Jump to content

Ny känga?

Dexter

Recommended Posts

Eller har någon kanske redan skrivit om det här?

Jag vet bara att den är på utprovning för att ingå i det nya uniformssystemet (tropikuniformen) men jag var intresserad av lite mer fakta om någon har.

Jag var på anhörighetsdagen på Swedint för KS06.

http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=8457

Fick då chansen att titta närmare på sommarunifromen och kängorna plus lite andra saker.

Kängorna är gröna med en dragkedja på innersidan.

Det verkar vara mocka som matrial.

Alltså kängor man inte putsar med borste och skokräm.

(Underhålls fria?).

Nu var alla beodrade att ha sommarkängan på sig men mina polare sa att dom föredrar M90 kängan.

Mvh

Vlad

• Forumsledning

Kängan är av grön mocka och tillverkas av Sievi Oy i Fnland.

Kängan är betydligt smalare än Marschkängan och därför måste de flesta välja 10 mm större känga i sommarkängan än i Marschkängan trots att man vanligen bara har en strumpa i sommar kängan och två i Marschkängan.

Action insoles Hike sula gör kängan betydligt mer bekväm. Tycker den är bra när man går på föreläsningar eller bara skall resa en bit, då den lätt går att ta av och lufta foten. I övrigt ganska skön och lite mindre varm än marschkängan. Vi har även fått ut nya strumpor till sommmarkängan. Svarta bommulsstrumpor som har en tjockare del över foten och tunnare över ankeln. Något högre än civila tennisstrumpor.

I vardagstal kallas numera kängorna för "Peter-Pan"-kängor/dojjorna/tofflor, etc

sommarkanga.jpg

Själv använder jag sommarkängan till allehanda kaserntjänst då man inte skall grotta i leran. Den är i stort underhållsfri då försvaret inte har någon mockaborste i sortimentet. Så värst snygg är den inte efter några veckors användande. Så man får skaffa sig en sån borste så fort man ser en.

Intressant att din polare var beordrad att ha sommarkängan, det satt lappar i våra kaserner som förtäljde att SVART känga skulle bäras på anhörigdagen, tror det var från Bataljonchef. :)

Att Henke,

Jo dom sa det iallafall och alla av dom hade sommar kängan plus att jag hörde flera stycken andra säga detta till sina nära och kära.

En av dom är en PBV förare

och den andra är SISU förare.

SISU föraren ska ligga på Camp Bifrost

PBV föraren är jag inte säker på men jag tror att det var Camp Viktoria.

Lycka till och var försiktig !!!!

Mvh

Vlad

En liten fluga visakde i mitt öra att det skall finnas en känga tillverkade av Lundhags. Modellen skulle heta "Militär".

Kan detta stämma?

Låter lite mysko tycker jag. Kan det var "performance" som flugan tänkte på ? :)

tack på förhand!