Guest Bjxrn Posted January 13, 2005 Report Posted January 13, 2005 Är det nån på detta forum som vet vad dom israeliska piloterna använde för pistol under 6 dagars kriget, en kille jag pratade med säger att dom hade en Whalter PPK .22 som standardvapen, jag tyckte att det verkar vara i minsta laget att dom hade en .22, stämmer detta? Quote
235 borghem Posted January 13, 2005 Report Posted January 13, 2005 walter PPK 7.65x17mm , walter PP 22LR Quote
eskil Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 walter PPK 7.65x17mm , walter PP 22LR OK för PPKn, men walter PP 22LR? Walter PP är ju den fullstora pistolen. Varför ha en sådan i kaliber .22LR till annat än tävlingsskytte? Quote
Vikström Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Även om det verkar i klenaste laget duger en .22LR gott till att skjuta ihjäl någon. Det är den vanligaste kalibern vid dödskjutningar här i landet om jag inte missminner mig. Quote
Chiefen Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 ja, till och med den vanligaste kalibern som används av yrkesmördare (om man inte räknar med militärer i den kategorin) Quote
LeadHead Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Är ni säkra på att ni inte sett/läst lite för mycket "Polis, polis potatismos"? Quote
Darkwand Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Militärer mördar inte dom nedkämpar. Quote
Pete Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 ja, till och med den vanligaste kalibern som används av yrkesmördare. Hur fick du reda på det? Har det cirkulerats nån enkät bland yrkesmördarna eller anmäler de till facket vad de använder för ammunition i huvudsak? Quote
roninn Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Min gissning är att Israelerna använder det de får tag på. Personer med befattningar som inte innebär direkt eldstrid får nog liksom "skrapet". Dvs kan mycket väl tänka mig att en pilot 1967 kunde få någon konstig pilot i någon udda kaliber. Dessutom kan jag tänka mig att en pilot vill ha någon form av vapen men gärna ett så litet som möjligt då de har en massa annan utrustning att bära på sin kropp när de flyger (flytväst, överlevnadsset mm), därmed gärna en lite pistol ? Eller är jag helt ute och seglar. Vad yrkesmördare använder vet jag inte men "buset" använder oftast det de kommer över. En buse vi skakade lite på hade lite blandat i sitt magasin, några skarpa 9 mm patroner följt av några försvarets lösplugg i 9mm till k-pisten. Tom en 7,65 hade han fått ned i magget !!! Bäst av allt var att patronen i loppet var en lösplugg Gissa om han hade blivit förvånad då han börjar skjuta Quote
Recommended Posts