Jump to content

Hjälm 90

Guest

Recommended Posts

Många av er vet säkert om detta men det finns säkerligen några som inte gör det. Kom på att skriva om detta lilla tips när jag såg att det inte stod något om det under hjälm 90 sektionen på soldf.

Vet alla om att det under top vadderingen inuti hjälmen finns en borttagbar fyrkantig bit skumgummi? Ta bort den o hjälmen kommer sitta mycket skönare. Min pluton under värnplikten fick veta detta av en Fänrik ca 1 v innan muck. inte skoj.

Måhända blir jag idiotförklarad nu om alla redan vet om detta men den risken får jag ta. :D

ps: spara skumgummibiten

Kom även på ett annat tips, detta angående regnstället. Om ni går in på soldf sektionen om regnstället så finns det en förklaring på hur man rullar ihop det. Låt byxremmen löpa ut ur "paketet" på båda sidor istället för att ha det i. Om det finns risk för regn fäster man bara regnstället runt sig så att man får det på ryggen. Idiot igen?

Glömde att nämna det här förut, utan skumbiten ilagd så är inte hjälmen godkänd skyddshjälm.

Det vill säga den skyddar inte lika bra för påfrestningar a lá nedfallande telemast i huvudet.

Förmodligen gäller inte vissa försäkringar om något dylikt inträffar och ni har tagit ur skumbiten.

Så, nu vet ni det iallafall.

Glömde att nämna det här förut, utan skumbiten ilagd så är inte hjälmen godkänd skyddshjälm.

Det vill säga den skyddar inte lika bra för påfrestningar a lá nedfallande telemast i huvudet.

Förmodligen gäller inte vissa försäkringar om något dylikt inträffar och ni har tagit ur skumbiten.

Så, nu vet ni det iallafall.

Var har du hört det???

Ojdå!

Då är det bäst att kompletterar min bygghjälm på jobbet med en skumgummibit då :P

När du har på din bygghjälm på jobbet stöter förmodligen inte din hjässa mot plasten eftersom det sitter lite tygremmar som ser till att det inte gör det.

90-hjälmen har inte det, tar man bort skumgummibiten ligger hjässan an mot "skalet" förutom en mycket tunn tyg/läderbit vilket gör att den inte är godkänd.

hmmm. om du har den kvar på när du använder den så kan jag lova att den inte håller tätt. Du tror antagligen att jag menar filtret, talmembranet eller nåt. Jag menar den platsgrej som har olika färg beroende på storlek på masken o som sitter i när den förvaras på förrådet för att formen inte ska ändras. Men alla masker kanske inte har sån. Min e ju trots allt ny :D

Kan ge ett annat litet tips.. Knyt fast snöret i hjälmdoket(det som sitter baktill) i D-ringen på hjälmen. Då sitter doket fast bättre.. kan var till hjälp särskilt om man har doket med NBC skyddet i vinter "mode".

Och karma menar väll den tex gröna mallen som används för att masken skall hålla formen.. ser ut som konturen på ett ansikte.

//Fjellman

Trodde dock att det var papp, det var därför jag blev lite fundersam ;)

Men skall den med ut i fält då ??

Annars så är det väl bara att lägga den i byrån tills man skall lämna i masken igen ??

Enligt vad jag har hört så ska den helst sitta i så länge man inte använder masken...

//Fjellman

I ofreds tider skulle jag vägra ha något i skyddsmasken som gör att det tar längre tid för mig att få på den.  Men det är bara min personliga inställning.

Dock kan det i fredstid vara mycket motiverat om det visar sig att maskerna håller längre = kostar mindre.

/målis

I Hv gäller följande. Skyddsmasken ska ligga i sin väska som förvaras i trosspackningen. När man höjer beredskapen hänger man på skyddsmaskväskan i stridsbältet och plockar bort plastbiten som sitter i masken och skruvar fast filtret.

Om du är rädd att du ska tappa bort plastbiten så lägg den i trosspackningen så blir den svårare att tappa bort.

Hur värnpliktiga gör med skyddsmasken har jag ingen aning om.