Jansson_ Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 (edited) Hallå alla! Detta riktar sig främst till de som gjort eller gör värnplikt på livgardet i sthlm som MP/SÄK eller "vanlig" MP! Ska rycka in som MP/SÄK i augusti. Mitt mål är att senare komma in på polishögskolan och valet som militärpolis var enkelt. MEN, jag har kollat rundor massa på olika sidor och läst om tjänsten, om jag inte minns fel så är MP/SÄK förredetta militärpolisjägarna och det lär ju sporrande. Har sedan pratat med några som gjort det som vanlig MP och mp/säk och de säger att "vanliga" mp-tjänsten är mycket roligare, mest pga att man får agera i skarpa lägen, som vad jag kommit fram till nästan är obefintlig inom MP/SÄK. Är lite kluven om hur jag ska göra, finns det kanske möjlighet att byta till vanliga mp, eller ska man köra på MP/SÄK? Finns det kanske möjlighet att byta när man rycker in eller ska man isf göra det innan? kort och gott, vilken tjänst är roligast? tacksam för alla svar! Edited March 20, 2005 by Jansson_ Quote
AMWB Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Ligger på dragonbataljonen (KB) själv och även om jag var inskriven som MP/Säk så är det befälen i slutändan som bestämmer var vi hamnar på MP/Säk eller MP. Så liknande kan nog ske för GB inryckande i Augusti PS Ont om tid = Stavfel Quote
Livdragonen Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Jag gör för tillfället värnplikten på MilitärPolisen. Eftersom 2 skv (MP/säk) tillhör säkbat så är ju uppgifterna att spana och bedriva underättelse mot kriminella eliment som kan skada FM inom ramen för MP komp. Vi bedriver betydligt mer ordningstjänst såsom fältsäkerhetskontroller/Militära vägtrafikkontroller/utredningar/hastighetsövervakning m.m, m.m än Mp/säk och det hänger ju ihop med det jag nyss nämde. MP/säk har betydligt mer krävande uppdrag medan vi har mer polisiära uppdrag. Du kommer att få en omfattande juridik utbildning oavsett var du hamnar. Du avlägger ett teoretiskt och ett praktiskt juridikprov. Blir du godkänd utnäms du till MilitärPolis och får polismans befogenheter inom Försvasmakten, misslyckas du tvingas du byta till en annan tjänst. Oavsett var du "väljer" (blir placerad) så ska man vara i fysiskt topptrim när du rycker in. Det ställs höga krav på fysisk förmåga framförallt kondition samt ansvarstagande och personlig lämplighet. Du måste dessutom ha en stark drivkraft och vilja för att dels reda ut dom fysiska krav som ställs på dig samt den juridiska teorin som går i ett rasande tempo. Det gäller att alltid vara vaken oavsett var man Placeras. Tro på dig själv och lycka till! Quote
Recommended Posts