Jump to content

Vad har ÖB för uniform???


The Swede

Recommended Posts

ÖB på besöksdag vid EN01 men vad har han för uniform?

Det ser väl litegrann ut som en 90H fast med gradbeteckningen på bröstet, märkligt, inget jag sett iaf... Kanske ett trupptest på hög nivå? :)

Link to comment
Share on other sites

Kollar man på var Gradhylsan sitter påminer det om sommaruniformen, men den har ju knappar, och denna har ju dragkedja. Märkte också den totala avsaknaden av namnbrickshållare...

Kanske dom har parat en traditionell jacka och en sommarjacka, och detta är resultatet?

Eller kanske har herr ÖB varit och handlat på Militäryshop? ;)

 

Dock vill jag påstå att den här idén med gradhylsan på bröstet är def fulaste jag sett må mycket länge, hylsorna skall sitta på axlarna, enligt min mening...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bara så enkelt att han bär fältjacka 90H, men med gradbeteckningen på fel ställe? Det ser ut som han sytt fast den på fliken som skall täcka vä bröstficka. Den fältjacka 90H som finns på bild på SoldF.com har förvisso namnbrickshållare, men jag tycker mig inte se sådan på andra bilder av helikopteruniformen, t ex här: http://www.hkpflj.mil.se/save/photo.php?id=33061&nid=10813

 

Förresten, ska inte generalsstjärnorna till uniformssystem 90 bytas ut till svarta broderade snart? Det verkar så i UniR-remissen.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte, men uniformssystemet är av allt att döma under översyn, och en fågel har viskat i mitt öra att vissa provar nya uniformer av olika modell. Bl a av ovan nämnda typ.

 

Övriga modeller dyker säkert upp på bild snart. Jag har tyvärr ingen uppgift att lämna om dessa i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

det är en M 90 öb. Special framtagen för befäl modell större. Har även ett inbyggt skydd mot kaffe och bull fläckar samt skydd för hud och naglar så att ömtålig hud inte skadas. Dessutom är fickorna skyddade så att det inte skall synas att personen glömt stänga dragkedjan. :D

 

Skämt åsido, undra vad det är för någon uniform han raggat tag på?

Link to comment
Share on other sites

Han verkar ju inte direkt lång (jämfört med de  andra på bilden)

 

Jag upplevde den som rätt så hög när jag klättra & klämde på den... :)

 

Någon annan som kan fastslå eller helt avvisa våra funderingar om att det är en 203:a ?? :D

Link to comment
Share on other sites

Han har en goretex jacka på sig.  

Jag vet dock inte om det är den uniformen som Unicorn pratar om eller om det är A-dyks modell, den som Und-snubbarna i Kosovo springer omkring i. De ser likadana ut tycker jag isåfall.  

 

Jag står själv kl 4,  snett utåt höger kan man säga från där ÖB står.   Min kompch är snubben till höger.

 

..kan tillägga oxå att  Ja ÖB är en liten snubbe

Link to comment
Share on other sites

Han verkar ju inte direkt lång (jämfört med de  andra på bilden)

 

Jag upplevde den som rätt så hög när jag klättra & klämde på den... :)

 

Någon annan som kan fastslå eller helt avvisa våra funderingar om att det är en 203:a ?? :)

Ja, det är en Patgb203A.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Guest Skånsk_makaron

Man ser de limmade sömmarna på hans jacka, så nog e de alltid en gore jacka. (Ajsing bajsing att sy i dem! ) Så förmodligen är dessutom gradbeteckningen limmad på! (Det ryckte nog i allas dra-bort-gradbetecknings-finger som stod omkring honom)...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Skånsk_makaron

Rycka ÖBS gradbeteckning och säga med myndig röst "Gör om, gör rätt!"...

 

På måndagen så lämnar man in allt det militära bakom sig i livet..*asg*

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...