Jump to content

Panzerkuche + knalldosepastej

Guest

Recommended Posts

Hmm, jag vet då inte om levern på burk passar på vetekexen..

fast jag har iofs aldrig provat ;)

Hur som helst så är det alltid leverpastejen som hamnar hemmets mobförråd :)

Chokladen går ju åt vid lite festligare tillfällen och det sista nickelpacketet åts upp under en extremt jobbig shoppingtur på Gekås/Ullared :)

Pansarkex,saftpulver,körsbärssoppa,energidryck,guldburkar,leverpastej samt en hel säck nickel och lite annat smått o gott, kort sagt hela garaget fullt

Barnens, min egen och hustruns cyklar får stå ute , men vad gör det

Nickel det är grejor för trötta hjältar!

Hälsar

valiant

-Jag lyder guds lagar och ikke dårars regler-

(Hjalmar Gullberg)

Mkay..

Eftersom min ursprungliga fråga lydde var jag kan få tag i mer av dessa varor, så tolkar jag det som att jag kan trilla in i era gömmor med min Berghaus och plocka som jag själv önskar..!!?

:cool:

Fenix: asså...panzerkex med pastej under en tall i smällkalla vintern i skärgården...är en ruggig moralhöjare..! :)

Att inte har testa kex + pastej är som...som...som...jag vette fan, men hemtrevligt är det i alla fall!!! :)

ORI:

Panzerkex + knalldosepastej funkar alldeles utmärkt som avec till öl..!!

Slut ORI.

Problemet är nu att jag har slut på bådadera - var kan jag hitta mer!!? :)

De flesta förband brukar ju ha ett duktigt stort lager upplagt som det kan nallas på vid behov... Dvs smöra, var trevlig och tjata(muta) så kan det nog gå att få ut... :)

Leverpastejen räddade livet på mej en söndag när man var bakfull som fan och inte hade handlat nånting men vad fanns i bokhyllan om inte två guldburkar med leverpastej plus att jag gick över till grannen och fick "låna" ett paket marie kex :):D :D party party

Jag ser till min fasa att ni ungdomar svänger er med benämningen "pansarkex" och att ni då menar kronans vetekex.

Det är fel.

"Pansarkex" är benämningen på rågkexen, vetekexens fullkornskusin.

Där har ni en smaksensation om något.

Ett paket rågkex med leverpastej efter 2 veckor i fält. Mums :rolleyes:

Som jämförelse kan jag säga att i tyskarnas rations så har dom kex som påminner om vetekexen fast fyrkantiga.

Dessa tillsammans med den lilla burken "smeltzkäse subereitung" (stavning) är en kulinarisk läckerhet som med fördel avnjuts på OP T2 i Bosnien.

De sanna pansarkexen hittar man dock i fransmännens rations.

Det är en tunn, fyrkantig historia som säkert klarar en 7.62AP på 1 meters håll.

Dom är helt omöjliga att tugga om man inte doppat dom i syra först.

The Swede

*kexexpert*

Tyvärr så har vissa detaljer ersatts av civila varinater, när vi fick ut våra stridsportioner så har det hänt att den innehöll felix raugsoppa istället för guldburk, gott&blandat istället för Nickel, och Göteborgskex mariekex istället för "pansarkexen" (ledsen Swede, men så kallas dom i det moderna försvaret ;) )

och Marabou 100g mjölkchoklad istället för arméns variant...

Vissa saker till fördel, vissa till nackdel... "Pansarkexen" smakar klart godast...

Men det tar lite stämninga av fältlunchen med massa civila förpackningar...