Jump to content

Fast bränsle i fältkök

Guest

Recommended Posts

Sitter och funderar på om det skulle kunna vara värt att pröva Esbit tärningar i stället för t-röd när man lagar mat i fält.

Mitt största för-argument är att man slipper krångla runt med spritflaskor o.d.

Läste förövrigt att en Esbit kub värmer en pint vatten till kokpunkten på 8 minuter (5 cl tenol värmer 1 liter på 10-15 minuter)

Tycker det låter som ett intressant altenativ, men innan jag prövar täner jag naturligtvis tillfråga experterna.

Så, ärade herrar, har någon prövat? Vet någon något?

Fick samma tanke, när jag stod och värmde franska rations en gång för länge sedan.

Man behöver nog bara bygga ett lämpligt vindskydd. Fördelen är ju att vill man ha mer effekt i köket, är det bara att lägga på en Esbit till.

Kanske dags för lite experiment. Äsch, Hobbyaffären har precis stängt.

Om inte annat borde man kunna ha det som reservbränsle när T-dojan tar slut mitt i skogen. Esbitarna sparar ju väldigt mycket utrymme i ryggan.

Måste nog testa lite...

------------------------

Edit: Fr rations värms med Esbit...

Jag provade för några år sedan. Både genom att släppa i trangiabrännaren och genom att använda esbit-köket. Funkade ganska kackigt faktiskt. Vet inte om jag gjorde nåt fel men det tog nog lika lång tid som T-doja och man fick använda en 4-5 tablette för att få samma låga som med T-röd.

Som überprylfetichist har man naturligtvis ett Esbitkök, dock. Borde förresten passa i minitrangian... hmm... *EO4 får en idé*

Jag hade esbitskök och esbitar i Bosnien och har även använt det i Sverige. Det är jättepraktiskt under "korta" fältövningar, typ endags att laga lunch på.

Jag tycker dock att det är sämre under längre övningar där man skall laga mat många gånger. Då märks det att systemet är begränsat. Det är dock smidigt att ha med sig i stridssele fickan och snabbt dra igång en mugg choklad eller kaffe på när man inte har tid att montera upp hela Trangian.

Esbitarna i franska rationpaketen är mycket större än de svenska. Uppskattningsvis är en fransk rationesbit 4-5 ggr större än en svensk esbit.

Jag genomförde precis ett fälttest på balkongen. (fredagkväll, tjejen julbakar, har precis gått på julledighet från jobbet. Självklart sätte man sig med köket på balkongen + en försvarligt mängd Bowmore.)    :D  

Jag testade snuskburkslocket med 5 dl kallt vatten och ett esbitkök modell "uppfällbar plåtlåda". Jag började med 2,5 tabletter och fick fylla på med ytterligare 1,5 innan jag nådde kokpunkten efter ca 12 minuter. Efter Roninns uppgift om franska jätteesbit tänker jag nu prova med 5 tabletter på en gång. Stay tuned...

----------------------------------

Edit: 0,5 liter på 6-7 minuter med 4 tabletter från start + 1 tablett efter ca 5 minuter. (4-gramstabletter, finns tydligen 12-grams också)

Jag skrev in resultatet som edit i förra inlägget. 6-7 minuter för en halvliter med 5 tabletter. För tillagning av 2 portioner VA käk gick det åt 10 tabletter, men då stormkokar det inte.

En ask rymmer 20 4-gramstabletter. Tydligen finns det också 12-grammare i askar om 12 stycken. Dessa funkar nog bättre.

Negativt är att man måste sitta och mata brasan med tabletter då och då. T-röd är mera fire-and-forget.

• 11 months later...

Skulle vara bättre om vi gick över till MRE (meals ready to eat) rationer,

de innehåller en värmepåse med något ämne i (vet ej vad det heter) allt man behöver göra är att lägga i påse med mat i värme påsen och sedan hälla på vatten för att aktivera ämnet och alstra värme. tio minuter senare är käket klart att äta.

Jänkarna ger inte sina soldater något enmanskök längre utan man lever enbart på MRE, de innehåller allt du behöver, Sked, salt, socker, kaffe, te, våtservet. huvudrätt, efterrätt, godis. hyfsad måltid, nu finns det 24 st olika rätter att välja på.

:huh:

Rick

Skulle vara bättre om vi gick över till MRE (meals ready to eat) rationer,

de innehåller en värmepåse med något ämne i (vet ej vad det heter) allt man behöver göra är att lägga i påse med mat i värme påsen och sedan hälla på vatten för att aktivera ämnet och alstra värme. tio minuter senare är käket klart att äta.

Jänkarna ger inte sina soldater något enmanskök längre utan man lever enbart på MRE, de innehåller allt du behöver, Sked, salt, socker, kaffe, te, våtservet. huvudrätt, efterrätt, godis. hyfsad måltid, nu finns det 24 st olika rätter att välja på.

:huh:

Rick

Funkar jättebra - tills tempen kryper under nollan och VPL Griskarlsson glömt att ha fältflaskan i kalsongerna.... :((

Nej tack. Hellre lite meck med trangian eller motsv.

/S

Har förövrigt så här ett år senare hunnit fälttesta en hel del.

Resultat: Fast bränsle fungerar såpass likvärdigt jämfört med flytande så att jag tycker att det är dags att börja fundera på andra för och nackdelar än rent prestandamässiga.

Fördelar fast bränsle: *Spar utrymme och vikt.

*Mindre fippel och risk för att man spiller över hela sig och förvandlas till när-lys.

Nackdelar: *Tillhandahålls inte av FM vilket på sikt kan leda till att man får problem när tabletterna tar slut innan kriget.

*Det kommer alltid att finnas utvecklingsfientligt folk som tycker att tilldelad materiel är tillräcklig och att reglementet är till för att följas. Sådana individer kommer att opponera sig.

Slutsats: I min stridspackning ligger en minitrangia med esbitbrännare. I trossen ligger en vanlig brännare och tillhörande dricka. Ska man vara ute längre kan man ju slänga i ett större kök i trossen också.

Funkar för mig iallafall.

:D

Rick

Och de kan numera inte värma någon annan mat än den tilldelade utan att göra upp eld, om inte någon smart typ tagit med sig ett kök i alla fall vill säga.

Jänkarna ger inte sina soldater något enmanskök längre....

Rick

Ehh, Trioxane-tabletter ges utt till dom aluminiums-kåsar som passar runt fältflaskan, så ett den enskilda soldaten kan värma lite dricksvatten... Drycksvatten?... Ja, drikkevand altså! :sniper:

Och det går ju att värma mat i den också!

Om man använder Esbit tabletter i kombination med Esbit köket och kokar i en mini trangia får man en hyffsad effekt. Helt tillräckligt för att koka ett pkt snabbnudlar inom föreskriven tid.

Patroels: det du nämner med aluminiumkåserna är en jäkligt bra grej. Skaffade för ett par år sedan en gammal öststats(?!?) dricksflaska med tillhörande mugg just med tanke på att använda till Esbitköket. Fungerar tillfredsställande.