Jump to content

Kampsport för juniorer


Gator

Recommended Posts

Kan tipsa om aikido, en gren som är betonad på försvar och inte anfall, således är det inga matcher eller dylikt.

 

Goolgla lite så finner du nog massa filmer på uppvisningar, finns en hel del klubbar och dojos i Stockholmstrakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Thread-reanimation:

OK, då har han börjat på karate då iaf. Det blev den lokala klubben som tränar en stil som kallas "Wado ryu".

Vid träningarna så ritar ibland tränaren (sensei Ray Young) figurer/rörelser på en whiteboard, och skriver vad de heter på japanska. Jag har letat efter något liknande på nätet utan framgång, men någon som är mer insatt i det här kanske kan peka mig i rätt riktning ?

Link to comment
Share on other sites

Om man vill börja med kapsport mest för motionens skull, vilken rekomenderas då?

 

Det är nog egentligen vilket som, man tränar upp kondition, styrka och smidighet i alla kampsporter. Har själv tränat aikido i några år, och kan rekommendera det. Funderar på att börja taekwondo nu.

Link to comment
Share on other sites

Gator:

Vad var det du undrade egentligen, det du letade efter på nätet?

 

Jo alltså, han ritar streckfigurer som visar slag, blockeringar, sparkar etc, och sen skriver han bredvid vad de heter på japanska. Jag ville gärna lära mig mer för att kunna öva hemma tillsammans med sonen.

Dessutom har klubben "oldboys"-träning en kväll i veckan, jag skulle gärna börja men just nu räcker inte tiden till.

 

@Björn-

Tack för tipsen!

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

[ironi]hockey, det är en blandning av aikido där man försöker undvika att bli mosad, ninjutsu (heter det inte längre) när man slår på varandra med pinnar (klubban), wrestling med armbågar och händer före samt en del studsande i sargen. Ibland blir det boxning också.[/ironi] :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Update ( :huh: ):

Ville bara rapportera att junior igår graderade sig för första gången. Med fukt i ögonvrån och med illa dold stolthet fick man se honom ta emot det turkosa bältet :wub::clap: . Ett litet men dock steg på vägen, och en stark motivator att fortsätta.

:lala:

Link to comment
Share on other sites

Trevligt, kommer ihåg min första gradering det ger bra självkänsla när man är liten. Finns bara saker att tjäna på att fortsätta träna. Tja så länge kompisarna hänger med i alla fall, sen blir det till att experimenter med olika stilar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat de mesta inom kampsporter började min kariär med

ju-jutsu när jag va ca 10-11 tränade i några år de va kul mycket lek och så bra barnträning, gick efter de över till

karate som ja tränade ett par år sedan provade jag

teakwando ett par träningar men de va kisstråkigt tyckte jag för mycket sparkande, däefter

boxning under hela gymnasiet tränade jag de, lätt den bästa formen av organiserat våld så förbannat kul och bra träning sen flyttade jag o då blev de för långt till närmaste boxningsklubb så då blev de

thaiboxning också förbannat kul och bra träning synd att jag har lite svårt att hålla koll på de där förbannade benen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...