästa fall) Utbildningskrävande för teknisk personal. Ur amerikanskt perspektiv, taktiskt såväl som strategiskt är gasturbin att föredra. Ur svenskt är diesel bättre. Ett problem med alla försvarsmakter är att man sällan tänker på att grejjerna en vacker dag blir föråldrade och behöver moderniseras. Jag skulle tro att samma sak gäller Abrams. I princip alla deras fordon är "multi-fuel", dvs kan gå på dåligt/olika bränsle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 (edited) JP8 är bränsle som används i militära jetmotorer, det borde vara svårt att köra andra fordon på det. Vad har de gjort för förändringar för att få kolvmotorer att snacka jetbränsle? (edit, konstigt formulerat) Edited April 21, 2005 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 Smarta densitetsmätare till fuggen/insprutningen. Disel och flygfotogen är i princip samma sak. Diselmotorer är mycket snällare än bensinare vad det gäller bränsle. Bygg motorn med tillräckligt god marginal så kan du köra den på nästan vad som helst. Titta på en Kaiser, kan köras på allt mellan smält smör och T-sprit, med fördel gammal hydraulolja eller frityrolja. Jag tror inte at den skulle klara avgaskraven i Euro-5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 Du kan köra din dieselbil på jetbränsle (i alla fall JET-A1), dock måste man blanda i lite olja för att smörja bränslesystemet. På dom militära motorerna i USA blandas en liten mängd olja in i bränslesystemet, vidare har man sänkt kompression (hur mycket kolven trycker ihop luften), för att kunna köra på bensin. Ett ordenligt vattenavskiljande filter, ett ordentligt luftfilter och mycket rostfritt senare har du en riktigt bra bil om du ska bila i afrika, ryssland etc. OBS! Kör inte på bensin om det inte är absolut nödvändigt. En fördel att köra med jetbränsle är att den inte "separerar", som vanlig diesel gör vid extremt låga temperaturer. Sedan håller den ofta bättre kvalitet än dieseln i många länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted May 23, 2005 Author Report Share Posted May 23, 2005 Amerikanarna har tydligen inte sett något behov av reaktivt pansar tidigare för att fienden alltid förväntades komma framifrån. Ryssen har dock haft reaktivt pansar på flera vagnar sedan långt tillbaka och dessutom runt nästan hela vagnen. Hur kommer det sig att bara ryssen förväntade sig strid i bebyggelse och inte amerikanarna? Öst- och västeuropa är ju båda ganska tättbefolkade och risken/chansen för SIB stor/god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 nått som jag tyckte var positivt när jag körde vagnen var att ljudnivån var riktigt låg.. man kunde utan vidare köra utan hörselskydd och ändå ha en konversation med någon bredvid.. En pbv302 låter ordentligt mycket mer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Amerikanarna har tydligen inte sett något behov av reaktivt pansar tidigare för att fienden alltid förväntades komma framifrån. Ryssen har dock haft reaktivt pansar på flera vagnar sedan långt tillbaka och dessutom runt nästan hela vagnen. Hur kommer det sig att bara ryssen förväntade sig strid i bebyggelse och inte amerikanarna? Öst- och västeuropa är ju båda ganska tättbefolkade och risken/chansen för SIB stor/god. USA/Nato hade färre stridsvagnar än WP, men ett stort antal PV-robot system. Östvagnarna fick därför skydd mot RSV-stridsdelar. Västvagnarna hade APFSDS som främsta hotbild, och då är det bättra att satsa på kraftigt grundpansar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 24, 2005 Report Share Posted May 24, 2005 om man kör en diesel på bensin, hur får man bräsnlet att tända? Du har ju inga tändstift , utan diesel antänds ju av kompet. Om man sänker kompet föratt klara bensin, hur klarar man då diesel? lite OT. En kille i LandRoverklubben köpte 1000 l flygfotogen när en flygdivision lade ner i mellansverige. Han fick den för skrotvärdet på faten. Jäklar vad han kört billigt de senaste året. Som tidigare påpekats så slog han dock i lite olja var fjärde tank för smörjningen, vilket man snart måste göra med den svenska jävla snikdieseln dom säljer på macken också. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Det behövs inte en så stor kompressionssänkning för att köra på bensin så dieseldriften blir lidande. Multifuelmotorer brukar dock bli ganska sega, fast militära fordon har väl aldrig varit några sportbilar direkt... Dagens moderna dieselbilar klarar "snikdieseln" i pumparna ganska bra, det är min erfarenhet. Sedan kan man ju köra på jetbränsle, maringas och villaolja om man vill spara på bränslekontot. Sedan att man inte får göra så brukar väl ingen direkt bry sig om längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alien Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Sedan kan man ju köra på jetbränsle, maringas och villaolja om man vill spara på bränslekontot. Sedan att man inte får göra så brukar väl ingen direkt bry sig om längre. Ja, man undrar ju hur det kommer sig att så många marinofficerare råkar äga just dieselbilar.. För att inte tala om vilka slumpmässigt storartade kryssyngven Bergas ekaipagekompani lägger ut flytbojar.. (lämpligen ca 35-50m från *vissa* stränder och bryggor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 JP8 är bränsle som används i militära jetmotorer, det borde vara svårt att köra andra fordon på det. Det svenska jetbränslet är i princip diesel, fast med helt andra krav på renhet än vad "vanlig" diesel har. Därför går det utmärkt att byta från jetbränsle till dieselbrännolja i en tankbil, men tvärtom kräver rengöring och avgasning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Läste någonstans om att något land hade utvecköat en MC med diesel motor, bara för att underlätta logistiken. Någon som vet mera?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted May 31, 2005 Author Report Share Posted May 31, 2005 Denna mc har behandlats här innan. Prova att söka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Det är en ombygd Kawasaki KLR650 (i princip). Tung men välfungerande. Sök på google: motorcycle diesel så kommer du att få många träffar på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 3, 2005 Author Report Share Posted June 3, 2005 Skulle vi inte behöva TUSK i eventuell utlandstjänstgöring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.